1. Introducere 2. Aspecte teoretice privind coordonatele pietei bancare 3. Piata bancara din Romania-aplicatie 4. Concluzii 5. Bibliografie
1.Introducere La inceputurile dezvoltarii societatii economia a imbracat forma economiei naturale, in care nevoile de consum ale oamenilor si ale comunitatilor erau satisfacute din activitatea proprie, fara a apela la vanzare-cumparare. Pe masura dezvoltarii societatii, locul economiei natural a fost luat de economia de schimb, de productia de marfuri. Productia de marfuri sau economia de piata este acea forma de organizare a productiei sociale care are ca scop crearea de bunuri destinate schimbului prin vanzare-cumparare. Ea se intemeiaza pe mecanisme obiective ale pietei, cum ar fi raportul dintre cerere si oferta si formarea preturilor marfurilor, prin care se reglementeaza alocarea resurselor economice ale societatii pentru satisfacere nevoilor oamenilor.Odata cu dezvoltarea societatii, economia de piata a cunoscut o dezvoltare a multitudinii de piete existente, care sunt cunoscute generic sub forma de piata mondiala. [1] 2. Aspecte teoretice privind coordonatele pietei In cadrul economiei de schimb , activitatea economica graviteaza in jurul pietei. Notiunea de piata reflecta o realitate foarte complexa, care pe masura dezvoltarii societatii s-a imbogatit treptat, sintetizand astazi cele mai importante caracteristici ale economiilor moderne. Nu exista o singura definitie a pietei, deoarece piata poate fi privita din mai multe puncte de vedere. Astfel piata poate fi conceputa ca fiind: -un loc de intalnire intre vanzatori si cumparatori -o notiune care se refera la piata unui bun oarecare sau un spatiu geografic anume: piata bancara, piata agroalimentara sau piata Comuna vest-europeana -un mecanism economic care reglementeaza activitatea agentilor economici prin intermediul raportului dintre cererea si oferta de marfuri si formarea preturilor. [1] Toate acestea se refera la o economie de piata, in care statul are o interventie limitata asupra pietei, el putand prin mecanismele sale proprii sa regleze anumite crize ale acesteia atunci cand este nevoie. Nu in ultimul rand o economie de piata este determinata de majoritatea societatii private. Agentii economici privati au autonomie asupra activitatii lor, adica asupra modului in care isi aloca resursele, le folosesc, si asupra riscurilor pe care si le asuma. Asa cum s-a mentionat mai sus, piata este determinata de cateva mecanisme importante dintre care cererea, oferta si pretul. Cererea reprezinta totalitatea cantitatilor dintr-un bun pe care un comparator intentioneaza sa le achizitioneze la diferite niveluri ale pretului. Ea este influentata de factori precum veniturile consumatorilor, modificarea pretului altor marfuri, numarul de cumparatori, preferintele consumatorilor sau previziunile consumatorului asupra veniturilor viitoare. Oferta reprezinta cantitatea maxima dintr-un anumit bun pe care un vanzator intentioneaza sa o vanda intr-o perioada determinate la un anumit pret. Este de asemenea supusa unor factori care o modifica precum costul de productie, pretul altor bunuri, impozitele sau subventiile, numarul firmelor de pe piata (ceea ce determina si concurenta, directa sau indirecta) sau previziuni privind pretul. Pretul reprezinta cantitatea efectiva de bani pe care consumatorul o plateste ca si contravaloare pentru un bun sau serviciu achizitionat. Doua ipostaze speciale ale pretului sunt pretul de echilibru si pretul ca si componenta a mixului de marketing. Pretul de echilibru semnifica acel nivel al pretului la care tranzactiile sunt maxime. Pretul in mixul de marketing este o notiune complexa prezentata in continuare alaturi de ceilalti factori ai mixului de marketing. [2] Piata in perioada moderna, odata cu dezvoltarea stiintei numita marketing, a inceput sa functioneze din perspectiva producatorului sub influenta unor factori de marketing. Acesti 4 factori de marketing determina strategia ofertantului pe piata, comportamentul acestuia fata de consumator, modalitatea sa de adaptare la cerintele pietei si cerintele consumatorului. Cei 4 P asa cum sunt denumiti in doctrina sunt: - Produs: Aspectele de Managementul produsului si marketing de produs se ocupa de specificatiile bunului sau produsului in cauza, si la modul in care relationeaza la nevoile si dorintele utilizatorului final. - Pret: Se refera la procesul de stabilire a pretului pentru un produs, inclusiv reducerile de pret. - Promotie: Include reclama, promotia de vanzari, publicitatea si vanzarile personale, si se refera la diferite metode de promovare a unui produs, brand sau companie. - Plasament sau distributie, se refera la modul in care produsul ajunge la client; spre exemplu, plasamentul la locul vanzarii sau desfacerii cu amanuntul. Acest al patrulea P face referinta la locul unde produsul sau serviciul este vandut, exemplu regiune geografica sau ramura industriala, si segmentul caruia se adreseaza(tineri adulti, familii, companii, oameni de afaceri, femei, barbati, etc.). [6] Toti acesti factori se dovedesc esentiali in analiza pietei unui anumit produs sau serviciu, ei trasand coordonatele pietei dintr-o perspectiva de marketing. Aceste patru elemente sunt de obicei numite marketing mix. Un comerciant poate folosi aceste valori pentru a intocmi un plan de marketing. Modelul celor 4P este folositor mai ales cand se foloseste pentru produse de o valoare redusa. Produsele industriale, serviciile si produsele cu o valoare mare au nevoie de mici adaptari ale acestui model. 3. Piata bancara din Romania-aplicatie
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).