Consumul și Consumatorul în Teoria Economică

Referat
6/10 (1 vot)
Domeniu: Economie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 15 în total
Cuvinte : 2213
Mărime: 11.17KB (arhivat)
Publicat de: Achim Macovei
Puncte necesare: 6
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Teodora Grigoras
am obtinut nota 9 pe el!

Extras din referat

CONSUMUL SI CONSUMATORUL ÎN TEORIA ECONOMICA

Abordarea clasica si neoclasica

Conceptualizarea si utilizarea notiunilor de consum si consumator, ca practica si experienta sociala distincta si respectiv ca agent specific al vietii economice, tin de începuturile economiei politice clasice. W. Petty, A. Smith, D. Ricardo,Th. R. Malthus, P. Boisguillebert, J. B. Say s.a., au avut reprezentarea locului si rolului lor în procesul reproductiei. Fixarea si delimitarea lor conceptuala a fost facuta în conditiile capitalismului atomizat în care concurenta perfecta si deplina libertate de miscare reprezentau esenta legilor nescrise ale mecanismului economic. Într-un asemenea context ei au creat si sustinut mitul consumatorului suveran, al individului care, neîngradit de constrângeri exterioare, îsi alege, în baza unor calcule specifice, acea structura de consum care sa-I aduca maximum de bunastare. În acelasi timp, consumul si consumatorul erau privite ca puncte terminus; “Orice consum este o distrugere de valoare, o pierdere “, stabilea, implacabil, la nivelul lui 1852, J. B. Say.

Modelul cel mai subtil, dar si cel mai abstract, al consumatorului suveran îl gasim, la distanta de un secol, la mostenitorii în linie directa ai clasicismului economic- neoclasicii. Cu L. Walras, S. Jevons si C. Menger într-o prima linie, urmati apoi de V. Pareto, B. Bawerk. Fr. Wieser ei au pus bazele teoriei consumatorului rational. La Walras, teoria a îmbracat forma cea mai elaborata; pentru el consumatorul este un agent final care, cu venitul câstigat si în limitele acestuia, cauta sa cumpere de pe piata un anumit numar de bunuri si servicii în intentia de a-si satisface nevoile si dorintele ; ins rational si capabil de evaluari cantitative si calitative, consumatorul are totusi un rol pasiv, calculele sale de maximizare reducându-se la a stabili o scara a preferintelor în functie de natura si intensitatea nevoilor; cum se formeaza si evolueaza nevoile, cum se explica variatia veniturilor si preturilor, care este relatia de interconditionare dintre producator si consumator, ca si dintre consumatori între ei sunt întrebari pe care Walras nu si le pune. V. Pareto a facut un pas înainte abordând problema satisfacerii nevoilor la scara ansamblului societatii; dar si la el, ca si la Walras, optimul se raporteaza la o structura data a veniturilor iar natura dorintelor si nevoilor ramâne o problema a sociologilor si psihologilor si nu a economistilor. Abia al doilea val al neoclasicismului, în varianta sa moderna neo-clasica din secolul nostru, înlaturând o serie de slabiciuni ale înaintasilor, a dezvoltat teoria consumatorului prin introducerea unor noi elemente de analiza. În 1920 A. C. Pigou a luat în considerare structura veniturilor; ulterior, K. Wicksel a cuantificat influenta factorului timp si a celui monetar; pe aceasta directie a mers si Keynes, contribuind la largirea câmpului de analiza a teoriei maestrului sau, neoclasicul A. Marshall. Introducând elemente ale sociologicului si psihologicului, ale dinamicii veniturilor si preturilor, ale influientei factorului timp etc., neoclasicismul modern, prin contributia unor economisti ca O. Morgestern, J. von Neumann, F. von Hayek, M. Friedman, P. Samuelson, J. R. Hicks s.a., a dat contur si forma unei teorii a consumatorului care, cu toate minusurile ce decurg din decuparea si desprinderea din mediul sau real a lui “homo economicus rationalis” si asezarea lui în centrul analizei, are suficiente elemente logice, o coerenta si mai ales o forta de atractie indusa din spiritul incitant si problemele puse care o fac sa fie prezenta în aptoape toate manualele de teorie economica ale apusului. Pe acest temei si teren încercam, în cele ce urmeaza, s-o surprindem si noi în liniile ei principale.

