Bugetul de stat - Republica Moldova

Cuprins referat Cum descarc?

1.Caracteristica bugetului de stat
2. Caracteristica comparativa a bugetului de stat pentru anii 2001,2005,2008  si 2009
3.Caracteristica evolutiei cheltuielilor bugetului de stat
4.Caracteristica bugetului de stat al Republicii Moldova pentru anul 2009
Bibliografie


Extras din referat Cum descarc?

Bugetul de stat reprezinta o categorie fundamentala a stiintelor finantelor. Il putem aborda din punct de vedere juridic si economic. 
Sub aspectul sau juridic bugetul reprezinta un act prin care sunt prevazute si autorizate veniturile si cheltuielile anuale ale statului. Bugetul de stat prevede si autorizeaza in forma legislativa cheltuielile si resursele statului, avand character obligatoriu fiind supus aprobarii Parlamentului. Reprezinta un act de previziune a resurselor publice si a modului de utilizare a acestuia, elaborandu-se pe o perioada de un an. Legea bugetului de stat este influentata de conceptiile politice, economice si sociale specifice fiecarei perioade.
Ca document oficial, bugetul de stat evidentiaza nivelul aprobat al cheltuielilor ce se vor efectua in viitor si marimea veniturilor ce pot fi mobilizate la dispozitia statului.
Abordarea economica se refera la corelatiile acroeconomice si in special legaturacu nivelul si evolutia produsului intern brut. Un anumit nivel al PIB si masura in care acesta este repartizat pentru formarea bruta de capital si consum determina nivelui indicatorilor bugetari si constituie baza evolutiei favorabile a resurselor in viitor. 
Bugetul de stat exprima relatiile economice in forma baneasca ce iau nastere in procesul repartitiei produsului intern brut, in conformitate cu obiectivele de politica economica sociala si financiara ale fiecarei perioade. Aceste relatii au dublu sens: pe de o parte, ca relatii prin care se mobilizeaza resursele banesti iar pe de lata parte ca relatii de repartizare a acestor resurse.
Ca tablou comparativ al veniturilor si cheltuielilor publice,bugetul de stat exprima modelul de interventie a statului in economie, inclusiv in societate in ansamblul sau.
Relatiile de mobilizare a resurselor sunt relatii de repartitie a PIB in favoarea statului prin intermediul impozitelor, taxelor si contributiilor, al prelevarilor din venituri si atragerile de disponibilitati temporar libere prin imprumuturilor de stat intern. Deasemenea se creaza relatii ale statului cu strainatatea concretizate in finantari externe.
Bugetul de stat este un instrument de previziune pe termen scurt si mediu. Bugetul economic este carteristic tarilor dezvoltate si reprezinta pe langa un buget de stat clasic si resursele societatii si destinatia lor.Bugetul economiei nationale este un ansamblu de conturi ale natiunii, care reflcta pentru anul in curs si pentru anul urmator previziunile asupra tuturor agentilor economici din tara respectiva. Forma care se intocmeste difera de la o tara la alta.
Bugetul economiei nationale este un instrument cu ajutorul caruia guvernul se informeaza asupra situatiei economico financiare a tarii. Nu are caracter de lege, el nu se substituie bugetului de stat. Volumul si structura veniturilor si cheltuielilor bugetare difera de la stat in functie de nivelul de dezvotare economica a tarii, de conditiile social-politice interne si de conjunctura internationala.La nivelul fiecarui stat se elaboreza mai multe categorii de bugete corelate care alcatuiesc un sistem. Sistemul bugetar este diferentiat in functie de structura organizatorica a fiecarui stat: tip unitar(Franta, Anglia, Suedia etc) si tip federal (SUA, Canada, Elvetia etc).
Procesul elaborarii deciziei politice-juridice a bugetului, inclusiv fazele de executie si control reflecta necesitatea fluxului permanent a actiunilor bugetare realizate pe criterii profesionale tehnico-economice.
