Definirea termenilor 3 Abrevieri ..3 Introducere ...4 1. Zonele economice libere .5 2. Evolutia zonelor economice libere in economia mondiala .6 3. Conceptul zonelor economice libere in Republica Moldova .8 4. Evolutia zonelor economice libere in Republica Moldova 11 5. Optimizarea amplasarii zonelor economice libere in aspect regional ...12 Concluzie .14 Bibliografie . .15
Definirea termenilor: subzona - parte izolata teritorial de restul zonei libere; autorizatie pentru desfasurarea unui anumit gen de activitate - permisiune scrisa, eliberata de Administratia zonei libere rezidentului acestei zone pe o anumita perioada de timp pentru desfasurarea genului de activitate permis in zona respectiva si prevazut in contractul incheiat intre Administratie si rezident; dezvoltarea infrastructurii zonei libere - constructia si reparatia cladirilor si instalatiilor, constructia drumurilor, instalarea utilajului si organizarea aprovizionarii cu apa, electricitate, gaz, instalarea retelelor de telecomunicatii si organizarea legaturii telefonice si alte asemenea lucrari (servicii) pe teritoriul zonei libere, pe care Administratia zonei libere le considera favorabile pentru dezvoltarea si functionarea zonei; Abrevieri: AIL - Aeroportul international liber APC - Autoritatile publice centrale APL - Autoritatile publice locale PEST - Factorii politici, economici, sociali, tehnologici PIL - Portul international liber Introducere Zonele economice libere sunt create in scopul accelerarii dezvoltarii social-economice a anumitor teritorii si a tarii in ansamblu prin: a) atragerea investitiilor autohtone si straine; b) implementarea tehnicii si tehnologiilor moderne; c) dezvoltarea productiei orientate spre export; d) aplicarea experientei avansate din domeniul productiei si a managementului; e) crearea locurilor de munca. Zonelor libere, in scopul realizarii obiectivelor asumate, li se acorda regimuri preferentiale de stimulare a activitatii de intreprinzator. De asemenea, zona libera poate fi alcatuita din citeva subzone. Zonele economice libere reprezinta instrumente eficiente de dezvoltare regionala si de atragere a investitiilor. Crearea zonelor economice libere este urmata de urmatoarele obiective: economice, sociale si tehnico- stiintifice. Obiectivele economice sunt orientate la integrarea pietei nationale, atragerea investitiilor pentru dezvoltarea productiei competitive; utilizarea avantajelor divizarii muncii la nivel mondial, pentru a asigura cresterea volumului productiei fabricate pentru export; cresterea fluxurilor valutare in bugetul statului, utilizarea capacitatilor si infrastructurii in zonele industriale amplasate in orase si in centrele raionale. Obiectivele sociale asista dezvoltarea complexa a regiunilor, cresterea numarului locurilor de munca; cresterea calificarii muncitorilor si specialistilor autohtoni; satisfacerea cerintelor pietei cu marfuri de inalta calitate. Obiectivele tehnico-stiintifice accelereaza utilizarea tehnologiilor moderne autohtone si straine, implementarea noilor metode de gestiune, preluarea bunelor practici straine, crearea centrelor tehnico-stiintifice, cresterea eficacitatii utilizarii potentialului de productie. Un avantaj al zonelor economice libere este varietatea de forme organizatorice pe care acestea le pot lua de la tipuri de porturi libere pana la cele de ecoregiuni. Prin urmare, acestea pot acoperi un spectru foarte larg de cerinte ale investitorilor. In practica mondiala, aceste formatiuni economice au capatat o raspandire foarte larga atat in partea vestica, cat si in cea estica a lumii. Prin crearea acestor regiuni, autoritatile statale incearca sa solutioneze o gama foarte larga de probleme economice la nivelele micro- si macroeconomic, cum ar fi: ocuparea fortei de munca, dezvoltarea infrastructurii transporturilor, cresterea venitului mediu pe cap de locuitor si a venitului national, dezvoltarea ramurii productiei industriale, precum si a domeniilor aferente (serviciilor financiare, serviciilor de deservire a populatiei, transporturi s.a.), cresterea productivitatii muncii etc. Asadar, aceste formatiuni economice pot fi considerate un punct de intersectie a intereselor investitorilor si cele ale administratiilor, atat la nivel central, cat si la nivel local, unde pot avea loc negocieri cu un grad de flexibilitate destul de inalt, deoarece exista posibilitati de oferire a facilitatilor in domeniile fiscal, vamal si funciar, specifice fiecarei tari. Astfel, investitorul obtine un sir de avantaje fiscale, funciare, inclusiv siguranta investitiilor, iar autoritatile centrale si cele locale obtin o zona care poate servi in calitate de centru de dezvoltare a intregii regiuni.
- Acte legislative si normative 1. Lege Nr. 440 din 27.07.2001, Publicat : 06.09.2001 in Monitorul Oficial Nr. 108-109 art Nr : 834 Data intrarii in vigoare : 06.09.2001 2. Legea privind Zona Antreprenoriatului Liber ,,Tvardita". Nr. 626 din 03.11.1995. In Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 12.07.2001, nr. 78-80, art. 571. 3. Legea cu privire la Zona Antreprenoriatului Liber ,,Expo-Business-Chisinau". Nr. 625 din 03.11.1995. In: Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 28.12.1995, nr. 73, nr. 857. 4. Legea privind Zona Antreprenoriatului Liber -Parcul de Productie ,,Taraclia". Nr. 1529 din 19.02.1998. In: Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 23.04.1998, nr. 036. 5. Legea privind Zona Economica Libera ,,Balti". Nr. 26 din 04.03.2010. In: Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 23.03.2010, nr. 39-40 art. 105. - Manuale 6. Odainii D., Mamaliga V. Zonele economice libere in contextul politicii de dezvoltare regionala. In: Meridian Ingineresc, 2016, vol. 1, p. 65-68. 7. Odainii D. , Metode de evaluare a etapelor de dezvoltare a zonelor economice libere in Republica Moldova, In Intellectus, nr. 3, 2016, pp. 99-105 ISNN 1810-7079 8. Lupu V., Osmatescu A. Modelul organizational-institutional al zonelor economice libere aliniat la conditiile Republica Moldova. In: Economica, 2010, vol. 1, nr. 71, p. 114-121. 9. I. Tornea. Problemele si perspectivele zonelor economice libere in Republica Molodva. In: Politica publica, 2011, vol. 5, p.47-52.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).