INTRODUCERE . 2 CAPITOLUL I Interdependenta dintre strategia organizationala si proiectarea sistemului organizatoric ... 3 CAPITOLUL II Analiza si reproiectarea sistemului organizatoric al firmei . 8 CONCLUZII ... 11 BILBIOGRAFIE 12
Introducere Managementul strategic prevede orientarea generala tehnico-economica, pe termen lung, a intreprinderii si implica specificarea obiectivelor organizatiei, dezvoltarea politicilor si planurilor destinate sa realizeze aceste obiective si apoi alocarea resurselor pentru iumplementarea planurilor. Managementul strategic nu reprezinta doar un proces de formulare a strategiei, ci o noua forma de management bazata pe strategie. Structura unei organizatii este un proces continuu de stabilire a activitatilor necesare realizarii obiectivelor fixate, de repartizare pe grupuri si persoane, de specificare a relatiilor ce trebuie angajate si mentinute intre grupurile si persoanele care alcatuiesc organizatia in desfasurarea activitatilor acesteea. Prin modul in care este conceputa si functioneaza, structura organizatiei influenteaza nemijlocit aplicarea strategiei, facitilitind-o si accelerind-o sau stinjenind-o pina la anulare. Intotdeauna strategia are in vedere, in mod explicit si implicit, realizarea unor scopuri bine precizate, specificate sub forma de misiune si obiective. Obiectivele reprezinta fundamentul motivational si actional al strategiei, calitatea lor fiind determinanta pentru performantele viitoare ale organizatiei. Sfera de cuprindere a strategiei este organizatia in ansamblul sau - cel mai adesea - sau parti importante ale acesteia. Chiar si atunci cand se refera direct doar la anumite domenii - tehnic sau comercial, de exemplu - ea are la baza, de regula, luarea in considerare a problemelor de ansamblu ale organizatiei. Sistemul organizatoric cuprinde ansamblul elementelor de natura organizatorica ce asigura cadrul, combinarea, divizarea si functionalitatea proceselor de munca desfasurate in organizatie in vederea indeplinirii misiunii si al sistemului sau de obiective. Capitolul I. Interdependenta dintre strategia organizationala si proiectarea sistemului organizatoric Nevoia de organizare apare la fiecare pas, peste tot in univers, deci atat in viata particulara cat si in cea organizationala. Cu cat procesul schimbarii este stapanit cu atat organizatia este mai competitiva, deci dispune de un management performant, avand astfel posibilitatea si capacitatea de a se dezvolta pe multiple planuri. Procesul de management strategic consta in grupul complet de angajamente, decizii si actiuni necesare pentru ca o firma sa atinga competitivitatea strategica si sa castige venituri peste medie. Competitivitatea strategica este atinsa atunci cand o firma formuleaza si implementeaza cu succes o strategie creatoare de valoare. Veniturile peste medie sunt venituri in exces fata de ceea ce un investitor se asteapta sa castige din alte investitii cu un grad de risc similar. Structurarea unei organizatii este un proces continuu de stabilire a activitatilor necesare realizarii obiectivelor de repartizare pe grupuri si persoane a responsabilitatilor pe care le incumba activitatile respective, de specificare a relatiilor ce trebuie angajate si mentinute intre grupurile si persoanele care alcatuiesc organizatia in desfasurarea activitatilor acesteia. Prin modul in care este conceputa si functioneaza, structura organizatiei influenteaza nemijlocit aplicarea modelului de management strategic, facilitandu-l si accelerandu-l sau, dimpotriva, stanjenindu-l pana la anulare. In proiectarea si realizarea practica a sistemului de management trebuie cunoscute si evaluate, in interdependenta lor, o serie de elemente specifice functionarii unei intreprinderi: - domeniul de activitate, - dimensiunea intreprinderii, - dimensiunea si structura resurselor umane, materiale, financiare, - dispersia teritoriala, - pozitia intreprinderii pe piata locala, nationala, internationala. Proiectarea interconexiunilor rationale intre elementele componente ale sistemului va asigura functionalitatea intregului sistem de management, in caz contrar, managerii se vor confrunta sistematic cu probleme de diferit gen. Obiectivele reprezinta fundamentul motivational si actional al strategiei, calitatea lor fiind determinanta pentru performantele viitoare ale organizatiei. Structura a fost primul element al organizatiei asupra caruia s-au facut studii amanuntite pentru a se determina relatia sa cu strategia organizatiei si implicit cu modelul de management strategic. Structura organizatorica poate fi considerata, printr-o abordare functionala, drept scheletul intregului organism care este firma, functionarea acesteia fiind dependenta de modul in care sunt plasate si utilizate resursele umane de care dispune la un moment dat. Definita drept ansamblul persoanelor, al subdiviziunilor organizatorice si al relatiilor persoanelor, al subdiviziunilor organizatorice si al relatiilor dintre acestea astfel constituite incat sa asigure premisele organizatorice adecvate realizarii obiectivelor prestabilite, structura orgnizatorica este un important subsistem al sistemului de management. Componentele primare ale structurii organizatorice sunt: postul, functia, compartimentul, relatiile organizatorice, ponderea ierarhica si nivelul ierarhic.
1. Ion Popa, Management General, ASE, 2005 2. Marina Oleiniuc, Management strategic, Balti, 2007 3. Jaliu Dragos, Management strategic, SNSPA, Bucuresti, 2010 4. Ovidiu Nicolescu, Ion Verboncu, Management, Economica, 1997 5. Ovidiu Nicolescu, Strategii manageriale de firma, Economica, Bucuresti, 1998 Webografie: https://ro.wikipedia.org/wiki/Management_strategic#Defini.C8.9Bii https://strategii.wordpress.com/strategia/strategia-si-principalele-sale-caracteristici/ https://ro.scribd.com/doc/38302727/Sistemul-organizatoric
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).