Cuprins
- INTRODUCERE 3
- CAP I: NOŢIUNEA DE CHELTUIELI PUBLICE 6
- 1.1. Conceptul de cheltuieli publice şi conţinutul acestora 6
- 1.2. Clasificarea cheltuielilor publice 8
- 1.3 Funcţiile cheltuielilor publice 13
- 1.4 Factorii care influenţează creşterea cheltuielilor publice 22
- CAP II: CHELTUIELILE PUBLICE CA INSTRUMENT DE INFLUENŢĂ A PROCESELOR MACROECONOMICE 24
- 2.1. Cheltuieli publice cu caracter economic indirect 24
- 2.2. Cheltuieli publice pentru acţiuni economice 32
- 2.3. Politici financiare şi monetare pentru asigurarea echilibrului financiar 35
- 2.4. Eficienţa cheltuielilor publice 42
- 2.5. Influenţa cheltuielilor publice asupra proceselor macroeconomice în viziunea lui J.M.Keynes 53
- CAP. III EXPERIENŢA STATELOR-MEMBRE ALE UE PRIVIND UTILIZAREA CHELTUIELILOR PUBLICE CA INSTRUMENT DE INFLUENŢĂ A PROCESELOR MACROECONOMICE 58
- 3.1. Analiza cheltuielilor publice şi a eficienţei acestora în Austria 58
- 3.2. Analiza cheltuielilor publice şi a eficienţei acestora în România 64
- ÎNCHEIERE 71
- BIBLIOGRAFIE 73
Extras din referat
INTRODUCERE
Actualitatea problemei. “Cheltuielile publice exprimă relaţiile economico – sociale în formă bănească, care se manifestă între stat pe de o parte, şi persoane juridice şi fizice , pe de altă parte , cu ocazia repartizării şi utilizării resurselor financiare ale statului , în scopul îndeplinirii funcţiilor acestuia”. Conţinutul economic al cheltuielilor publice se află în strânsă legătură cu destinaţia lor
Astfel, unele cheltuieli exprimă un consum definitiv de produs intern brut, reprezentând valoarea plăţilor pe care le efectuează instituţiile publice în formele specifice ale cheltuielilor curente , iar alte cheltuieli publice exprimă o avansare de produs intern brut , reprezentând participarea statului la finanţarea formării brute de capital atât în sfera producţiei materiale , cât şi în sfera nematerială
Cheltuielile publice includ :
-- cheltuieli bugetare , acoperite din resurse financiare publice , constituite în :
-- bugetul de stat ;
-- bugetul asigurărilor sociale ;
-- bugetul asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală;
-- bugetele locale ;
-- bugetele instituţiilor publice autonome ;
-- chel tuieli acoperite din fonduri cu destinaţie specială ;
-- cheltuieli extrabugetare , acoperite din resurse financiare publice constituite în afara bugetului prevăzute în bugetele de venituri şi cheltuieli extrabugetare ale instituţiilor publice ;
-- cheltuieli efectuate din bugetul trezoreriei publice.
Cheltuielile publice se referă , deci , la totalitatea cheltuielilor effectuate prin intermediul instituţiilor publice (aparat de stat , instituţii social – culturale , armată , ordine internă şi siguranţă naţională , cercetare ştiinţifică ş.a.) , care se acoperă fie de la buget (pe plan central sau local) , fie din fondurile extrabugetare sau de la bugetele proprii ale instituţiilor , pe seama veniturilor obţinute de acestea
Delimitarea cheltuielilor bugetare în cadrul celor publice se bazează pe câteva principii :
-- efectuarea cheltuielilor bugetare este condiţionată de prevederea expresă şi aprobarea nivelului acestora de către Parlament sau de consiliile locale, după caz, în conformitate cu legile în vigoare ;
-- nerambursabilitatea sumelor alocate şi cheltuite conform destinaţiilor pentru care s-au aprobat aceste sume ;
-- efectuarea cheltuielilor este determinată de îndeplinirea condiţiilor legale şi nu numai de constituirea (existenţa) resurselor băneşti ;
-- finanţarea se efectuează în funcţie de gradul de subordonare a instituţiilor sau activităţilor cu caracter bugetar din bugetul de stat , din bugetul asigurărilor sociale sau din bugetele locale ;
-- exercitarea controlului financiar cu caracter preventiv şi acordarea vizei cu ocazia operaţiunilor de deschidere a finanţării , de alocare şi de utilizare a resurselor financiare publice
Veniturile şi cheltuielile publice nu sunt simpli indicatori ai bugetului ci îndeplinesc rolul unor pârghii folosite de stat pentru stimularea dezvoltării sau restrângerii unor activităţi, a producţiei şi consumului anumitor produse, pentru influenţarea anumitor categorii sociale în realizarea acţiunilor în care statul este direct interesat, pentru influenţarea, în ultimă instanţă, a proceselor macroeconomice la nivel de societate.
Cheltuielile publice ca pîrghie de influenţă au devenit cu atît mai importante în contextul crizei financiare din ultimii 2-3 ani, cînd anume datorită influenţei şi imixtiunii statului, sunt menţinute pe linia de plutire întreprinderi şi chiar ramuri întregi.
Scopul prezentei lucrări este de a elucida, în baza analizei economice, financiare, comparate, rolul, importanţa şi efectele cheltuielilor publice în contextul influenţării proceselor macroeconomice.
Obiectivele specifice ale tezei sunt:
- stabilirea conceptului de cheltuieli publice şi conţinutul acestora
- clasificarea cheltuielilor publice
- funcţiile cheltuielilor publice
- studierea factorilor care influenţează creşterea cheltuielilor publice
- analiza cheltuielilor publice cu caracter economic indirect
- analiza cheltuielilor publice pentru acţiuni economice
- examinarea politicilor financiare şi monetare pentru asigurarea echilibrului financiar
- studierea eficienţei cheltuielilor publice
- evidenţierea influenţei cheltuielilor publice asupra proceselor macroeconomice în viziunea lui J.M.Keynes
Preview document
Conținut arhivă zip
- Cheltuielile Publice ca Instrument Financiar de Influenta a Proceselor Macroeconomice.doc