Aglomerarile competitive sunt concentrari geografice de companii interconectate,
furnizori specializati, ofertanti de servicii, firme din sectoare inrudite si institutii
asociate (de exemplu, universitati, agentii de standardizare si asociatii
profesionale) din anumite sectoare economice, care se afla in relatii atat de
concurenta, cat si de cooperare.
Initiativa unei aglomerari economice competitive este un efort organizat de a
stimula cresterea si competitivitatea unei aglomerari in cadrul unei regiuni, prin
implicarea participantilor unei aglomerari - firme, guvern si/sau comunitatea
stiintifica.
O vizualizare a principalelor tipologii de aglomerare a activitatii economice este redata in figura urmatoare:
Exista o modalitate la indemana pentru a identifica aglomerarile competitive: ele sunt
acele concentrari critice de firme care se bucura de un succes neobisnuit intr-un domeniu
de activitate. Asa este, de exemplu, cazul industriei cinematografice la Hollywood;
industriei siderurgice in Alsacia-Ruhr; aparaturii medicale in Massachusetts; industriei
chimice la Basel. In Romania, se pot aminti aglomerarile din sectorul constructiilor de
nave la Galati; software la Bucuresti; prelucrarea lemnului in Mures; vin in Prahova;
servicii turistice pe valea Prahovei.
Aceasta simpla constare permite primul set de observatii in privinta existentei unei aglomerari competitive:
1. Cuprind sectoare care folosesc investesc in proportii variate in tehnologie si
cercetare-dezvoltare. Aglomerarile competitive nu se identifica cu
tehnologia de varf.
2. Cuprind arii geografice de dimensiuni variabile, in interiorul unui stat si intre
state. Aglomerarile competitive se identifica geografic la nivelul unei
localitati sau regiuni nationale sau inter-statale.
3. Coexista geografic cu aglomerari din sectoare de activitate variate.
Aglomerarile competitive nu se regasesc in economii izolate, ci in sisteme
economice locale.
Ultima dintre observatii atrage insa atentia asupra unei provocari practice majore dincolo
de constatarea evidenta: cum se pot distinge aglomerarile competitive in multitudinea de
conexiuni care caracterizeaza o economie regionala? Cercetarile empirice recente5 asupra
formarii aglomerarilor confirma un al doilea set de elemente care descriu o aglomerare:
4. Aglomerarile competitive sunt concentrate spatial.
5. Aglomerarile competitive se formeaza prin aparitia unei mase critice de
firme.
6. Firmele care compun aglomerarea sunt specializate.
7. Firmele specializate care compun aglomerarea au obiecte de activitate
variate.
8. Firmele care compun aglomerarea sunt angajate deopotriva in relatii
concurentiale si cooperative.
9. Participantii unei aglomerari isi adapteaza relatiile reciproce intr-un proces
evolutiv.
Lista aglomerarilor europene examinate dupa specializare si tehnologie
(S - bazate pe stiinta; T - traditionale)
- Austria "Biotehnologie si Stiinta Medicinii Moleculare", Viena (S); "Mobila din lemn", Upper (T)
- Belgia "Multimedia Valley", zona Valona (S); "Procesare Plastic", zona flamanda (T)
- Danemarca "Comunicatii", Jutland (S); "Textile si Confectii", Herning-Ikast (T)
- Finlanda "Tehnologie", Oulu (S); "Constructii de Nave", Turku (T)
- Franta "Biotehnologie-Evry Genopole", Evry (S), "Tehnic-Valle", Haute-Savoie (T)
- Germania "Industria chimica", Ruhr Nord (S); "Sisteme informatice de firma", Saxonia Inferioara (S); "Media", Rhine-Westphalia Nord (T)
- Grecia "Produse metalice diverse si produse alimentare", Volos (T); "Alimentare, Minerale nemetalice", Herakleion (T)
- Irlanda "Software", Dublin (S); "Procesarea laptelui" (T)
- Italia "Biomedical", Emilia-Romagna (S); "Lentile de contact", zona Belluno (T)
http://www.gea.org.ro/ - Fundamente teoretice ale sustinerii aglomerarilor economice competitive (autor: Valentin Cojanu)
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.