Capitalul uman reprezinta stocul de cunostinte si experienta acumulate de oameni, pe care acestia le pot folosi in activiatea economica. Practic, capitalul uman este constituit din: nivel de educatie, grad de cultura, experienta, traditii, obiceiuri etc. Resursele umane folosite in activitatea economica, in producerea de bunuri si servicii, constituie factorul de productie denumit munca. Calitatea muncii este determinata de elementele capitalului uman (nivel de calificare, gradul de cultura, experienta acumulata etc.) si are efecte directe asupra eficientei muncii. Rolul si particularitatile resurselor umane in cadrul unei organizatii Resursele umane joaca rolul cel mai important in cadrul unei organizatii, ele reprezentand, practic, organizatia. Societatea moderna se prezinta, dupa cum se poate constata, ca o retea de organizatii care apar, se dezvolta sau dispar. In aceste conditii, oamenii reprezinta o resursa comuna si, totodata, o resursa cheie, o resursa vitala, de azi si de maine, a tuturor organizatiilor, care asigura supravietuirea, dezvoltarea si succesul competitional al acestora. Fara prezenta efectiva a oamenilor care stiu ce, cand si cum trebuie facut, este imposibil ca organizatiile sa-si atinga obiectivele. In acest context, mentionam faptul ca unii specialisti in domeniu (De Cenzo, A.David, P. Robbins) sugereaza nu numai anumite intrebari referitoare la importanta resurselor umane, ci si raspunsurile la acestea ca, de exemplu: ,,Ce este o organizatie, fara angajatii sai? Nu este nimic in absenta resurselor umane, eventual, o multime de echipamente scumpe." sau ,,Daca am concedia angajatii diferitelor organizatii cu ce am mai ramane? Nu cu mare lucru." Organizatiile exista deoarece oamenii au capacitati fizice si intelectuale, limitate, dar si capacitatea de a avea si dezvolta organizatii. Prin urmare, organizatiile implica oameni si, in final, depind de efortul oamenilor. Existenta oricarei organizatii este efortul uman, iar eficienta si eficacitatea acesteia sunt influentate, in mare masura, de comportamentul oamenilor in organizatie. Deci, organizatiile exista deoarece oamenii lucreaza impreuna pentru realizarea obiectivelor organizationale, in vederea indeplinirii propriilor lor obiective. Organizatiile sunt implicate in viata noastra zilnica si reprezinta o parte din existenta noastra cotidiana, locul in care consumam cea mai mare parte a timpului nostru. Resursele umane reprezinta una din cele mai importante investitii ale unei organizatii, ale carei rezultate devin tot mai evidente in timp. Investitia in oameni s-a dovedit a fi calea cea mai sigura de a garanta supravietuirea unei organizatii sau de a asigura competivitatea si viitorul acesteia, ceea ce i-a determinat pe Naisbitt si Aburdene sa afirme ca: ,,In noua societate informationala, capitalul uman a inlocuit capitalul financiar, ca resursa strategica". Resursele umane sunt unice in ceea ce priveste potentialul lor de crestere si dezvoltare, precum si capacitatea lor de a-si cunoaste si invinge propriile limite, pentru a face fata noilor provocari sau exigentelor actuale si de perspectiva. Resursele umane reprezinta, dupa cum au reusit sa demonstreze Wright, McMahan si McWilliams, acele resurse ale firmei care indeplinesc criteriile necesare pentru a putea fi considerate sursa principala de asigurare a competivitatii, deoarece resursele umane sunt: valoroase, rare, dificil de imitat si, relativ, de niinlocuit. Toate celelalte resurse ale organizatiei sunt importante si folositoare, insa resursele umane si managementul lor sunt foarte importante si foarte valoroase in confruntarea cu necunoscutul. In acelasi sens, dupa cum afirma George T. Milkovich si John W. Boudreau, ,,desi instalttiile tehnice, echipamentul tehnologic sau capitalul financiar sunt importante, resursele umane sunt , in mod particular, foarte importante".
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).