Extras din referat
Procesul de formare a bugetului
Cadrul macroeconomic pentru formarea bugetului în Brazilia a suferit profunde schimbari în ultimii opt ani odata cu introducerea „Planului Real” în 1994. Scopul acestuia era de a reduce inflatia si de a creste stabilitatea economoca. Inflatia a coborât de la 22%, ce s-a înregistrat în 1995, la 9% în 1006, $% în 1997 si 2,5% în 1998. Apoi a crescut din nou la 8,4% în 1999, an în care s-a înregistrat o devalorizare si o introducere a unei rate de schimb variabila, înaintea reducerii inflatiei la 5,3% în 2001. Dupa reducerea inflatiei, bugetul tarii a trebuit sa se bazeze pe „costul inflatiei” ca pe o importanta sursa de venit. Astfel, Guvernul a indexat o portiune importanta a veniturilor bugetare, în timp ce o portiune semnificativa a cheltuielilor bugetare nu au fost indexate. Aceasta diferenta de pret a reprezentat un mijloc artificial de mentinere a nivelului cheltuielilor. Datorita reducerii inflatiei realizata de catre „Planul Real”, nu a mai fost posibila finantarea aceluiasi nivel al cheltuielilor guvernamentale.
Astfel, impactul pierderii datorate ”costului inflatiei a fost datorat faptului ca statul a acumulat numeroase datorii ca rezultat al accesului usor anterior pe pietele financiare. Acest lucru a determinat o criza pentru stat atâta timp cât nu-si poate onora datoriile.
Cu alte cuvinte, formarea bugetului este, în general, vazut ca având trei functionalitati. În primul rând, are drept scop mentinerea agregatelor, în al doilea rând, alocarea (si realocarea) resurselor în sectoarele acolo unde este mai mare nevoie. Atreia functie a formarii bugetare este reprezentata de utilizarea eficienta a resurselor în fiecare sector. Este, în acelasi timp, evident faptul ca procesul de formulare a bugetului din Brazilia pune un mare accent pe mentinerea agregatelor. Acest lucru este prezentat sub forma a doua parti: prima sectiune prezinta câteva trasaturi distincte ale sistemului de formulare a bugetului brazilian, iar cea de-a doua sectiune prezinta principalele demersuri în procesul bugetar anual.
Prima sectiune prezinta trei trasaturi distincte ale procesului de formulare a bugetului din Brazilia în comparatie cu celelalte tari membre OECD. Bugetul brazilian este foarte rigid. Efectul este acela de a separa o proportie foarte mare a bugetului de cercetarea efecitva din fiecare an. Este estimat faptul ca peste 90% din buget este supus acestor rigiditati.
Constitutia din Brazilia cuprinde anumite prevederi care garanteaza constituirea a trei tipuri de cheltuieli guvernamentale:
- distribuirea veniturilor cu state si municipalitati;
- salarii (si pensii) pentru angajatii guvernamentali;
- dobânzi, datorii publice etc.
Procesul bugetar anual în Brazilia este împartit pe trei faze. Prima faza consta în stabilirea scopurilor agregatelor multianuale fiscale în planul „Legii conducerii bugetare” care este prezentata la Congresul din Aprilie, incluzând revizuirile scopurilor anterioare. A doua faza este reprezentata de dezvoltarea bugetului anual, care este prezentat la Congresul din August. A treia faza consta în decretele privind implementarea bugetului prezdential, ce poate schimba bugetul, împreuna cu alte masuri suplimentare ce pot aparea în timpul anului.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Bugetul Brazilei.doc