Extras din referat
Comertul exterior sau comertul international cuprinde ansamblul tranzitoriu de export si import.
o importul de marfuri, reprezinta totalitatea operatiunilor cu caracter comercial prin care se cumpara marfuri din alte tari si se aduc in tara pentru consumul productiv si neproductiv;
o exportul de marfuri, care reprezinta totalitatea operatiunilor cu caracter comercial prin care o parte din marfurile produse sau prelucrate intr-o tara se vand in alte tari;
Baza comertului interior a constituit-o tranzactia cu exteriorul avand ca obiectiv marfuri cu existenta materiala (mijloace de productie, bunuri de consum, etc.).
In prezent, pe langa comertul cu marfuri comerciale interne, mai cuprinde:
a) prestarile de servicii si vanzari, cumparare de licente cu exteriorul;
b) turismul si transportul international;
c) consignatia internationala;
d) asistenta economica si colaborarea tehnica se efectueaza pe baze comerciale cu strainatatea.
Aceste 4 componente sunt numite generic comert invizibil sau comert cu invizibile. Au o importanta deosebita, mai ales in comertul international al tarilor dezvoltate.
In vederea favorizarii schimburilor economice cu diferite state s-a decis introducerea tarifului vamal. Acesta reprezinta un sistem de taxe vamale care se aplica, de regula, asupra marfurilor importate, diferentiat, pe categorii de marfuri si pe tari, in functie de interesele economice ale tarii.
Cooperarea economica internationala
Cooperarea economica internationala reprezinta relatiile bi sau multinationale dintre
state sau agenti economici din diferite tari, vizand realizarea prin eforturi conjugate si pe
baze contractuale, a unor activitati conexe, esalonate in timp in scopul obtinerii unor rezultate
comune superioare. Cooperarea economica se face in urmatoarele domenii:
a) stiintei si tehnologiei;
b) productiei de bunuri si servicii;
c) comercializarea bunurilor si serviciilor.
Influenta comertului exterior asupra cresterii economice
Cresterea economica a oricarei tari este rezultatul actiunii conjugate a doua categorii de factori: interni si externi. Cei interni, legati de eforturile pe care le face fiecare popor pentru a-si dezvolta economia, au un rol determinant. Cei externi, legati de participarea tarilor la circuitul economic mondial influenteaza cresterea economica in mod nemijlocit, prin intermediul factorilor interni multiplicandu-le sau diminuandu-le forta.
Printre factorii externi, un rol deosebit de important si in continua crestere are comertul exterior. Influenta acestui factor asupra cresterii economice se exercita sub mai multe forme.
In primul rand, comertul exterior asigura infaptuirea realizarii produsului social chiar in conditiile in care structura cererii difera de structura ofertei.
Se stie ca asigurarea unei eficiente a productiei presupune un anumit volum minim al acesteia. Daca acest volum depaseste capacitatea de absorbtie a pietei interne, asigurarea unei productii eficiente impune apelarea la piata externa. Pe de alta parte, anumite produse fie ca nu pot fi obtinute in productia interna, fie ca nu se justifica din punct de vedere economic a se obtine din productia interna. Si intr-un caz si in celalalt aceste produse se pot obtine numai de pe piata externa.
In al doilea rand, comertul exterior determina sporirea sau diminuarea venitului national produs in exterior, in functie de raportul dintre valoarea nationala si valoarea internationala a marfurilor care fac obiectul comertului exterior.
Eficienta economica a comertului exterior
Eficienta economica a comertului exterior se determina prin compararea rezultatelor (adica a efectelor) cu cheltuielile (adica eforturile) necesare obtinerii lor. Marimea eficientei economice a comertului exterior depinde de raportul dintre valoarea nationala si valoarea internationala a marfurilor care fac obiectul comertului exterior. Deci, cu cat creste volumul produselor exportate a caror valoare este mai mica decat cea internationala, cu atat este mai ridicata eficienta economica a comertului exterior.
In acest sens actioneaza mai multi factori:
- Structura comertului exterior : cu cat este mai mare ponderea produselor bazate pe o inalta tehnicitate, cu atat este mai eficientcomertul exterior.
- Specializarea intreprinderilor : in acest fel creste productivitatea muncii, scad cheltuielile de productie, iar preturile devin mai competitive si, deci, creste eficienta comertului exterior.
- Reducerea cheltuielilor de productie: indeosebi prin consumuri specifice mici, introducerea unor tehnologii de varf, folosirea de forta de munca calificata.
- Imbunatatirea calitatii produselor : care constituie un factor esential incresterea eficientei comertului exterior.
- Folosirea eficienta a capacitatilor de productie.
- Publicitatea externa sustinuta si eficienta pentru a face cunoscut produsul, calitatile sale.
O componenta importanta a eficientei economice a comertului exterior o constituie rentabilitatea acestuia, care reflecta efectele banesti directe si imediate obtinute in urma operatiunilor de import-export. Pentru aceasta trebuie ca, la export, pretul extern in valuta sa fie
mai mare decat costurile interne, iar la import, pretul de desfacere pe piata interna sa fie mai mare decat cel la care s-au achizitionat produsele.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Comert exterior.doc