Conceptul De Politica Economica

Cuprins referat Cum descarc?

1. Caracteristica politicii economice.
1.1Conceptul de politica economica.
1.2 Raportul dintre teoria economica si politica economica.
2.Obiectivele si instrumentele politicii economice. 
2.1 Obiectivele politicii economice.
2.2 Instrumentele politicii economice.
2.3 Interactiunea dintre obiectivele si instrumentele politicii economice.
3. Legatura biunivoca dintre elementul economic si cel politic.
4.Modelul politico-economic.Schema analitica a modelului.


Extras din referat Cum descarc?

Politica economica reprezinta ansamblul deciziilor adoptate de catre autoritatile publice, in vederea orientarii activitatii economice intr-un sens considerat rezonabil pe teritoriul national. Se poate vorbi deci de politica economica atunci cand se decide cresterea deficitului bugetar pentru a se asigura utilizarea muncii, sau cand se stabilesc norme ale cresterii preturilor si veniturilor pentru a limita inflatia.
Constituind un arbitraj intre diferite tipuri de obiective si instrumente, politica economica exprima ansamblul alegerilor economice ale autoritatii publice, similar alegerilor economice ale consumatorului, producatorului, investitorului etc..
Circumscrisa multa vreme unei politici de mentinere a concurentei pure si perfecte, politica economica isi reformuleaza continutul si obiectivele o data cu revolutia keynesiana in economie, conform careia economia de piata nu tinde, in mod spontan, spre echilibre, dezirabile, revenindu-i politicii economice misiunea de a interveni pentru realizarea unor asemenea echilibre. Definita in sensul de politica a stabilizarii (in traditia anglo-saxona), politica economica si-a extins treptat obiectul, redimensionandu-si obiectivele si diversificandu-si instrumentele, fara ca prin aceasta sa revina la starea initiala.
Intelegerea conceptului de politica economica presupune realizarea a doua delimitari definitorii. 
Pe de o parte, politica economica nu se substituie deciziilor private (asa cum tinde sa faca planificarea macroeconomica), incercand numai sa le orienteze, oferindu-le un sistem de informare, de incitare, la limita interdictiei, astfel incat rezultatul conjugarii acestor ,,interventii" sa apara, favorabil. Aceasta distinctie ar fi suficienta daca planificarea, denumita ,,supla", nu ar incerca sa se substituie unei ,,ordonantari" a actiunilor la nivel microeconomic, oferindu-le acestora un ,,cadru" pe termen mediu. Se impune, ca urmare, o reconsiderare a politicii economice, redefinind-o restrictiv in jurul ,,nucleului" tare al deciziilor sale - stabilizarea conjuncturala.
Politica economica nu se confunda, pe de alta parte, cu economia publica, aceasta din urma abordand activitatile economice pe care statul le intreprinde in calitate de agent economic. Dificultatea delimitarii rezida in faptul ca prin deciziile luate de catre stat, in calitate de agent economic, se influenteaza ansamblul activitatii economice, fiind deci posibil ca statul sa modifice echilibrele macroeconomice prin intermediul economiei publice, in acest sens, deciziile adoptate de catre stat in sectorul public pot fi considerate si ca instrumente de politica economica.
Aceste doua delimitari sugereaza nevoia de a se depasi stadiul unei simple descriptii in definirea obiectului politicii economice, implicand abordarea a cel putin a trei aspecte interdependente:
- 	Semnificatia conceptului de ,,politica economica".
- 	,,Natura" statului in realizarea politicii economice.
- 	Gradul de neutralitate a deciziilor statului.
Referitor la ,,conceptul de politica economica", acesta se defineste prin raportare la obiectul actiunii de politica economica: se constituie ca politica economica deciziile :de interventie sau neinterventie, adoptate de catre stat (autoritatile publice), avand ca obiect principal sa regleze conditiile productiei, repartitiei si alocarii resurselor.
Teoria politicii economice capata semnificatie numai in raport cu o anumita conceptie asupra analizei economice, conceptie care se circumscrie regulii conform careia este imposibil de a deduce norme de actiune pornind de la simple judecati sau propozitii pozitive, in acest sens, analiza economica serveste politicii economice numai in masura in care comporta, sub o forma mai mult sau mai putin mascata, judecati cu valoare, astfel incat orice model de politica economica justificand anumite comportamente ale decidentului public ,,amesteca" inevitabil judecati de existenta si judecati de valoare.
Deoarece statul constituie principalul responsabil al politicii economice, teoria statului constituie un element central al fundamentelor politicii economice. Din perspectiva politicii economice, definirea ,,naturii" statului comporta evidentierea a cel putin trei probleme:
-	Desemnarea responsabililor politicii economice si a gradului lor de autonomie.
-	Dependenta politicii economice de alternanta la putere a partidelor politice
