Apetenta fata de conceptul de leadership s-a relansat cu mai multa vigoare in ultimile decenii, intr-o incercare tot mai accentuata de a gasi clarificari ale termenului, pe de o parte, si a elabora un cadru relevant al modului de creare/dezvoltare de lideri, pe de alta. De ce acest interes pentru conceptul de leadership si activitatile de conducere? In Romania post-decembrista fervoarea analitica de dezbatere si clarificare a termenului se justifica prin interesul unei societati tinute timp de o jumatate de secol departe de curentul principal de gandire si dezbateri din mai toate domeniile si zonele de activitate care au avut loc in intreaga lume, incluzandu-le si pe cele de conducere. Termenul de leadership si, in consecinta, si domeniul aferent sunt analizate si dezbatute in toate scolile manageriale de oarecare prestigiu, toate programele importante de MBA avand inclus cate un curs de leadership. Ba mai mult, in SUA si, relativ recent, si in anumite universitati europene cursurile de leadership sunt introduse chiar in ciclul de licenta. Ce este leadershipul? Conform cercetatorilor americani Warren Bennis si Burt Vanus exista mai mult de 250 de definitii ale leadershipului . Acest fapt se poate explica prin complexitatea fenomenului de leadership care presupune interactiune intre urmatoarele trei elemente: liderul, adeptii acestuia si contextul sau situatia in care acesta se exercita. O parte din expertii care au analizat aceasta notiune s-au axat pe personalitatea, trasaturile fizice sau comportamentele liderilor, in timp ce altii au studiat relatiile dintre lideri si adepti; impactul contextului asupra comportamentului liderului a constituit un alt aspect de interes pentru cercetatori. Astfel, de-a lungul timpului, expertii au definit leadershipul astfel : -conducerea si coordonarea muncii unei echipe (Fiedler, 1967); -o relatie interpersonala in care cealalta parte se supune deoarece asa doreste si nu pentru ca trebuie (Merton, 1969); -transformarea adeptilor, formularea unei viziuni si a obiectivelor ce pot fi atinse si comunicarea modalitatilor de a indeplini obiectivele (Bass, 1985; Tichy & Devanna, 1986); -procesul de influentare a unui grup organizat in scopul atingerii obiectivelor sale (Roach&Behling, 1984); -scopul leadershipului este obtinerea de rezultate prin intermediul altora, in timp ce mijloacele sale implica abilitatea de a construi echipe coezive, orientate spre rezultate. Liderii buni sunt acei lideri care creeaza echipe ce obtin rezultate in situatii foarte diferite. (Hogan, Curphy,& Hogan, 1994); -rolul unui lider este sa creeze conditiile pentru ca echipa sa fie eficienta (Ginnett, 1996); Dorinta de a intelege, defini, si explica esenta leadershipului a interesat cercetatorii si invatatii majoritatea secolului XX. In eforturile lor de a da o definitie cat mai "corecta si precisa", au fost publicate sute de studii doar in ultimele decenii. Multe din aceste explicatii s-au concentrat asupra unei singure persoane si a calitatilor si aptitudinilor ei/lui. Oamenii de stiinte sociale au incercat sa identifice ce abilitati, trasaturi, comportamente, surse de putere si aspecte ale situatiei determina cat de eficient va putea un lider sa ii influenteze pe altii. Contrar credintei populare, termenul "leadership" este o noua adaugare limbii engleze. De fapt, cuvantul nu a intrat in folosinta inainte de finalul secolului XIX. Desi cuvintele "lead-a conduce" si "leader-conducator" au o istorie mult mai mare, ele se refereau de obicei doar la figurile autoritare. Nasterea si evolutia ideii de "leadership" sunt un concept mult mai complex care depaseste ideea de unic lider. De fapt, definitiile contemporane resping de cele mai multe ori ideea ca leadershipul depinde de capacitatile, comportamentul, stilul si charisma liderului. Astazi, invatatii discuta natura de baza a leadershipului in termeni de "interactiune" intre oamenii implicati in proces: atat liderii cat si subalternii. Astfel, leadershipul nu este munca unei singure persoane, ci poate fi definit ca o "stradanie de colaborare" intre membrii grupului. Asa ca, esenta leadershipului nu este liderul, ci relatia. (Rost, 1993) Fig.1 : Diagrama responsabilitatilor primare ale liderului Unii oameni spun ca liderii se nasc, nu se fac. Altii spun ca liderii se fac, nu se nasc.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).