Cultura Organizationala

Extras din referat Cum descarc?

In lucrarea sa "Management and Machiavelli" (1967), Anthony Jay afirma: "Este cunoscut de ceva timp despre corporatii ca sunt institutii sociale cu obiceiuri si tabuuri (...) si ca multi sociologi le-au studiat si au scris despre ele. Dar ele sunt, de asemenea, institutii politice, autoritare si democratice, pacifiste si razboinice, liberale si paternaliste". Conceptul la care facea referire Jay in 1967, desi atunci termenul nu avea o larga raspandire, era cultura organizationala.
Organizatiile pot fi definite ca grupuri de oameni care interactioneaza si colaboreaza pentru atingerea unui obiectiv comun pe baza diviziunii muncii. Organizatia de afaceri (intreprinderea sau compania) constituie "un sistem organizat de catre un centru de decizie care dispune de o anumita autonomie, in care cu ajutorul mijloacelor fizice si umane se produc bunuri, se elaboreaza lucrari sau se presteaza servicii destinate vanzarii"Termenii de "cultura organizationala" sau "cultura a organizatiei" se vor referi cu prioritate la cultura intreprinderii (organizatiei de afaceri).
Prin analogie, in momentul in care patrund intr-o organizatie, indivizii au idei si sentimente referitoare la propria persoana sau la altii (colegi, sefi). Aceste idei si sentimente sunt transmise altora, fiind preluate regulile si obiceiurile existente in organizatie. Din impletirea acestor reguli, idei si sentimente rezulta cultura organizationala. Prin urmare, acest proces care se desfasoara la nivelul unei organizatii este, la o scara mai mica, asemanator cu cel care are loc la nivel national.
Cultura organizationala constituie un domeniu la moda al managementului, cu o istorie relativ recenta. Interesul pentru cultura organizatiei s-a declansat in deceniul al VII-lea al secolului trecut, iar cauza principala a fost performanta firmelor nipone explicata datorita culturii lor specifice. Fiind dificil de masurat, cultura organizatiei a facut, cel mai adesea, obiectul central de studiu a managementului transcultural. In acest sens, contributii importante la definirea si intelegerea culturii organizatiei au avut fondatorii managementului transcultural, dintre care ii amintim pe: Nancy Adler, ,Bernard M. Bass, G.V. Barrett, D.T. Campbell, J.Child, Edward T.Hall, Geert Hofstede, Fons Trompenaars, Charles Hampden-Turner, Anant R. Negandhi, Simcha Ronen, Odded Shenkar, Harry C.Triandis si multi altii. Acestia au semnalat influenta culturii asupra vietii organizationale, asupra adoptarii deciziilor, comunicarii si problemelor personale ale angajatilor.
Notiunea de cultura organizationala este utilizata de unii autori si ca sinonim pentru cultura organizatiei. In Dictionarul Explicativ al Limbii Romane (1998, p.727), prin termenul de "organizational" se intelege ceva referitor la organizare (organigrama, fisele postului), de unde putem deduce ca cultura organizationala se refera la cultura formala a organizatiei. Noi consideram ca cultura organizationala poate fi definita atat formal cat si informal. Din punct de vedere formal, cultura organizationala este ansamblul valorilor, credintelor, normelor si regulilor de comportament impartasite de membrii organizatiei. Informal, cultura organizationala poate fi inteleasa ca stilul sau personalitatea unei organizatii. Cultura formala functioneaza potrivit regulilor, politicilor si procedurilor existente in cadrul organizatiei, in timp ce cultura informala se dezvolta spontan si implica interactiuni care nu sunt prescrise in mod oficial si are un caracter dinamic. Cum in fiecare organizatie coexista o structura formala si una informala, putem sa deducem coexistenta si a culturii organizatiei cu cultura organizationala. 
In unele lucrari de specialitate, cu prioritate din literatura anglo-saxona, intalnim si termenul de "cultura de corporatie "(corporate culture), concept plastic si holistic care este asociat cu consecinte insemnate asupra organizatiei. Acest concept, conturat in anii 1970, a inceput sa fie mai atent cercetat odata cu aparitia cartii "Corporate cultures: The Rites and Rituals of Corporate Life", scrisa de autorii americani Terrence E.Deal si Allan Kennedy. Prin succesul repurtat de cartea "In Search of Excellence" (apartinand autorilor americani T.Peters si R.H.Waterman), cultura de corporatie a intrat in limbajul comun, fiind utilizata ca echivalent pentru cultura organizatiei sau cultura firmei.
Cultura organizatiei poate fi definita in functie de trei sensuri diferite:
- sensul etnologic, care scoate in evidenta modurile de viata distincte ale membrilor organizatiei, respectiv credintele si obiceiurile acestora;
- sensul intelectual, care considera cunostintele si experienta acumulata de membrii organizatiei drept punct de plecare in definirea culturii organizatiei;
- sensul psihologic, potrivit caruia cultura organizatiei ar include toate elementele psihice din organizatia respectiva, in oponenta cu elementele sale materiale. In acest sens, cultura organizatiei nu reprezinta altceva decat o constructie mentala.
Cultura organizationala este un concept dificil de definit. Dintre definitiile culturii organizationale prezente in literatura de specialitate, le amintim pe urmatoarele:
- "un set dominant si coerent de valori impartasite (de membrii organizatiei) indus de mijloace simbolice" 
- "un model de prezumtii fundamentale pe care un grup le-a inventat, descoperit sau dezvoltat, invatand sa invinga problemele de adaptare externa si de integrare interna, prezumtie care au functionat destul de bine pentru a fi considerate valide si pentru a fi predate altor noi membri, ca o cale corecta de a percepe, a gandi si a simti in legatura cu aceste probleme" 
- "un sistem de valori, convingeri si obiceiuri impartasite intr-o organizatie, care interactioneaza cu structura formala pentru a produce norme comportamentale" 
- "ansamblul valorilor, credintelor, aspiratiilor, asteptarilor si comportamentelor conturate in decursul timpului in fiecare organizatie, care predomina in cadrul sau si-i conditioneaza direct si indirect functionalitatea si performantele"


Fisiere in arhiva (1):

  • Cultura Organizationala.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!