Transformarea aparatului administrativ al functionarilor publici in profesinosti cu statut independent autonom si eliminarea "politizarii" finantelor de conducere din insitutiile publice reprezinta premise favorabile pentru imbogatirea managementului bugetelor publice.
2. Caracteristica comparativa a bugetului de stat pentru anii 2001, 2005, 2008 si 2009
Bugetul de stat reprezinta o categorie fundamentala care se afla la baza unui stat din punct de vedere economic si fiscal.Acesta exprima modelul de interventie a statului in economie,inclusiv in societate in ansamblul sau.Bugetul public are caracteristicile sale de la un stat la altul.Aceste caracteristici depind intru totul atat de nivelul de dizvoltare a tarii,cit si de politica care este dusa la moment.De ce?Deoarece anume politica promovata indica sferele carora li se acorda prioritate.Pentru Republica Moldova,bugetul de stat are si el trasaturi definitorii.Aceste diferente pot fi scoase la suprafata prin abordarea comparativa a anumitor indici ce caracterizeaza bugetul de stat al Republicii Moldova pentru o anumita perioada.Drept repere,am luat indicatorii generali ai bugetului Republicii Moldova pentru anii 2001,2005,2008 si 2009.Astfel,va propun sa elucidam in tabele si grafice acesti indici ca mai apoi sa facem o caracteristica mai aprofundata.
Iata primul tabel care ne va elucida veniturile,cheltuielile si soldul,fie el deficitar,fie excedetar,al bugetului de stat al Republicii Moldova pentru perioadele mentionate:
Tabelul veniturilor,cheltuielilor si a soldului bugetului 
Republicii Moldova pentru anii 2001,2005,2008 si 2009
Anul
Denumire  indicator	2001	2005	2008	2009
Venit total(mii lei)	3363000,0	7473200,0	14658000,0	17734900,0
Cheltuieli totale (mii lei)	3643000,0	7721200,0	14881700,0	18308700,0
Sold (deficit,exces) ,mii lei	-280000,0	-251000,0	-223700,0	-573800,0
Sursa:Monitorul Oficial al Republicii Moldova
Din tabel observam o crestere evidenta a tuturor indicatorilor generali.Atestam o dublare atit a veniturilor,cit si a cheltuielilor pentru perioadele anilor 2001,2005 si 2008.Deficitul fiind o caracteristica de baza a acestor perioade.Deci,putem constata ca bugetul de stat al Republicii Moldova este in deficit,care,din tabel,se observa a se afla,cu aproximatie,la acelasi nivel,fiind in diminuare.Insa,depasind anul 2008 spre 2009,remarcam o crestere de 2,5 ori a deficitului,de la 223700 mii lei la 573800 mii lei.Aceasta se datoreaza.conform afirmatiilor unor experti economici si faptului ca anul 2009 este un an electoral,ceia ce presupune plus cheltuieli din fondul bugetului de stat.
Acum sa evidentiem si evolutia anumitor cheltuieli si venituri din bugetul de stat al anilor dati.
Tabelul veniturilor bugetului Republicii Moldova pentru anii 2001,2005,2008 si 2009
Anul
Denumire indicator	2001	2005	2008	2009
Impozit pe venit,mii lei	2727754,0	277250,0	193100,0	110196,0
TVA total,mii lei	2295489,0	3890100,0	8800000,0	11084900,0
Accize total,mii lei	834000,0	879000,0	1380000,0	1765000,0
Impozite pe comertul exterior si operatiunile externe,mii lei	263000,0	570000,0	911300,0	1187925,0
Taxe si plati administrative,mii lei	169328,0	105686,0	512069,2	255432,3
Sursa:Monitorul Oficial al Republicii Moldova
Din tabelul putem remarca mai multe fapte.Este remarcabila scaderea taxei de impozitare pe venit,adica atestam un impozit regresiv al venitului.Cu alte cuvinte scade proportia incasarilor din venit o data cu cresterea acestuia.Astfel atestam o incurajare a populatiei spre dobindirea legala a citor mai mari venituri.
O alta caracteristica este cresterea in proportii mari a taxei pe valoare adaugata.Astfel,din anul 2001 aceasta taxa a crescut de aproximativ 5 ori.Aceasta crestere se napusteste ca un tunet asupra simplului consumator.Fiind un impozit indirect,platit atit de persoane fizice cit si de cele juridice,TVA este o povara evidenta ce face ca cheltuielile populatiei pentru achiatrea anumitor servicii sa creasca considerabil.


Fisiere in arhiva (1):

  • Bugetul de stat - Republica Moldova.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!