Bugetul Institutiilor Publice

Extras din referat Cum descarc?

INTRODUCERE
Institutiile publice sunt unitati care in general nu desfasoara activitati productive, ci activitati de conducere, indrumare, coordonare si de control in domeniul administratiei de stat si presteaza servicii cu anumite functii sociale in sfera actiunilor social-culturale, a justitiei, procuraturii si apararii tarii.
Datorita specificului institutiilor bugetare de a-si desfasura activitatea in sfera neproductiva, planificarea financiara are ca obiectiv principal determinarea necesarului de resurse financiare de care au nevoie in perioada urmatoare. Acest lucru se realizeaza prin intocmirea bugetelor de venituri si cheltuieli.
De asemenea, trebuie in primul rand sa precizam ca bugetul nu este un act ce provine de la un organ al autoritatilor de stat ci cuprinde un ansamblu coerent de indicatori de plan cu caracter aleatoriu in care sunt inscrise veniturile si cheltuielile pentru o perioada viitoare. In al doilea rand, fata de acesta, societatea manifesta un interes deosebit, interes justificat de rolul banului public in viata unui popor.
Cheltuilelile bugetare se definesc ca fiind o parte a cheltuielilor publice care se acopera de la bugetul de stat, din bugetele locale si din bugetul asigurarilor sociale de stat.
Veniturile bugetare reprezinta o parte din veniturile publice, acestea reprezentand resursele financiare de care dispune o institutie publica pentru a-si acoperi cheltuielile.
Pentru asigurarea unei gestionari corecte a resurselor financiare publice este necesara respectarea mai multor principii bugetare.
CAPITOLUL 1. BUGETUL - CONSIDERENTE GENERALE
Bugetul public contribuie la realizarea echilibrului intre nevoile colective si mijloacele cu care se acopera. In acest scop, se stabileste un raport intre resursele financiare publice provenite, in principal, din impozite si taxe, si nevoile sociale; in cadrul acestui raport trebuie sa se urmareasca respectarea echitatii in repartitia sarcinii fiscale asupra membrilor societatii. Astfel, pe baza puterii de contributie a subiectilor impozabili, se stabileste capacitatea de satisfacere a nevoilor generale (utile, necesare sau indispensabile).
Proiectul de buget confera Parlamentului si Guvernului posibilitatea de a avea o imagine de ansamblu asupra raportului dintre valoarea bunurilor materiale si nemateriale create in economia financiara publica si valoarea eforturilor facute pentru realizarea lor. In mod similar, autoritatile publice locale identifica acest raport si modul in care se realizeaza echilibrul dintre nevoi si resurse la nivel mezoeconomic.
Bugetul public este instrumentul de programare, de executare si de control asupra rezultatelor executiei resurselor banesti ale societatii si a modului de repartizare si utilizare a acestora prin cheltuieli publice.
In sens larg, bugetul public reprezinta ansamblul documentelor din sectorul public, care impreuna formeaza sistemul de bugete. Acesta este un sistem unitar de bugete format din:
o bugetul de stat;
o bugetul asigurarilor sociale de stat;
o bugetele locale;
o bugetele fondurilor speciale;
o bugetul trezoreriei statului;
o bugetele institutiilor publice autonome;
o bugetele institutiilor publice finantate integral sau partial din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele locale si bugetele fondurilor speciale, dupa caz;
o bugetele institutiilor publice finantate integral din venituri proprii;
o bugetul fondurilor provenite din credite externe contractate sau garantate de stat si a caror rambursare, dobanzi si alte costuri se asigura din fonduri publice;
o bugetul fondurilor externe nerambursabile.
Componentele sistemului unitar de bugete pot fi grupate si reunite in doua categorii:
o Bugetul public national este format din: bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele locale.
Bugetul de stat = Este documentul elaborat si administrat de Guvern, adoptat de Parlament prin lege, cuprinzand veniturile si cheltuielile aprobate prin legea bugetara anuala. Aceasta autorizeaza fluxurile financiare publice de formare a veniturilor si de repartizare a acestora pe destinatii si pe ordonatori principali de credite, in conformitate cu obiectivele de dezvoltare economico-sociala a tarii si ale politicii financiare specifice anului pentru care este aprobat bugetul.
Bugetul asigurarilor sociale de stat = Este documentul ce se intocmeste distinct de bugetul de stat si se aproba de Parlament prin lege separata, fiind administrat si gestionat de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale. Acesta autorizeaza fluxurile financiare publice de formare a veniturilor , pe baza contributiilor si a altor varsaminte prelevate de la persoane juridice si fizice, si de repartizare a acestora pe destinatii.
Bugetele locale = Sunt bugetele de venituri si cheltuieli ale unitatilor administrativ, teritoriale elaborate autonom, fapt ce stimuleaza initiativa locala in realizarea veniturilor si satisfacerea cerintelor locale.
Bugetele fondurilor speciale = Se intocmesc in vederea finantarii anumitor obiective si actiuni necesare in perioada considerata, pentru care se instituie prelevari obligatorii pe baza de legi speciale.
Bugetul trezoreriei statului = este documentul in care sunt inscrise veniturile si cheltuielile trezoreriei privind activitatea desfasurata de aceasta in scopul indeplinirii functiilor sale.
Bugetele institutiilor publice autonome = Includ veniturile si cheltuielile sau, dupa caz, numai cheltuielile anuale ale institutiilor publice centrale care nu sunt subordonate nici unei alte entitati de drept public.
Bugetele institutiilor publice finantate integral/partial din BS, BASS, BL, BFS 
o Include cheltuielile anuale ale institutiilor publice ce functioneaza doar pe baza resurselor primite de la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele locale si bugetele fondurilor speciale, in functie de sistemul de finantare si sunt in subordinea institutiilor publice autonome;
o Cuprind veniturile si cheltuielile anuale ale institutiilor publice ce primesc subventii de la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele locale si bugetele fondurilor speciale in completarea fondurilor proprii si sunt in subordinea institutiilor publice autonome.
Bugetele institutiilor publice finantate integral din venituri proprii = Sunt documentele in care sunt prevazute si aprobate veniturile si cheltuielile institutiilor publice aflate in subordinea institutiilor publice autonome, ce functioneaza doar pe baza veniturilor proprii ce provin din chirii, organizarea de manifestari culturale si sportive, concursuri artistice, publicatii, prestatii editoriale, studii, proiecte, valorificari de produse din activitati proprii sau anexe, prestari de servicii si altele asemenea.
Bugetele creditelor externe rambursabile, contractate sau garantate de stat = Sunt documentele in care sunt prevazute si aprobate veniturile si cheltuielile creditelor externe contractate sau garantate de stat si a caror rambursare, dobanzi si alte costuri se asigura din fonduri publice.
Bugetele fondurilor externe nerambursabile = Sunt documentele in care sunt prevazute si aprobate veniturile si cheltuielile fondurilor externe care nu trebuie rambursate.
Bugetul general consolidat este ansamblul bugetelor, componente ale sistemului bugetar, agregate si consolidate pentru a forma un intreg. Consolidarea bugetara se refera la operatiunea de eliminare a transferurilor de sume dintre bugetele componente ale sistemului bugetar in vederea evitarii dublei evidentieri a acestora. Aceasta operatiune include si ajustarile determinate de intrarile anuale de credite externe si rambursarile ratelor de capital.


Fisiere in arhiva (1):

  • Bugetul Institutiilor Publice.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!