Extras din referat
Introducere
Magazinul este un creator de valoare care se adauga produselor vandute, pentru ca el ofera consumatorului un serviciu in plus fata de cel asigurat de prducator prin produsul creat. Acest serviciu este asigurat de concentrarea, in acelasi loc, a unor produse diferite care se adreseaza unor nevoi diferite. Frecventand un magazin, consumatorul economiseste timp efort, nefiind nevoie sa se adreseze fiecarui producator pentru a-si acoperi cerintele de consum care pot fi destul de largi. Asadar, magazinul produce servicii si ofera consumatorului mijlocul de a le obtine prin actul de cumparare.
Un magazin trebuie sa prezinte o imagine proprie care sa-l individualizeze fata de concurentii sai. Imaginea magazinului poate fi definita ca perceptia consumatorilor asupra magazinului si atributelor sale, puse in valoare de un pachet de caracteristici: amplasarea magazinului, marimea si structura asortimentului de marfuri, ambianta si organizarea interioara, mijloace promotionale, amenajarea de ansamblu.
Aceste caracteristici sunt percepute sinergetic de catre clienti, ca fiind acele elemente care definesc personalitatea magazinului. Intrebati cum apreciaza personalitatea magazinului, consumatorii vor raspunde folosind termeni ca: cinstit, corect, demn de incredere, captivant, foarte interesant, etc. tot astfel descriind si facilitatile fizice oferite: curatenie, usor de gasit, loc de parcare, etc.
Se apreciaza ca reusita comerciala a unui magazin depinde de amplasamentul sau, alegerea sortimentului de marfuri si servicii oferite spre vanzare si ambianta si organizarea (amenajarea) interioara.
De ce este necesara ambianta placuta in magazin?
Pentru atragerea clientilor, pentru relaxarea lor, dar si ca sa-i ajute sa se descurce la cumparaturi. Ambianta placuta din micile magazine poate fideliza clientii. Curatenie, ordine, spatiu, lumina multa, culori calde, o podea lustruita, muzica placuta, discreta, miros proaspat. Nu este descrierea interiorului unei case, ci a interiorului unui magazin gata sa isi intampine cumparatorii.
"Un magazin este ca o casa pe care trebuie sa o faci cat mai placuta, sa fie calda, primitoare, deschisa. Asa cum ne-am decorat casa, asa am amenajat si magazinul. Este ca si cum ne-am pregatit locuinta pentru oaspeti. Numai ca in magazin, spre deosebire de o locuinta, astepti in permanenta oaspeti", a declarat Cornelia Serban, managerul magazinelor Ruxir din Bucuresti.
Urmeaza apoi calitatea serviciilor. Cand intra intr-un magazin, cumparatorul vrea sa fie servit repede ca sa castige timp, sa fie multumit de servicii, sa stie ca gaseste un produs la locul lui, spune Cornelia Serban. "In momentul acela clientul este mult mai relaxat decat daca ar trebui sa caute si sa se uite intr-una dupa un produs", mai spune managerul.
De aceea, specialistii vorbesc despre magazin ca fiind un ghid, unde cumparatorul este condus spre locul in care poate gasi produsele dorite.
Un sondaj realizat in 2006 de site-ul hotnews.ro arata ca 92% dintre cumparatori considera important aspectul magazinului di care isi fac cumparaturile zilnice.
Dupa definitia data de PHILIP KOTLET ambianta este efortul de a proiecta un magazin in scopul de a produce efecte emotionale specifice cumparatorului marind astfel probabilitatea realizarii actului de cumparare a produsului, produselor dorite. Ambianta este o componenta majora a imaginii magazinului si poate fi definita ca efectul senzorial creat de design-ul sau.
Designul unui magazin reprezinta rezultatul combinarii a doua elemente care favorizeaza crerea universului de seductie a clientilor, determinand in mare parte daca si cat vor cheltui consumatorii in plus fata de cat prevazusera initial. Cele doua elemente care contribuie conjugat la crearea stilului particular al magazinului sunt:
- Designul exterior : fatada; vitrina; firma; accesul in magazin;
- Designul interior : peretii interiori; pardoseala; plafonul; iluminarea sonorizarea.
Designul exterior al unui magazin
1. FATADA MAGAZINULUI
Fatada magazinului este o forma majora de promovare a vanzarilor pentru comerciantul en-detail. Ea functioneaza ca interfata intre imaginea magazinului si comunitatea umana pe care acesta o promoveaza. Ea trebuie sa capteze atentia trecatorilor sugerandu-le cu rapiditate profilul magazinului si elementele distincte fata de concurenta din vecietate.
Este de retinut faptul ca aprecierea aspectului exterior al magazinului este data nu numai de costul materialelor folosite in construirea fatadei (caramida, marmura, metale) dar si de rezistenta lor la conditiile de clima.
Se cunosc trei configuratii de baza ale fatadei:
- in linie dreapta, paralel cu axul strazii cu posibilitatea existentei unor mici vize pentru intrare
- in unghi, creeaza atractivitate si interes conducandu-i pe clienti in magazin
- in arcada, are la baza configuratia fatadei in linie dreapta dar, cu cateva vize pentru intrari si pentru vitrine, ceea ce asigura cumparatorilor arii de protectie in fata vitrinelor si creeaza o atmosfera atractiva si relevanta.
2. FIRMA SAU EMBLEMA
Firma (emblema), este prima "imagine" pe care consumatorul o va avea despre punctul de vanzare. Astazi, elementele de arhitectura moderna au facut ca rolul vitrinei sa se estompeze, fiind preluat de firma. Implantarea, talia, culorile folosite trebuie sa fie calculate astfel incat clientii sa le poata vizualiza rapid si de la o distanta cat mai marempeze, fiind preluat de firma. Implantarea, talia, culorile folosite trebuie sa fie calculate astfel incat clientii sa le poata vizualiza rapid ) treb
Firma este mijlocul de comunicare eficienta cu mediul sau extern. Ea ajutra oamenii sa gaseasca magazinul si sa cunoasca ce vinde acesta. Stabilind numele si tipul afacerii comerciale, firma trebuie sa corespunda cu imaginea pe care comerciantul respectiv doreste sa o comunice clientilor sai.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Designul Ambientului Comercial.doc