LOCALIZARE Orasul Vulcan este una dintre cele mai importante si frumoase asezari urbane din Valea Jiului, situat la poalele Muntilor Valcanului, pe cursul mijlociu al Jiului de Vest, distingandu-se printr-o arhitectura moderna si o puternica dezvoltare economico-sociala. Vestigiile descoperite aici, si in special tezaurul de 32 de monede imperiale romane din bronz, atesta dezvoltarea pe aceste meleaguri a unor civilizatii stravechi din perioada daco-romana. Localitatea Vulcan este mentionata pentru prima data in anul 1462, sub denumirea de Jiu-Vaidei-Vulcan, in lucrarea preotului canonic Iacob Radu din Lugoj intitulata vicariatului greco-catolic al Hategului. Datorita drumului comercial, cunoscut si sub denumirea "Drumul neamtului", si a punctului vamal existent aici, pana la construirea caii ferate Simeria-Petrosani - 1868-1870 -, localitatea Vulcan a fost centrul administrativ si economic al Vaii Jiului. Primele prospectiuni geologice din zona au confirmat oficial prezenta carbunelui in anul 1835, iar din anul 1840 incepe exploatarea la zi a florimentelor de carbune. Carbunele extras la Vulcan este utilizat initial pentru transportul cu locomotive pe calea ferata si ulterior la centrala electrica Vulcan, care a fost pusa in functiune in anul 1900. Dupa anul 1953 incepe construirea Centralei termoelectrice Paroseni la care in anul 1956 se pune in functiune primul turbogenerator de 50 de megawati, care a fost cel mai mare din tara la acea vreme. Astazi orasul Vulcan prezinta elementele si nivelul de dotare si dezvoltare economico-sociala care il recomanda ca pe o asezare urbana de interes deosebit, avand o populatie de 29.787 de locuitori, conform datelor provizorii de la recensamantul populatiei si locuintelor desfasurat in luna martie 2002, din care 52% reprezinta populatia activa. Exploatarea de Preparare a Carbunelui Valea Jiului se afla situata la intrarea, dinspre Petrosani, in orasul Vulcan pe partea dreapta (str. Preparatiei nr.1) si este un obiectiv industrial extrem de important pentru aceasta zona. Istoricul Exploatarii de Preparare a Carbunelui Valea Jiului ISTORIC Istoricul Exploatarii de Preparare a Carbunelui Valea Jiului Actuala Exploatare de Preparare a Carbunelui Valea Jiului a fost infiintata in anul 1996, ca subunitate a Regiei Autonome a Huilei Petrosani si era denumita Exploatarea de Preparare Petrosani (constituita in conformitate cu HG 1212/1990 prin transformarea fostei Intreprinderi de Preparare a Carbunelui Valea Jiului), avand in componenta patru uzine de preparare, respectiv Petrila, Livezeni, Coroesti si Lupeni precum si un sector de transport, Cai Ferate Uzinale (cu mentiunea ca cea mai noua preparatie, Uricani, a fost inchisa deja din anul 1990), cu un efectiv mediu de 3939 angajati. In perioada 15 ianuarie-15 august 2003 Exploatarea de Preparare Petrosani s-a transformat in Departament de preparare si ecologizare in cadrul C.N.H.SA - activitate proprie, pentru a fi reinfiintata ca Exploatarea de Preparare a Carbunelui Valea Jiului, cu sediul la Vulcan, in 15 august 2003. In anul 1997 a fost inchisa preparatia Livezeni, in 2003, preparatia Petrila si in martie 2004, preparatia Lupeni, dupa care, singura preparatie pentru procesarea huilei in Valea Jiului a ramas preparatia din localitatea Vulcan, denumita Uzina de Preparare Coroesti, ca sector de activitate al Exploatarii de Preparare a Carbunelui Valea Jiului Vulcan. Inchiderile succesive de preparatii au avut in principal ca si criteriu cel economic coroborat cu diminuarea carbunelui necesar a fi supus prepararii. Sectorul principal de activitate al Exploatarii de Preparare a Carbunelui Valea Jiului este reprezentat de Uzina de Preparare a Carbunelui brut provenit de la unitatile miniere din Valea Jiului. In urma procesului de preparare rezulta o mixta energetica ce este vanduta de catre Exploatarea de Preparare a Carbunelui Valea Jiului catre S.C. Electrocentrale Deva S.A., S.C. Termoelectrica S.A.-S.E. Paroseni si S.E. Doicesti precum si alte sorturi comercializate catre diversi beneficiari (huila energetica spalata, huila energetica superioara, huila hidrociclonata, sist carbunos filtrat). De asemenea in urma procesarii carbunelui brut rezulta un carbune spalat superior destinat incalzirii locuintelor din Valea Jiului. In producerea si distribuirea acestui carbune conducerea Exploatarii de Preparare a Carbunelui Valea Jiului s-a preocupat permanent de asigurarea calitatii corespunzatoare precum si de respectarea Regulamentului stabilit de catre Compania Nationala a Huilei S.A. Petrosani in acest sens. In obiectul de activitate al Exploatarii de Preparare a Carbunelui Valea Jiului intra si sectorul "Transport Cai Ferate Uzinale" care manevreaza vagoanele de la unitatile miniere Vulcan si Paroseni la uzina de preparare. Manevrarea si transportul carbunelui de la celelalte unitati miniere este efectuat de o firma externa cu care s-a incheiat contract de prestari servicii in urma licitatiei organizate de catre C.N.H.