I ) Cadrul Conceptual Definita ca fiind ,,gradul in care o natiune, in conditii de piata libera si onesta, poate sa produca bunuri si servicii care sa treaca proba pietelor internationale, reusind in acelasi timp sa mentina si sa sporeasca venitul real al cetatenilor sai" : competitivitatea este deci o provocare care se aplica nu numai in cazul natiunilor ci si al tuturor regiunilor si oraselor/statiunilor din lume. Michael Porter sustine ca in economia moderna globalizata, prosperitatea unei natiunii este o alegere, o optiune. Natiunile fac optiunea pentru prosperitate daca isi organizeaza politicile, sistemul legislativ si structura institutionala avand la baza productivitatea. O natiune alege competitivitatea daca investeste, de pilda, in ridicarea nivelului de instructie a populatiei sau in infrastructura unui comert eficient. In viziunea lui Porter, indiferent ca problema este tratata la nivelul unei economii nationale, la nivel global sau de ramura, actorul principal care exercita competitivitatea este intreprinderea. In ceea ce priveste competitivitatea unei firme aceasta poate fi definita ca fiind: "caracteristica unei firme de a face fata concurentei altor firme similare pe o anumita piata". O intreprindere este competitiva pe o anumita piata atunci cand reuseste sa obtina anumiti indicatori economici: cifra de afaceri, profit, segment de piata comparabili sau superiori celor ai altor intreprinderi concurente, ce actioneaza pe aceeasi piata. Competitivitatea inseamna: o Cresterea nivelului calitatii produselor combinat cu un nivel minim al costurilor; o Pastrarea calitatii la un nivel stabil avand insa ca restrictii cresterea productivitatii; o Reducerea costurilor de realizare a produselor sau de prestare a serviciilor, cresterea gradului de utilizare a materialelor, considerarea rolului cercetarilor de piata si a preferintelor clientilor; o Spor de performante tehnice si economii de exploatare oferite de producatori pe piata, fata de alte produse sau servicii similare sau considerate standard; o Capacitatea organizatiei de a castiga in conditii concurentiale pe piata interna si externa; Din definitiile mentionate rezulta cateva aspecte: o Competitivitatea este un concept cu dubla functie: de apreciere (evaluare) a evolutiei organizatiei pe piata si de orientare pe diverse cai (calitate, pret, cost, fiabilitate, schimbare) a evolutiei acesteia in conditii de competitie; o Competitivitatea obliga organizatiile sa fie intr-o permanenta stare de concurs pe piata, unde, in functie de nivelul de evolutie si de gradul de cunoastere a concurentilor detine o anumita pozitie; o Intr-un mediu concurential orice organizatie trebuia sa cunoasca si sa asigure necesitatile consumatorilor; Nivelul la care se genereaza competitivitatea este cel microeconomic; o tara este competitiva atunci cand reuseste sa contruiasca acel climat care sa permita fiecarei firme producatoare de valoare adaugata sa devina eficienta, sa invete sa se sustina cu resursele existente. Nivelul la care se sustine si se consolideaza competitivitatea este cel macroeconomic; o tara isi va mentine atuuri-le pe plan mondial atunci cand va decide sa aplice acel set de politici economice-clar directionate si cu obiective putine, dar precise-care sa conduca la realizarea climatului necesar expansiunii la nivel micro. O tara nu se poate mentine in parametri de competitivitate daca nu este caracterizata de o economie deschisa. Dintre conditiile care sustin competitivitatea unei natiuni, nivelul inalt de flexibilitate este una de prim-plan. Flexibilitatea presupune capacitatea de a surmonta rapid socurile negative; de a asimila rapid perturbatiile cu efect benefic; de a surprinde tendintele generale din economia si mediul international. Competitivitatea este o notiune complexa fiind influentata, in mare masura, de capacitatea de a intelege si de a se adapta cat mai corect la lumea care o inconjoara. Ea poate fi privita atat global cat si la nivelul fiecarei componente. Astfel, specialistii au evidentiat faptul ca, competitivitatea globala a unei firme este determinata de competitivitatea fiecareia dintre urmatoarele componente/categorii de competitivitate: globala, financiara, comerciala, umana, manageriala, tehnica, organizationala. Competitivitatea globala a unei firme reprezinta potentialul ei si presupune efectuarea unui diagnostic sau a unui inventar critic al capacitatii de care dispune, adica al fortelor de care dispune si a slabiciunilor tuturor componentelor firmei, cu referire speciala la factorii cheie de succes si la concurenta. Ea depinde de buna functionare a ansamblului componentelor sale. Competitivitate financiara este data/exprimata de capacitatea intreprinderii de a realiza o serie de indicatori: marimea profitului, capacitatea de autofinantare, suma si scadenta imprumuturilor, potential de randament financiar: rentabilitatea capitalurilor proprii, potentialul de solvabilitate: aptitudinea de a face fata la rambursari. Competitivitate comerciala : este evidentiata de: partea de piata detinuta, evolutia cifrei de afaceri, pragul de rentabilitate, pozitia in ciclul de viata pentru fiecare produs si notorietatea comerciala: imaginea de marca, fidelitatea clientilor, coerenta gamei de produse, nivelul bugetului publicitar s.a. Competitivitate umana este rezultatul indemanarii mainii de lucru, nivelul de calificare, rata absenteismului, rata incadrarii. Competitivitate tehnica : este exprimata de natura echipamentului: vechime, performanta, avans tehnic, importanta cercetarii-dezvoltarii, nivelul de automatizare, aprovizionarea, relatiile cu furnizorii, rotatia stocurilor. Competitivitate manageriala este rezultatul profilul conducatorilor: varsta, experienta, studii, formare capacitatea de conducere: aptitudinea comandamentului, a delegarii, a negocierii, a spiritului de sinteza, valoarea colaboratorilor, gradul de coeziune al echipei. Competitivitate organizationala este influentata de forma structurii organizatorice, numarul nivelurilor ierarhice, natura delegarii deciziilor, gradul de descentralizare, circulatia informatiilor, gradul de integrare al indivizilor si serviciilor la obiectivele firmei, modalitatea finalizarii obiectivelor, modul de realizare al controlului, starea climatului social. Nici teorie in sine , nici metafora, competitivitatea un "bun patrimonial" al firmei, o valoare care se construieste . Se construieste in timp , asezat, pe baza unor analize atente si a unor decizii manageriale inspirate
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.