Cota Unica

Extras din referat Cum descarc?

Se sustine ideea ca impozitul progresiv, cu cote mari de impunere, ar fi o trasatura caracteristica a democratiilor moderne avansate, iar impozitele mai mici ar fi caracteristice capitalismului primitiv. De asemenea, se afirma ca UE impune un nivel minim al impozitelor sub care nu se poate cobori. Aceste afirmatii sunt false din doua motive: in primul rand, acquis-ul comunitar se refera in principal la impozite si taxe indirecte, de felul accize si TVA. Astfel nivelul impozitului pe venit nu este unul fixat, dar trebuie sa se coreleze cu nivelul sugerat pentru impozite indirecte in asa fel incat sa nu creasca excesiv apasarea fiscala, dar nici sa nu aiba de suferit veniturile colectate la bugetul de stat.. 
In al doilea rand, echivalarea impozitelor mari cu progresul si prosperitatea tradeaza o eroare de logica, ce pune efectul inaintea cauzei. Tari precum Franta si Germania sunt prospere astazi nu datorita faptului ca au impozitele mari - ci impozitele pe venit sunt mari in tarile respective pentru ca societatile lor sunt prospere si oamenii pot suporta plata. La momentul la care aceste tari s-au aflat la nivelul de dezvoltare al Romaniei de astazi, tarile din Europa de Vest aveau de asemenea cote de impozitare reduse, fapt ce a condus la o dezvoltare accelerata.
Cota unica era o regula in toate statele industrializate in prima jumatate a secolului al XIX-lea, primele cereri pronuntate raspicat pentru un sistem ,,puternic progresiv sau gradual de taxe" au aparut in manifestul comunist al lui Karl Marx din 1848. Ulterior, statele capitaliste au fost cele care au adoptat un astfel de sistem. Cu toate ca, la nivelul intregii lumi, contribuabilii pierd circa 8 miliarde de ore anual pentru a-si completa declaratiile de venit, pana astazi, nici o economie occidentala ,,majora" nu a trecut inapoi la cota unica.
Impozit progresiv vs. cota unica
Motto: ,,Impozitarea este mai mult decat jumulirea unei gaste. Adica este arta 
de a obtine cel mai mare numar de pene cu cel mai mic numar de tipete" 
dupa J. B. Colbert 
Impozitare progresiva vs. cota unica, aceasta devenise noua dilema care descatusa imaginatia analistilor economici si a comentatorilor din mass-media. Iar majoritatea clasei politice si a oamenilor de stat, care au invatat relativ usor cum sta treaba cu democratia, promiteau ca aceasta schimbare va aduce relansarea economica si prosperitatea la care oameniii n-au incetat sa viseze. 
Intreaga dezbatere publica devine astfel interesata de preocuparea de a demonstra superioritatea unui anumit aranjament fiscal. Cu alte cuvinte, ce sistem fiscal este mai bun, cel bazat pe impozitarea progresiva sau cel al cotei unice? In acest sens, voi arata ca ,,alegerea" intre impozitarea progresiva si cea proportionala este, de fapt, o falsa problema. Sa vedem, mai intai, care sunt opiniile mainstream asupra cotei unice si, totodata, principalele argumente invocate in favoarea acesteia. 
In consonanta cu acceptiunea populara, la intrebarea ,,Ce este cota unica?", Daniel Mitchell descrie acest regim fiscal ca fiind unul ,,simplu, cinstit, care trateaza toti contribuabilii in mod egal". Insa, recunoasterea unui plus de simplitate administrativa nu justifica impartasirea, din considerente etice si economice, si a celorlalte atribute ale cotei unice. 
Teoria economica si filozofia politica ne invata ca, din punct de vedere stiintific, nu putem argumenta ca vreun impozit, indiferent de natura si nivelul sau, este unul cinstit. Ce, si pentru cine, poate fi cinstit, intr-o actiune care nu se bazeaza pe acordul de vointa liber consimtit, ci pe violenta si coercitie? Altfel, ar rezulta implicit ca este cinstit, adica etic, ca cel care se opune oricaror pretentii ale statului asupra roadelor muncii sale sa infunde puscaria, pe acest motiv. Aceasta ar insemna, nici mai mult nici mai putin, ca orice decizie a majoritatii este una etica, justa. In realitate, suntem in imposibilitatea de a valida, stiintific, actiunile statului, atat prin argumentul iluzoriu al eficientei, cu atat mai putin prin cel al eticii. Iar de aici rezulta ca nici un regim fiscal nu poate trata ,,toti contribuabilii in mod egal", deci nici un regim fiscal nu poate trece testul neutralitatii.


Fisiere in arhiva (1):

  • Cota Unica.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!