Concurența și formele ei

Previzualizare referat:

Extras din referat:

Prin originea sa conceptul de concurenta s-a format si s-a folosit din vremuri

stravechi. Reglementarile juridice moderne l-au preluat din limbajul uzual,

completandu-l cu noi caracteristici in scopul adaptarii la cerintele vietii economice

moderne. In general prin concurenta se intelege o confruntare, o lupta intre tendinte

adverse care converg spre acelasi scop. In limbajul obisnuit concurenta este o

competitie, unde oamenii incearca sa existe mai bine decat rivalii lor si care tind sa

obtina ceea ce au obtinut altii, sau chiar mai mult, in aceeasi perioada de timp. Pe plan

social putem avea opozitie intre intelese individuale si cele sociale generale, intre

drepturi si obligatii, intre manifestari altruiste sau egoiste. In plan economic si

comercial, concurenta a fost de la inceput inteleasa ca un factor decisiv in activitatea

productiva si de comert. Adam Smith o denumea chiar "mana invizibila" care,

independent de interventia statului asigura realizarea cererii si a ofertei sub aspectul

interesului fata de produse, marfuri si servicii. Alti autori moderni reduc o parte din

rolul si eficienta concurentei considerand-o ca un tip de comportament al agentilor

economici si un mod specific al activitatii de piata1. Potrivit definitiei adoptate de catre

O.M.C.2, concurenta exprima " situatia de pe piata, in care intreprinderea sau

vanzatorii se lupta in mod independent pentru a castiga clientela , in scopul de a

atinge un obiectiv economic (profituri, vanzari sau impartirea pietei). In acest context

concurenta este adesea echivalenta cu rivalitatea. Aceasta rivalitate poate sa se refere

la preturi, calitate, servicii sau combinatii ale acestora sau a altor factori, pe care

clientii o pretuiesc."

In aceste conditii exercitarea concurentei se bucura de principiul libertatii comertului

dar aceasta libertate e circumscrisa in principii de loialitate, buna credinta si fara drept

de a vatama interesele vreunei persoane sau pe cele generale.

1 Encyclopaedia Universalis,1996, volumul 6, p.319

2 TACIS, UE si Republica Moldova,Implementarea Acordului de Parteneriat si Cooperare, 1999, p.153

39

Asupra notiunii de concurenta se construiesc diferite conceptii si modele, dar

ea se apreciaza ca fiind capacitatea intreprinderii de a asigura o oferta mai buna decat

cea a concurentilor.1

Concurenta reprezinta elementul cheie in functionarea mecanismului pietei si a

economiei de piata in general.

In cadrul mediului in care se desfasoara activitatea, intreprinderile concurente

se afla intr-o dubla ipostaza, respectiv de cumparator si vanzator, plasand astfel

competitia dintre ele in doua planuri. Pe de o parte ele isi disputa furnizorii, prestatorii

de servicii si disponibilitatile de forta de munca, iar pe de alta parte, clientii, urmarind

obtinerea unor conditii cat mai avantajoase.2 Cu unii agenti economici intreprinderea

se afla in competitie numai in calitate de cumparator, cu altii numai in calitate de

vanzator, iar cu altii, in ambele ipostaze.

Ansamblul raporturilor de interactiune in care intra agentii economici in

lupta pentru asigurarea surselor de aprovizionare si a pietelor de desfacere

formeaza sistemul relatiilor de concurenta.3

O asemenea concurenta isi atribuie o forma de lupta pentru cucerirea pietei, fie

cea de aprovizionare cu mijloacele necesare desfasurarii activitatii (materie prima,

materiale, energie, forta de munca, capitaluri etc.), fie cea de desfacere a produselor

sau serviciilor proprii.

In general, concurenta se desfasoara intre intreprinderi in calitatea lor de

ofertanti ( vanzatori ) , fiecare concurent incercand sa satisfaca cat mai bine nevoile

clientilor, mai bine decat pot sa le satisfaca intreprinderile concurente. Pentru aceasta,

evident, intreprinderea va utiliza mijloacele necesare de concentrare a actiunilor sale in

raport cu nevoile exprimate de cumparatori. Din experienta tarilor cu economie de

piata avansata, gama instrumentelor si mijloacelor utilizate in lupta de concurenta se

dovedeste a fi extrem de larga. Instrumentele luptei de concurenta de natura

economica sunt: reducerea costurilor bunurilor sub cele ale concurentilor; diminuarea

preturilor de vanzare; ridicarea calitatii bunurilor; acordarea unor facilitati clientilor.

Unele instrumente extraeconomice includ: informarea tuturor clientilor; sponsorizarea

unor actiuni sociale; folosirea de unii agenti economici a presiunilor morale asupra

1 Karloff Bengt, Delovaia strateghia,(trad. l. rus), Ed. Economica, M., 1991, pag. 58

2 Florescu C., (coordonator), Marketing, Ed. Marketer, Bucuresti, 1992, p. 59

3 Op.Cit., p.59

40

concurentilor lor; altii speculeaza cu promtitudine situatiile critice (razboaie, crize) etc.

In marketing, mai ales pe plan international, se folosesc o varietate considerabila de

instrumente si actiuni in lupta de concurenta reiesind din particularitatile pietei vizate.

Se intalnesc in activitatea de afaceri modalitati mai mult sau mai putin

"pasnice" in lupta de concurenta. In multe cazuri aceasta lupta se manifesta si prin

forme de actiune mult mai dure si aspre, unele fiind chiar interzise de lege. Insa

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Concurenta si formele ei.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (3 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
22 pagini
Imagini extrase:
22 imagini
Nr cuvinte:
8 176 cuvinte
Nr caractere:
44 051 caractere
Marime:
349.11KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Referat
Domeniu:
Economie
Tag-uri:
concurenta, produse, cumparatori
Predat:
la facultate
Materie:
Economie
Sus!