Comertul Romaniei cu Tarile Uniunii Europene

Cuprins referat Cum descarc?

Cap. I. Politica agricola comuna a Uniunii Europene 3
Cap. II. Agricultura Romaniei in tranzitie si aderarea la UE 7
2.1. Romania in tranzitie 7
2.2. Aderarea Romaniei la Uniunea Eropeana 8
Cap. III. Relatiile comerciale ale Romaniei cu Franta si Ungaria in domeniul agroalimentar 13
3.1. Relatiile comerciale cu Franta 13
3.2. Relatiile comerciale cu Ungaria 16
3.3. Schimburi comerciale cu produse agroalimentare ale Romaniei
cu cele doua tari 18
Cap. IV. Concluzii 23
BIBLIOGRAFIE 25


Extras din referat Cum descarc?

Cap. I. Politica agricola comuna a Uniunii Europene
Odata cu crearea Comunitatii Economice Europene(CEE), deciziile din domeniul agricol au fost luate la nivel comunitar.
Politica Agricola Comuna (PAC) a fost creata din mai multe motive: caracterul strategic al produselor agroalimentare, ponderea relativ ridicata a populatiei rurale, recunoasterea specificului economic, natural si social al productiei agricole si interesul comun al producatorilor si al consumatorilor in stabilizarea pietelor.
PAC a fost creata in scopul cresterii productivitatii muncii agroicole prin promovarea progresului tehnic, stabilizarea pietelor agricole prin garantarea ofertei si asigurarea ei la un pret rezonabil pentru consumatori, si nu in ultimul rand pentru asigurarea unui standard de viata echitabil producatorilor agricoli.
PAC se bazeaza pe trei principii: 
- unicitatea pietei (libera circulatie a produselor agricole in cadrul comunitatii, reglementarea comuna a preturilor, a regulilor competitionale, stabilitatea cursurilor valutare, masuri sanitar - veterinare corelate si politica de comert exterior comun)
- preferinta comunitara (stabilirea unui regim al schimburilor care ii favorizeaza pe producatorii interni)
- solidaritatea financiara (responsabilitatea comuna a tarilor membre in finantarea masurilor de interventie pentru reglementarea pietei interne si pentru dezvoltarea structurilor agricole). In acest scop a fost creat Fondul European de Orientare si Garantare Agricola - FEOGA.
Pana in 1992, Politica Agricola Comuna s-a bazat pe doua instrumente corelate, politica garantarii preturilor la un nivel mai ridicat decat cel mondial si politica comerciala protectionista, care garantau transferul de venituri catre ferme, acestea fiind finantate partial din banii contribuabililor (bugetul comunitar) dar si din banii consumatorilor, care plateau preturi ridicate pentru alimente.
Preturile agricole administrative, care stau la baza instituirii mecanismelor de interventie ale PAC, sunt:
- pretul orientativ , de baza, are valoare orientativa pentru fermieri
- pretul de interventie - reprezinta pretul minim garantat la care producatorii pot valorifica produsele
- pretul-prag - este pretul minim sub care produsul importat nu poate intra pe piata comunitara. Diferenta dintre pretul- prag si pretul indicativ reprezinta costurile de transport si de depozitare.
Obiectivele politicii sociale si structurale a UE sunt: sprijinirea economiei in regiunile mai slab dezvoltate, restructurarea economico-sociala a zonelor in declin, dezvoltarea resursei umane, reducerea somajului, ajutorarea fermierilor in sectoarele unde se preconizeaza schimbari structurale in productie, dezvoltarea zonelor rurale, restructurarea agriculturii si a pescuitului, (in zonele unde sunt indeplinite cel putin doua din urmatoarele trei criterii: ponderea populatiei active in agricultura sa fie ridicata, veniturile agricole sa fie reduse, densitatea populatiei sa fie redusa si sa continue exodul rural).
Logica intregului sistem PAC se baza pe redistribuirea veniturilor de la consumatori spre producatori. Preturile interne erau sustinute la un nivel peste cele mondiale, proportional cu volumul productiei, ceea ce a dus la supraprodutie in conditiile in care cererea era in descrestere. Totodata 80% din subventii au ajuns la cei 20% de mari producatori, ceea ce a dus la nemultumiri printre producatorii agricoli.
Contradictiile interne ale sistemului PAC au fost generate, in principal, de cuplarea politicii pretului cu politica de venituri, precum si de neajustarea preturilor interne la nivelul celor mondiale.
Ca urmare, in mai 1992 s-a adoptat o profunda reforma a mecanismelor PAC (numita MacSharry), care avea ca obiective ajustarea mai adecvata a ofertei la cerere, ridicarea competitivitatii agriculturii, protectia mediului, sustinerea veniturilor agricole in mod direct, favorizarea producatorilor mai mici si mentinerea unui numar suficient de agricultori.
O modificare esentiala care a urmat a fost trecerea de la sustinerea producatorilor agricoli prin intermediul preturilor garantate peste cele mondiale, la sustinerea veniturilor acestora sub forma platilor compensatorii directe.
Reforma afecteaza mai ales culturile de cereale, plante oleaginoase si proteice, tutunul, iar dintre ramurile animaliere mai ales productia laptelui, a carnii de vita si a carnii de ovine. Aceste ramuri reprezinta cca 70-80% din vanzarile de produse agricole in UE.
Ramurile cresterii si ingrasarii porcinelor si a carnii de pasare sunt reglate in mod indirect, prin diminuarea preturilor in ramurile cerealiere.
Reforma din 1992 a lasat practic nemodificata reglementarea pietei in cazul zaharului, vinului, legumelor si fructelor.
In ceea ce priveste favorizarea micilor producatori, aceasta consta in faptul ca fermierii care dispun de cca 20 de ha (adica ar putea produce cel mult 92 de tone de cereale), nu sunt supusi limitarii productiei. In aceasta categorie se situeaza cca 80 % din ferme, cu fiderentieri accentuate pe tari.
Ca o masura de protectie a mediului se prevede reducerea densitatii animalelor pe unitatea de suprafata, fiind premiate pentru animalele sacrificate doar acele exploatatii care nu depasesc nivelul prevazut de densitate.
Reforma PAC ofera largi posibilitati decizionale pentru fiecare producator. El poate accepta ca o parte din suprafetele sale sa fie scoase din cultivatie (set-aside) sau se poate incadra in categoria de mic producator, eventual poate alege neparticiparea la conditiile reformei.


Fisiere in arhiva (1):

  • Comertul Romaniei cu Tarile Uniunii Europene.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!