Punctul de plecare al teoriei neoclasice al consumatorului îl reprezinta postulatul rationalitatii. Se considera ca în actul de consum individul este capabil sa rezolve simultan doua probleme: una de decizie, de alegere între mai multe variante de consum în functie de nevoile sale si una de maximizare a utilitatii. Din moment ce utilitatea exista, ea trebuie masurata;Walras, Jevons, Menger si ulterior Marshall au crezut în posibilitatea de a masura utilitatea prin ea însasi, cardinal, prin atribuirea, subiectiva, a unor indici de utilitate bunurilor cumparabile; mai cu seama A. Marshall a încercat sa masoare utilitatea prin cantitatea de moneda pe care cumparatorul este dispus sa o cheltuiasca pe bunul respectiv; “Consumatorul va cheltui deci moneda prin cumpararea bunurilor atâta timp cât utilitatea marginala a monedei cedate ramâne inferioara utilitatii marginale a bunului cumparat”. Transferul problemei utilitatii marginale a bunurilor spre utilitatea marginala a monedei ( nici ea clar definita ) nu era o rezolvare. În plus, la o analiza elementara, se putea lesne observa ca utilitatea unui bun nu este autonoma, ea depinde de utilitatea altor bunuri. De acest lucru si-a dat seama V. Pareto. El a observat ca pentru a-si realiza scopul, consumatorul nu are nevoie de o masura fidela a utilitatii ci doar de a fi în posesia unui clasament rational al preferintelor sale; cu aceasta lista a preferintelor în fata, el va cumpara bunuri si servicii în ordinea fixata si, atâta timp cât venitul îi permite. Diferenta de intensitate si utilitate cu care bunurile satisfac preferintele importa mai putin sau chiar deloc; putin intereseaza din punctul de vedere al analizei, daca bunul A este preferat de consumator de 5, de 3 sau de” n” ori mai mult decât bunul B; oricum el va fi achizitionat înaintea acestuia din urma. Plecând de la aceste consideratii el a propus înlocuirea teoriei utilitatii cardinale cu una a utilitatii ordinale. Dezvoltarile urmatoare din secolul nostru si în principal cele ale lui J. R. Hicks merg pe aceasta linie.

Preview document

Consumul și Consumatorul în Teoria Economică - Pagina 1
Consumul și Consumatorul în Teoria Economică - Pagina 2
Consumul și Consumatorul în Teoria Economică - Pagina 3
Consumul și Consumatorul în Teoria Economică - Pagina 4
Consumul și Consumatorul în Teoria Economică - Pagina 5

Conținut arhivă zip

  • Consumul si Consumatorul in Teoria Economica.doc

Alții au mai descărcat și

Mediul extern al SC Agdesy SRL - oportunități și restricții

Analiza macro-mediului intreprinderii Studiul macro-mediului intreprinderii permite depasirea orizontului mediului concurential deoarece...

Întreprinderea în era globalizării

In era globalizarii, specialitii in domeniu vorbesc despre “intreprinderea digitala”, “intreprinderea virtuala” sau “intreprinderea mileniului...

România în ecuația integrării europene

Reforme institutionale si politice in U.E. inaintea procesului de largire. Actuala forma de organizare ce cuprinde 15 tari membre nu mai...

Te-ar putea interesa și

Satisfacția consumatorilor cu privire la serviciile de telefonie oferite de către compania Orange România

Prezenta lucrare, intitulată „Satisfacția consumatorilor cu privire la serviciile de telefonie oferite de către compania Orange România” constituie...

Discriminarea pe Piața Forței de Muncă din România

INTRODUCERE Lucrarea de față dorește să analizeze fenomenul discriminării pe piața muncii în general și pe piața românească în particular. Astfel,...

Bunurile publice și private - Evoluția sectorului public

Termenul de bun semnifică orice element al realităţii care este apt să satisfacă o nevoie umană de consum personal sau de consum productiv. Dar, nu...

Studiul Comportamentului Consumatorului de Produse Heidi pe Piața Locală

Capitolul I Studiul comportamentului consumatorului 1. Comportamentul consumatorului Comportamentul de cumpărare al consumatorului, ca domeniu...

Analiza Influenței Factorilor de Fundamentare a Politicii de Preț

CAPITOLUL 1. INTEGRAREA POLITICII DE PREŢ ÎN PROCESUL DE PLANIFICARE STRATEGICĂ A ÎNTREPRINDERII Dată fiind universalitatea şi complexitatea sa,...

Alegerea optimală a consumatorului

INTRODUCERE Microeconomia este ştiinţa care se ocupă cu studiul aprofundat (microscopic) al agenţilor economici individuali, iar piaţa serviciilor...

Studiul comportamentul consumatorului

INTRODUCERE Conceptul modern de marketing porneşte de la premisa că orice activitate economică trebuie îndreptată în direcţia satisfacerii...

Analiza microeconomică a economiei de piață

Capitolul 1 TEORIA COMPORTAMENTULUI CONSUMATORULUI Conceptualizarea si utilitatea notiunilor de consum si consummator, ca practica si experienta...

Ai nevoie de altceva?