Bune practici in utilizarea fondurilor structurale si de coeziune

Extras din referat Cum descarc?

Introducere :
Legatura economica economica si sociala este unul din principalele obiective ale Uniunii Europene. Prin definitia art. 158 al Tratatului Comunitatilor Europene, legatura este necesara pentru promovarea "dezvoltarii armonioase generale" a Comunitatii si cere o reducere a "disparitatilor intre nivelurile de dezvoltare a diferitelor regiuni si a lipsei de progres a regiunilor defavorizate", inclusiv pentru zonele rurale in cadrul articolului 159, Comunitatea actioneaza prin Fondurile Structurale, Fondul de Coeziune si alte instrumente financiare, pentru sprijinirea atingerii acestor obiective generale. Sarcinile, obiectivele prioritare si organizarea Fondurilor Structurale sunt definite de Consiliu, la propunerea Comisiei Europene si cu asentimentul Parlamentului European. Astfel, Tratatul contine prevederi pentru coordonarea politicilor economice, implementarea politicilor Comunitare, in particular a Pietei Unice, precum si pentru utilizarea Fondurilor Structurale existente (Fondul European pentru Orientare si Garantare pentru Agricultura, Sectiunea Orientare; Fondul Social European; Fondul European pentru Dezvoltare Regionala si Instrumentul Financiar pentru Orientare in domeniul Pescuitului) si a Fondului de Coeziune.
Conform Tratatului de la Roma - care a intrat in vigoare in anul 1958 - nu face nici o mentiune explicita despre Fonduri Structurale sau despre politici regionale comunitare. Dar abia dupa ce Comunitatea s-a confruntat cu prima extindere si cu crizele economice din anii '70, in care atentia sa a fost orientata serios catre problemele regiunilor, au fost inaintate propuneri pentru dezvoltarea unei politici in acest domeniu. Incepand de atunci, Fondurile Structurale au suferit diferite reforme care au facut ca politicile regionale sa ocupe o pozitie din ce in ce mai importanta printre activitatile Uniunii Europene, s-au formulat principii si reguli cheie care acum pregatesc Fondurile Structurale pentru Uniunea Europeane a secolului 21, inclusiv pentru extinderea catre Europa Centrala si de Est.
Cuvinte cheie:
Transparenta institutionala
Interes public
Instrumente structurale
Informare din oficiu
Fonduri europene postaderare
Expunerea problemei:
1. Recunoasterea caracterului obligatoriu al legislatiei transparentei pentru entitatile care gestioneaza instrumentele structurale si celelalte fonduri post-aderare in Romania. 
De buna seama, aceste entitati sunt, institutii publice, existand insa si unele exceptii. De aceea, se aplica in totalitate legile cu privire la accesul la informatii de interes public si transparenta decizionala. Asadar, aplicarea lor este o obligatie legala, nu optionala. De regula, cele mai dese probleme ivite sunt datorate deficientelor de cunoastere a normelor transparentei institutionale, si mai rar din cauza carentelor legislative. Evidenta instrumentelor structurale si a celorlalte fonduri comunitare post-aderare a presupus asimilarea unui numar mare de norme, iar procesul nu este cu totul incheiat. Unitatile publice trebuie sa respecte un set complex si nu tot timpul corelat de acte normative. De aceea ne-am asumat afirmarea poate relevanta a unui adevar evidentiind deschiderea prezentului set de recomandari.
2. Recunoasterea rolului important al persoanelor cu atributii in aplicarea legislatiei transparentei institutionale. 
De cele mai multe ori, angajatul insarcinat cu aplicarea Legii nr.544/2001 nu poseda documentelor solicitate in baza acestor legi, lucru pentru care este nevoit sa apeleze la ajutorul
altor departamente pentru a putea elabora si formula un raspuns.
Asa cum prevede Legea nr.544/2001, functionarii responsabili de aplicarea acestei legi pot fi sanctionati legal si administrativ, in cazul in care se constata nerespectarea prevederilor.
O alta situatie similara este cea intalnita in aplicarea legii transparentei decizionale, Legea nr.52/2003. O buna gestionare a transparentei institutionale a fondurilor comunitare postaderare in Romania este esential sa existe resursele umane suficiente si bine pregatite. Pregatirea lor are rolul de a asigura calitatii rezultatelor. Pregatirea continua ofera suportul pentru ca activitatea sa fie cat mai eficienta. Procedurile trebuie sa fie clare si optimizate pentru a oferi eficacitate si eficienta muncii acestora.
3. Aplicarea principiului informarii din oficiu atunci cand sunt solicitari numeroase cu continut similar sau identic. 
Conform acestui principiu lucrul se poate face prin numeroase metode, de la cea mai simpla, respectiv publicarea pe site-ul de web, pana la cele mai complexe, cum ar fi raspunsuri standardizate gestionate de un software specializat de helpdesk sau publicatii tematice distribuite gratuit celor interesati.
4. Realizarea si intretinerea permanenta a unei baze de date cu factori interesati in implicarea in consultari cu privire la documentele relevante acestor etape.
Institutiile de afaceri au obligatia de a avea o baza de date ca cea la care facem referire. Acest lucru revine din interpretarea art.6 alin.3 din Legea nr. 52/2003: 
,,Anuntul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ cu relevanta asupra mediului de
afaceri se transmite de catre initiator asociatiilor de afaceri si altor asociatii legal constituite, pe
domenii specifice de activitate".
Asadar acest demers este eficient intrucat are trimitere catre asociatiile de afaceri si alte asociatii de profil. Pe acest lucru se bazeaza si prezumtia pre-existentei unei baze de date comprehensive si actuale. 
Obtinerea si intretinerea unei astfel de baze de date se poate face cu sprijinul coalitiilor de asociatii deja constituite sau prin procesarea secundara a solicitarilor de acces la informatii si participare (respectiv introducerea automata autorilor solicitarilor in baza de date).


Fisiere in arhiva (1):

  • Bune practici in utilizarea fondurilor structurale si de coeziune.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

INSTITUTUL ROMAN DE TRAINING SI ASOCIATIA PRO DEMOCRATIA - RAPORT DE BUNE BUNE PRACTICE
EMILIAN M. DOBRESCU - FONDURILE STRUCTURALE
http://www.caravanafs.ccina.ro


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!