Cadrul juridic general al impozitelor și taxelor locale

Previzualizare referat:

Cuprins referat:

I. INTRODUCERE 3
II. IMPOZITELE SI TAXELE LOCALE. NOTIUNI GENERALE 4
III. CADRUL JURIDIC AL IMPOZITELOR SI TAXELOR LOCALE 5
III.1. Impozitele si taxele locale reglementate de Legea nr. 27/1994 7
III.2. Impozitul pe venitul agricol reglementat de Legea nr. 34/1994 12
BIBLIOGRAFIE 14

Extras din referat:

Bugetele locale reflecta raporturile economice in forma baneasca prin care se constituie si repartizeaza fondurile banesti necesare realizarii actiunilor social - culturale si economice de competenta locala. Bugetele locale au un rol activ in sustinerea institutiilor publice locale. Bugetul local reprezinta un instrument in stabilirea prioritatilor in dezvoltarea locala, in valorificarea resurselor locale, asigurarea autonomiei decizionale etc.

Tinand cont de administratia teritoriala a statului nostru, bugetele locale sunt formate din bugetele judetelor, municipiului Bucuresti, municipiilor, oraselor, comunelor.

Profesorul Gabriel Stefura considera ,,bugetele publice drept relatii economice banesti ce apar in procesul repartitiei valorii nou create (venitului national) cu prilejul constituirii si repartizarii de fonduri centralizate (la si de la dispozitia statului si a unitatilor administrativ teritoriale) in scopul satisfacerii unor nevoi generale, de ordin public, atat la nivel central cat si local."

De asemenea profesorul Gabriel Stefura defineste bugetele publice ca fiind ,,balante financiare operative unde relatiile specifice se regasesc sub forma de indicatori ai finantelor publice, separat, pentru venituri si separat, pentru cheltuieli."

Finantele publice locale ocupa in prezent un loc esential in procesul transformarii societatilor moderne, care sunt angajate in realizarea des?centralizarii colectivitatilor teritoriale. Parte integranta a finantelor publi?ce, finantelor locale li s-a acordat mult timp un rol secundar, pentru ca relativ recent sa se recunoasca locul real pe care il ocupa in cadrul rela?tiilor financiare si influenta pe care o exercita asupra economiei nationale. In majoritatea tarilor dezvoltate, finantele publice locale au luat o am?ploare deosebita, corespunzator responsabilitatilor din ce in ce mai extinse acordate colectivitatilor locale.

In concluzie bugetele publice apar prezente in practica financiara pe fondul teoriei relatiilor specifice in sensul continutului economic si al instrumentelor de actiune de pe pozitia statului si a unitatilor administrativ teritoriale.

II. IMPOZITELE SI TAXELE LOCALE. NOTIUNI GENERALE

In plan tehnic, determinarea veniturilor se bazeaza pe legi si norme metodologice de aplicare, constituite pe principi si reguli comune, unde elementele de lucru (procedurile si operatiunile) sunt in mare masura asemanatoare. Spre exemplu, veniturile de ordin Fiscal au drept acte normative de referinta comuna Codul fiscal si Codul de procedura fiscala.

Potrivit principiului autonomiei locale prevazut de Legea administratiei publice locale nr.215/2001, unitatile administrativ teritoriale au dreptul la resurse proprii pe care autoritatile administratiei publice locale le gestioneaza, potrivit atributiilor ce le revin in conditiile legii.

Aceste resurse financiare trebuie sa fie proportionale cu competentele si cu responsabilitatile ce revin autoritatilor administratiei publice locale. Pornind de la acest principiu, veniturile care se incaseaza prin bugetele proprii ale comunelor, oraselor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti si al municipiului Bucuresti sunt reglementate de Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.45/2003 privind impozitele si taxele locale care a intrat in vigoare la 01.01.2004 si prin care s-a abrogat Legea nr.189/1998 privind finantele publice locale.

Aceste venituri se constituie din:

- venituri proprii formate din: impozite, taxe, contributii, alte varsaminte, alte venituri si cote defalcate din impozitul pe venit;

- sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat;

- subventii primite de la bugetul de stat si de la alte bugete;

- donatii si sponsorizari.

Detalierea veniturilor care se inscriu in bugetele locale ale unitatilor administrativ teritoriale sunt cuprinse in anexa la actul normativ mai sus mentionat si se actualizeaza anual prin legea bugetului de stat.

Veniturile proprii ce sunt prevazute si incasate prin bugetul municipiului Romanesti sunt structurate astfel:

- venituri curente;

- venituri din valorificarea unor bunuri;

- venituri cu destinatie speciala;

- cote defalcate din impozitul pe venit.

Veniturile curente sunt venituri proprii ale bugetului local si in aceasta categorie se cuprind impozitul pe profit de la regii si societatile comerciale de sub autoritatea consiliilor locale, impozite si taxe de la populatie, impozitele si taxele de la persoane juridice, varsaminte din profitul net al regiilor autonome si diverse alte venituri.

Veniturile curente se grupeaza la randul lor in venituri fiscale si venituri nefiscale

Bibliografie:

Gabriel Stefura - Procesul bugetar in Romania, Editura Universitatii Alexandru Ioan Cuza, 2007

Stefura G. - Bugete publice si fiscalitate, Editura Universitatii ,,Al. I. Cuza" Iasi, 2005

*** Legea nr.571/2003 privind Codul Fiscal, art.34

*** Legea nr. 27/1994

*** Legea nr. 34/1994

*** Legea bugetului de stat nr. 109/1998

*** O.G. nr. 73/1999

*** Legea nr. 34/30 mai 1994

*** Legea nr. 114/1995

Descarcă referat

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Cadrul juridic general al impozitelor si taxelor locale.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
14 pagini
Imagini extrase:
14 imagini
Nr cuvinte:
4 024 cuvinte
Nr caractere:
21 866 caractere
Marime:
21.82KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Referat
Domeniu:
Economie
Tag-uri:
taxe, impozite, stat
Predat:
la facultate
Materie:
Economie
Sus!