Concurenta

Extras din referat Cum descarc?

Orice agent economic - firma, menaj, administratie, individ - isi desfasoara activitatea in relatii reciproce cu ceilalti, dar si cu mediul natural-geografic, social-politic si economic.
Mediul economic reflecta relatiile si institutiile care caracterizeaza viata economica a unei societati, elementele sale constitutive, modul in care functioneaza, finalitatile si mecanismele prin care este reglata activitatea economica. 
Baza mediului economic o reprezinta sistemul de proprietate asupra bunurilor economice, modul de repartizare a rezultatelor si de adoptare a solutiilor privind problema fundamentala a economiei. Majoritatea economiilor de schimb contemporane functioneaza ca sisteme cu piata concurentiala. Izvorand din filosofia proprietatii private, ele au doi stalpi de rezistenta: piata si concurenta. De modul in care acestea isi indeplinesc functiile de care dispun in mod potential, depinde calitatea mediului de afaceri concurential. 
Elemente constitutive ale modelului concurential de baza: 
1. cumparatorii sunt rationali si, prin deciziile adoptate, urmaresc maximizarea satisfactiei; 
2. producatorii (vanzatorii, distribuitorii, investitorii, speculatorii) urmaresc maximizarea profiturilor; 
3. pietele sunt competitive; competitia este regula de baza in actiunea oricarei persoane, firme, administratii. Ea se desfasoara intre producatori (vanzatori) pentru clienti, intre cumparatori pentru a-si apropia bunuri in cele mai bune conditii, in functie de venitul cheltuit; 
4. pietele fixeaza preturile care se formeaza liber, fiind considerate ca acceptate de catre participantii la tranzactii. Cine nu le accepta, se retrage de pe piata. Preturile se ajusteaza la conditiile pietei (cerere, oferta). Fiecare agent economic le judeca din perspectiva efectului de venit si de substitutie. In acelasi timp, preturile sunt principalul instrument de echilibrare a cererii si ofertei; 
5. starea de ansamblu a economiei se judeca in functie de situatia diferitelor piete, de situatia cererii si a ofertei care este efectul actiunilor agentilor economici; 
6. veniturile individuale (persoane, familii, firme) depind de posesia unor active (fizice, monetar-financiare, cunostinte, abilitati inovational-creative, tehnice, naturale) si de productivitatea (randamentul) acestora. Inegalitatile in detinerea activelor si in randamentul acestora genereaza inegalitati de venituri pe care piata le poate reduce sau accentua; 
7. inegalitatile de venituri generate de inegalitati in detinerea de active (si de avutie nationala) sunt considerate obiective si necesare pentru a mentine competitia; 
8. inegalitatile generate de calitatea si performantele activelor ca si de noroc sunt, in general, usor de acceptat. Sunt greu de acceptat inegalitatile de venituri generate de: mosteniri, pozitii de monopol, relatii speciale cu puterea politica, speculare a unor lacune ale actelor normative, coruptie, pozitii de forta etc. 
Concurenta 
Alaturi de cerere, oferta si pret, concurenta este una dintre variabilele definitorii ale pietei, o trasatura esentiala a pietei. 
Concurenta reprezinta un comportament specific interesat al unor subiecti de proprietate, care, pentru a-si atinge obiectivele, intra in raporturi de cooperare si confruntare cu ceilalti, fiind expresia liberei initiative. 
Concurenta reprezinta atat o confruntare, cat si o cooperare intre agenti economici, in vederea obtinerii unor conditii mai bune de productie, de vanzare, de achizitie a bunurilor de consum, de efectuare a operatiunilor banesti, valutare, financiare s.a.m.d. Este o intrecere pentru a obtine avantaje (sau macar pentru a diminua probabilitatea producerii riscurilor). 
In concurenta, fiecare actioneaza din interes: cumparatorul ,,alearga" pentru a gasi vanzatorii cu pretul cel mai mic, calitatea mai buna, conditiile cele mai favorabile de livrare a bunurilor de consum si a factorilor de productie etc. Vanzatorii se intrec intre ei pentru ,,banul clientului", pentru a atrage cumparatori cat mai multi, cu forta economica ridicata, stabili in achizitie, receptivi la pret si ale favorabilitati. Din aceasta competitie, in mod normal si ca regula, ies invingatori cei mai buni. Ea permite consumatorilor de a gasi furnizorul cel mai ieftin si incurajeaza producatorii in determinarea cresterii clientelei prin scaderea costurilor, si implicit scaderea preturilor.


Fisiere in arhiva (1):

  • Concurenta.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!