Conform Tratatului de Aderare la UE, statele care devin membre ale UE sunt obligate sa adopte moneda euro dupa un anumit timp, perioanda de timp nefiind specificata. Astfel, intrarea unei tari in Uniunea Europeana atrage, automat, intrarea acesteia in Uniunea Europeana Monetara. Romania a fost acceptata in UE la 1 ianuarie 2007, ceea ce inseamna ca pasul urmator pentru noi il reprezinta aranjarea economiei nationale in vederea adoptarii monedei unice. In pozitia sa de stat candidat, Romania este socotita in acest moment o tara cu derogare de la adoptarea monedei unice. Procesul de adoptare a euro este format din trei etape. Prima etapa presupune sa fie acceptate tarile candidate in UE. La intrarea in UE, statele membre vor trebui sa elaboreze ,,Programe nationale de convergenta'' si sa isi indrume politicile economice cu celelalte tari, pe baza liniilor de indrumare cu CE si cu celelalte state membre. Urmatoarea etapa presupune indeplinirea unui nivel de convergenta nominala si a unui nivel de convergenta reala cat mai aprofundate cu tarile din ZE, precum si participarea la Mecanismul Cursului de Schimb II (MCSII) . In final, adica in a treai etapa, dupa respectarea principiilor de convergenta nominala si reala, statele membre vor participa la Uniunea Europeana Monetara prin introducerea in circulatie a monedei euro. Din momentul aderarii la Zona Euro are loc parasirea la independenta politicii monetare, implicit la instrumentul curs de schimb, ca mijloace de ajustare a dezechilibrelor economice. Dupa aderarea la ultima etapa a UEM, statele aderate vor trebui sa respecte regulile de functionare si coordonare din Zona Euro, prin intermediul ,,Programelor nationale de stabilitate''. Potrivit Tratatului de alaturare la Uniunea Europeana si de integrare, semnat in 2005 si intrat in vigoare la 1 ianuarie 2007, Romania a ales adoptarea monedei unice europene si renuntarea la moneda nationala. Odata cu semnarea acestui Tratat, adoptarea euro devine obligatorie, fara a se preciza data. Trecerea la zona euro se face cand sunt indeplinite criteriile de convergenta economice si cerintele de armonizare a legislatiei nationale cu cea din zona euro in conformitate cu articolul 140 din Tratatul de functionare si coordonare a Uniunii Europene. In acest fel, Romania se inscrie in randurile celor 26 de tari care si-au exprimat optiunea de a adopta moneda euro . Romania face parte insa din cele sase tari ramase inca in afara zonei euro, grup denumit noile state membre (NSM). Privitor la adoptarea euro, presedintele Romaniei, Klaus Johannis, a anuntat ca anul 2019 este un termen nerealist, insa dezbaterea acestei probleme este utila si necesara, avand in vedere ca, mai devreme sau mai tarziu, Romania va trebui sa adopte euro. Guvernul Ciolos, cu prilejul aprobarii Programului de convergenta 2016-2019, mentinandu-si angajamentul de adoptare a monedei euro, a precizat ca va stabili o noua data numai dupa o analiza complexa si realizarea unui calendar cu termene si masuri, care va fi prezentat Comisiei Europene pana la urmatoarea editie a programului de convergenta. In programul de guvernare al Partidului Social Democrat (2016), castigator al alegerilor din anul 2016, se mentioneaza ca, din perspectiva obiectivului Romaniei de aderare la moneda unica euro, doar se vor urmari dezbaterile privind aprofundarea guvernantei economice a zonei euro si evitarea cresterii decalajelor intre statele [zonei] euro si cele non-euro fara sa se mentioneze, stabilirea unui program de masuri. Criteriile de convergenta nominala si accesul in zona euro: accesul in zona euro nu este un act de vointa unilaterala a statului candidat. Accesul poate avea loc gradual , adica doar in masura indeplinirii criteriilor de convergenta nominala, a parcurgerii unor faze de aderare la zona euro si in conditiile intrunirii voturilor favorabile ale tarilor membre ale zonei euro date in urma analizelor si rapoartelor privind indeplinirea acestor criterii. Criteriile de convergenta nominala se refera la stabilitatea preturilor (inflatie), stabilitatea dobanzii pe termen lung, stabilitatea ratei de schimb si participarea la mecanismul ratei de schimb 2 (ERM2), plafonul deficitului bugetar si pragul datoriei publice. In analiza convergentei reale se deosebesc doua tipuri de abordari: in inteles restrans si in inteles larg. Convergenta reala, in inteles restrans, se raporteaza la reducerea decalajelor privind nivelurile de dezvoltare dintre regiuni si tari, folosind ca principal indicator PIB/loc calculat la paritatea puterii de cumparare (PPC). Convergenta reala, in inteles larg, (fundamentata pe teoria operationala a zonei monetare optime) se raporteaza la reducerea decalajelor de dezvoltare economica si sociala dintre tari si regiuni, folosind ca indicatori de analiza productia, veniturile, nivelul de competitivitate, nivelul de trai si de productivitate. Tot in sens larg, convergenta reala se refera la sincronizarea ciclurilor economice, flexibilizarea pietei muncii, intensitatea schimburilor de bunuri si servicii intre statele componente. Atenuarea decalajului de dezvoltare:convergenta reala trebuie privita in Romania ca un obiectiv strategic important de pregatire a bazei materiale care sa asigure sustenabilitatea convergentei nominale pentru trecerea la faza superioara a integrarii europene - intrarea in zona euro,nucleul central al statelor Uniunii Europene. Procesul convergentei reale este necesar si important intrucat asigura suportul material (prin diversificarea si amplificarea surselor de venituri) al convergentei nominale si al procesului de compatibilizare institutionala si administrativa cu alte tari din zona euro. Pentru masurarea convergentei economice reale, se apeleaza la indicatorul PIB pe locuitor al unui stat in raport cu media grupului de state de care acesta apartine. Indicatorul se prezinta in doua variante: a) calculat pe baza cursului de schimb; b) calculat pe baza paritatii puterii de cumparare (PPC). Nivelul acestor indicatori exprima gradul de convergenta al statelor in raport cu grupul.
1. http://www.opiniibnr.ro/content/romania-si-adoptarea-euro.pdf 2. http://www.bnr.ro/Procesul-de-pregatire-pentru-adoptarea-monedei-unice-europene-8012.aspx 3. http://www.opiniibnr.ro/index.php/macroeconomie/131-de-ce-s-a-votat-brexit-si-ingrijorarile-noastre 4. https://ec.europa.eu/commission/sites/beta-political/files/convergence-criteria-for-joining-euro_ro.pdf
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).