-S.A. Nu in ultimul rand Exploatarea de Preparare a Carbunelui Valea Jiului este cea care face receptia cantitativa precum si livrarea catre beneficiari a carbunelui sortat de la unitatile miniere. Cu sprijinul Companiei Nationale a Huilei - Petrosani s-a reusit in timp implementarea unui sistem de camere video cu circuit inchis, asigurandu-se astfel monitorizarea permanenta si eficienta a activitatilor desfasurate in cadrul incintei preparatiei. Urmarirea activitatii de productie si desfacere, 24 de ore pe zi, a fost punctul de pornire pentru organizarea si exploatarea maxima a resurselor de productie si transport existente, fapt ce asigura obtinerea unor rezultate competitive. Scurt istoric al prepararii carbunelui in Valea Jiului In anul: 1857 La Uricani s-a pus in functiune fabrica pentru producerea de cocs iar la Lupeni - fabrica pentru cocsificarea zacamintelor de lignit tertiare, prima de acest fel din Europa. 1883 Se porneste la Lupeni constructia pentru o instalatie moderna de preparare a carbunelui. 1897 Se construieste separatia de la mina Dalja. 1900 Se efectueaza prima incercare industriala de folosire a carbunelui de la Lupeni la fabricarea cocsului. S-a construit o instalatie de cocsificare cu sectii pentru prepararea subproduselor. 1930 Se da in exploatare la Lupeni cea mai mare si moderna instalatie de sortare si spalare a carbunilor din tara. 1931 Se construieste la Petrila o preparatie moderna, cu o capacitate de 270 tone/ora, care era considerata ca una din cele mai mari din lume. 1932 Se construieste la Petrila fabrica de brichete. 1963 S-a construit Preparatia Carbunelui Coroesti. 1986 Intra in functie Preparatia Livezeni. 1989 Intra in probe tehnologice Preparatia Uricani, obiectiv menit asigurarii prepararii carbunelui din partea vestica a Vaii Jiului. 1990 Se opreste activitatea Preparatiei Uricani, strategia CNH reconsiderand perspectivele legate de dezvoltarea exploatarii carbunelui in partea vestica a bazinului carbonifer Valea Jiului. 1996 Isi inceteaza activitatea Preparatia Livezeni. 1999 Se demareaza Proiectul ITOCHU pentru retehnologizarea Preparatiei Coroesti in vederea eficientizarii activitatii de preparare si cresterii calitatii produselor de carbune comercializate de catre CNH. 2003 Se finalizeaza procesul de retehnologizare a Preparatiei Coroesti si se concentreaza catre aceasta intreaga activitate de preparare a carbunelui din Valea Jiului, o data cu incetarea activitatii la Preparatia Petrila. 2004 Isi inceteaza activitatea Preparatia Lupeni. SECTOR TRANSPORT CFU SECTOR TRANSPORT CAI FERATE UZINALE Dintre principalele activitati ale acestui sector putem enumera urmatoarele: introducerea vagoanelor goale la fronturile de incarcare ale exploatarilor miniere, precum si preluarea vagoanelor incarcate de la fronturi, manevrarea, combinarea si trierea acestora in vederea expedierii in statiile CFR de racord intocmirea documentelor insotitoare ale trenurilor, necesare expedierii marfii preluarea din Statia CFR Vulcan a vagoanelor incarcate cu carbune brut si introducerea lor la culbutor in vederea descarcarii carbunelui si procesarii acestora in instalatia de preparare Toata activitatea sectorului se desfasoara cu personal autorizat CENAFER si atestat AFER. Pentru buna desfasurare a activitatii, sectorul transport al EPCVJ Vulcan are in dotare 4 locomotive diesel hidraulice de 1250 CP si o macara rotativa diesel-electrica de cale ferata EDK 1000/4. Locomotivele sunt destinate aprovizionarii cu vagoanele necesare fronturilor de incarcare/descarcare ale exploatarilor miniere. Intreg materialul rulant din dotare este autorizat AFER pentru manevra si acces pe infrastructura publica feroviara. Macaraua rotativa disel-electrica de cale ferata EDK 1000/4 este destinata exploatarii la constructia podurilor, in cazul unor catastrofe precum si la efectuarea unor transporturi si montaje de greutati mai mari si complicate in unitati industriale, de circulatie si de transporturi, de santiere navale. Un tren macara se compune din macara, din carul contragreutatii ce formeaza o unitate la transport in formatie de tren. Carul contragreutatii primeste bratul mobil, palanele cu carlig, contragreutatea si accesoriile.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).