Introducere Institutiile din administratia publica se constituie ca subsistem al sistemului social global si au ca scop servirea membrilor societatii. Pentru a servi societatea este necesara organizarea fiecarei componente a sistemului. Capitolul 1. Fundamentele managementului public Managementul public se dezvolta ca domeniu distinct al stiintei pornind de la elementele sale fundamentale. In continuare sunt prezentate cateva concepte, teorii, principii de baza, care faciliteaza cunoasterea, intelegerea si utilizarea corespunzatoare a abordarilor, instrumentelor, metodelor si tehnicilor de management public cu care opereaza functionarii din institutiile publice. 1.1. Definirea managementului public si principalele caracteristici Managementul public reprezinta ansamblul proceselor si relatiilor de management, bine determinate, existente intre componente ale sistemului administrativ, prin care, in regim de putere publica, se aduc la indeplinire legile si/sau se planifica, organizeaza, coordoneaza, gestioneaza si controleaza activitatile implicate in realizarea serviciilor care satisfac interesul public. Din definitie desprindem urmatoarele caracteristici: - managementul public reuneste un ansamblu de procese si relatii de management, care apar intre componentele sistemului administrativ; - procesele desfasurate in sectorul public sunt atat procese de management, cat si de executie. 1.2. Functiile managementului public Pentru a intelege continutul functiilor managementului public, este important sa luam in considerare cel putin doua aspecte. Primul este determinat de faptul ca managementul public, desi un domeniu distinct al stiintei managementului, este puternic influentat de acesta, din al carui trunchi comun s-a desprins si particularizat in institutiile din sectorul public. Cunoasterea si exercitarea de catre functionarii publici a functiilor managementului public constituie un element esential pentru eficienta institutiilor administrative. Functiile managementului public sunt: previziune, organizare - coordonare, motivare, administrare, control - evaluare. 1. Functia de previziune consta in ansamblul proceselor de munca, prin intermediul carora se determina principalele obiective ale institutiilor publice, in general, mijloacele si resursele necesare realizarii lor. 2. Functia de organizere - coordonare presupune un ansamblu de procese de munca prin intermediul carora se asigura cadrul institutional necesar realizarii rationale si eficiente a obiectivelor previzionate in domeniul managementului public prin alocarea rationala a resurselor. 3. Functia de motivare reuneste ansamblul proceselor de munca prin care se determina personalul institutiei publice sa contribuie la identificarea si satisfacerea interesului public, pe baza luarii in considerare a factorilor care il motiveaza pentru realizarea obiectivelor. 4. Functia de administrare consta intr-un ansamblu de procese de munca prin care se asigura o gestionare riguroasa a tuturor resurselor existente si atrase in vederea realizarii obiectivelor sistemului administrativ, respectiv satisfacerea intereselor publice generale. 5. Functia de control - evaluare reprezinta un ansamblu de procese de munca prin care se compara rezultatele cu obiectivele initiale, se verifica conformitatea actiunilor institutiilor publice cu reglementarile juridice in vigoare si cu misiunea angajatilor sai de a satisface interesul general cu respectarea drepturilor si libertatilor fundamentale ale persoanelor si in final se determina abaterile de la situatiile normale in vederea eliminarii lor. Capitolul 2. Organizarea Termenul "a organiza" provine din limba franceza (organiser) si inseamna a actiona metodic pentru asigurarea desfasurarii eficiente a unor activitati. Stabilirea responsabilitatilor fiecarui membru al organizatiei, modul de elaborare a deciziilor, un set de relatii formale care sa sustina scopurile organizatiilor, sa faciliteze pregatirea si implementarea planurilor - acestea sunt elemente pe care managementul trebuie sa le aiba in vedere. Organizarea in managementul public reprezinta un ansamblu de procese prin care potrivit cadrului legislativ se delimiteaza elementele componente ale sistemului administrativ in ansamblu si ale fiecarei institutii publice in parte, se precizeaza atributiile, sarcinile si competentele care revin componentelor acestuia, precum si relatiile care se stabilesc intre ele in cadrul si in afara sistemului in vederea satisfacerii eficiente a interesului public.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).