si a grupurilor de interese.
-	Procesele politico-juridice de executare a deciziilor de politica economica
(decizii statale).
Influenta  ,,naturii" statului in realizarea politicii economice ar putea fi rezumata prin afirmatia ca decizia de politica economica reprezinta o alegere a unui subiect economic specific  statul  care arbitreaza liber intre diverse instrumente, in scopul de a realiza obiectivele pe care si le-a stabilit.
In aceasta perspectiva, abordarile ,,pozitive" ale politicii economice, circumscrise teoriei deciziilor pe piata comporta doua ajustari necesare reconsiderarii naturii statului ca decident de politica economica.
O prima ajustare consta in dubla relativizare a considerarii statului ca un simplu agent economic, similar producatorilor, investitorilor, consumatorilor.
Fiind un subiect de decizie plasat in afara economiei, conditionindu-si triadic deciziile adica capacitatea sa de a opera alegeri, exogenitatea si maleabilitatea actiunilor sale, adecvarea comportamentelor microeconomice la deciziile sale, statul nu-si fundamenteaza deciziile numai in termenii beneficiilor si costurilor.
Afirmandu-si alegerile (deciziile), statul nu se cantoneaza restrictiv in spatiul motivatiilor economice, prin natura sa politica el isi circumscrie alegerile de politica economica unui spatiu motivational mult mai larg: cultural, social, politic si, in mod ciclic, electoral, in acest sens, preocuparile cetatenilor, ale alegatorilor, ale birocratilor si tehnocratilor reduc adesea obiectivele economice traditionale la ,,rangul" de instrumente.
Totodata, articularea intre stat si piata se dovedeste adesea infructuoasa, comportamentele agentilor economici fiind rigide fata de deciziile de politica economica, fapt ce a generat urmatoarele trei interpretari:
- 	Statul ar trebui sa se substituie deciziilor agentilor economici, legitimandu-
se oarecum necesitatea planificarii macroeconomice (fie si indicativa).
- 	Necesitatea recentrarii deciziiior publice pe obiectul lor specific: protejarea
regulilor jocului.
- 	Agentii economici anticipeaza rational deciziile de politica economica si
consecintele acestora, diminuind sau eliminind efectele asteptate de decidentii
publici.
Cea de a doua ajustare se refera la programele de politica economica programe care, sub critica puternica, in traditie neoclasica, vizind ineficacitatile si denaturarile induse in mecanismele pietei de catre interventiile decidentului public (care reprezinta niste centrate pe gestiunea publica a cererii), si totodata confruntate cu necesitatea eliberarii ofertei de constringerile etatiste, isi reconsidera fundamentele, deducandu-le din existenta rigiditatilor pietei, din manifestarea restrictiilor internationalizarii, din interferentele dintre justitie si eficacitate, castigind astfel in pertinenta si luciditate.
1.2 Raportul dintre teoria economica si politica economica
LEGATURA dintre teoria si practica economica este privita dintr-un punct de vedere deficitar.             Politica economica primeste o semnificatie reala numai in raport cu teoria economica, aceasta din urma gasindu-si justificarea numai in masura in care se constituie intr-o teorie a actiunii, in particular a actiunii publice (statale), in acest sens, o mare parte din legitimitatea si din eficacitatea politicii economice (respectarea conditiilor minimale de eficacitate) se regasesc in ansamblul de concepte si de interdependente, evidentiate de catre teoria economica. Astfel, mult timp s-a crezut ca politica economica este o simpla aplicare practica a teoriei economice generale si ea ar reprezenta mai mult o arta pe care ar putea-o indeplini orice om inzestrat cu un anumit talent si inarmat cu anumite cunostinte economice teoretice. Ulterior, in urma unor analize mai riguroase, s-a putut constata insa ca politica economica nu este o simpla aplicare a teoriei economice. Politica economica depaseste frontierele strimte ale ariei economice, ea cuprinzind si sfera politica.Cu alte cuvinte, odata cu introducerea aspectelor politice in studiile economice, teoria economica se apropie mai mult de realitate; ea isi schimba si statutul si functia: de la instrument al cunoasterii teoretice la instrument in ac?tiunea politica practica. Deci aici se pa?raseste domeniul stiintei pure si se trece la cel al economiei aplicate ... ori, mai exact, la cel al politicii economice.
Conexiunea dintre teoria si


Fisiere in arhiva (1):

  • Conceptul De Politica Economica
    • Referat.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

1.Blanovschi Andrei. Statul si economia,Note de curs.Chisinau 2002.
2.Andris Alexe.Politilogie sau Stiinta politica.Bucuresti 1997.
3.Manolescu Gheorghe.Politici economice;concepte, instrumente,experiente.Ed.Economica 1997.
4.Tribuna Economica nr.27/2005; pag.76-78.
5.Tribuna economica nr.28/2005;pag.46-48.


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!