Antreprenoriat

Extras din referat Cum descarc?

Nu exista o definitie clara a conceptului de intreprinzator, definitia conceptului si rolul atribuit intreprinzatorului in literatura de specialitate cunoscand o schimbare frecventa de-a lungul timpului. Din aceasta cauza, cercetatorii au sarcina de a defini notiunea de intreprinzator (Bygrave, Hofer,1991). 
In viziunea lui Casson (1982) esenta antreprenoriatului consta in perceptiile diferite privind mediul. In conceptia noastra, nasterea unei firme poate fi considerata una dintre fazele activitatii antreprenoriale, insa nu poate fi considerata punctul de plecare sau rezultatul final al acesteia. Existenta, descoperirea oportunitatilor antreprenoriale si decizia de a le exploata sunt considerate a fi punctul de plecare al activitatii antreprenoriale (Shane, Venkataraman, 2000). 
Firma sau intreprinderea, in sensul cel mai general, este o forma de organizare umana autonoma, dispunand de resurse materiale, umane si financiare pe care le combina pe baza unor criterii de optim in scopul producerii de bunuri si/sau servicii destinate a fi vandute pe piata pentru a obtine un profit. 
Datorita naturii si specificitatii bunurilor si serviciilor produse, intreprinderile apartin unor ramuri anumite de activitate. Firmele sunt agenti economici creati de om si dotati cu o functie productiva specializata, obiectul sau scopul activitatii lor fiind obtinerea de profit din vanzarea produselor sau serviciilor. 
Firmele se organizeaza si isi desfasoara activitatea in diferite domenii: industrie, constructii, agricultura, transporturi, telecomunicatii, comert, sectorul social-cultural etc. Un rol hotarator pentru avutia unei natiuni il au firmele producatoare de bunuri si servicii in sfera productiei materiale.
Infiintarea firmei, deci a afacerii, nu reprezinta finalizarea procesului intreprenorial, ci, in fapt, inceputul derularii sale efective. Cu alte cuvinte, odata firma constituita, afacerea incepe sa functioneze, intreprinzatorul cumpara, produce, vinde etc. produse si servicii. Pentru ca aceste activitati sa se desfasoare in conditii normale, concretizandu-se in produse si servicii de calitate buna, in conditiile unor cheltuieli reduse cu materii prime, echipamente, salariati etc. si ale obtinerii de profit, este necesar ca firma sa fie condusa sau manageriata adecvat.
Managementul afacerii consta in ansamblul deciziilor, comportamentelor si actiunilor cadrelor de conducere (managerilor), prin care se stabilesc obiectivele afacerii, resursele si procesele de munca necesare realizarii lor si executantii acestora, prin care se determina personalul sa le realizeze, folosind anumite metode si tehnici, in vederea asigurarii obtinerii profitului avut in vedere.
In esenta sa managementul inseamna a dirija alte persoane si a le face sa te urmeze, participand la stabilirea si realizarea obiectivelor firmei. Continutul principal al managementului sunt relatiile cu alte persoane, prin care se exercita cinci functii esentiale.
Functiile managementului:
1. Previziunea, prin care se stabilesc obiectivele firmei (afacerii), precum si principalele resurse necesare realizarii lor; ea se concretizeaza in:
- planuri;
- programe de activitate.
Previziunea raspunde la intrebarile: ce trebuie si ce poate fi realizat in cadrul firmei?
2. Organizarea consta in stabilirea proceselor de munca si a executantilor acestora, in vederea realizarii obiectivelor; ea se concretizeaza in structura organizatorica si in sistemul informational al firmei. Organizarea raspunde la intrebarile: cine si cum contribuie la realizarea obiectivelor?
3. Coordonarea armonizeaza deciziile si actiunile personalului firmei in cadrul previziunilor si organizarii stabilite anterior. Se realizeaza prin sedinte si discutii directe intre manageri si executanti. Coordonarea raspunde la intrebarea: cum se armonizeaza aspectele de detaliu ale muncii salariatilor?
4. Antrenarea consta in determinarea salariatilor sa realizeze obiectivele previzionate, apeland la recompense si sanctiuni. Antrenarea raspunde la intrebarea: de ce salariatii participa la realizarea obiectivelor firmei?
5. Controlul si evaluarea compara realizarile personalului cu obiectivele, evidentiind abaterile, in vederea eliminarii deficientelor. Controlul si evaluarea raspund la intrebarea: cu ce rezultate s-a finalizat munca salariatilor?
Principalul instrument prin care se realizeaza managementul este decizia, care consta in stabilirea unui obiectiv si a actiunii de urmat, in vederea realizarii unui obiectiv.
Calitatea deciziilor determina in mare masura calitatea managementului unei afaceri, reflectata in modul de functionare a firmei si in rezultatele economice obtinute. 
De aceea, este esential ca intreprinzatorul si managerii din firma sa dispuna de capacitatea de a adopta decizii bune, sa detina cunostinte manageriale, economice, tehnice si juridice, sa depuna eforturi deosebite in analiza elementelor implicate si - pe aceasta baza - sa formuleze decizii eficace.
Persoanele care conduc o afacere - intreprinzatori sau manageri - este necesar sa aiba talentul de a o conduce. Se stie ca nu orice persoana poate sa cante sau sa picteze bine - talentul in domeniile respective este absolut necesar. O situatie similara se manifesta si in management: pentru ca o persoana sa poata sa conduca eficace, trebuie sa posede talent managerial. Sunt persoane foarte inteligente - ingineri, economisti sau juristi de exceptie -, dar care nu sunt buni manageri pentru ca le lipseste talentul respectiv.
SWOT reprezinta acronimul pentru cuvintele englezesti ,,Strengthts" (Forte, Puncte forte), ,,Weaknesses" (Slabiciuni, Puncte slabe), ,,Opportunities" (Oportunitati, Sanse) si ,,Threats" (Amenintari). Primele doua privesc firma si reflecta situatia acesteia, iar urmatoarele doua privesc mediul si oglindesc impactul acestuia asupra activitatii firmei. 
Punctele forte ale firmei sunt caracteristici sau competente distinctive pe care aceasta le poseda la un nivel superior in comparatie cu alte firme, indeosebi concurente, ceea ce ii asigura un anumit avantaj in fata lor. Altfel prezentat, punctele forte, reprezinta activitati pe care firma le realizeaza mai bine decat firmele concurente, sau resurse pe care le poseda si care depasesc pe cele ale altor firme. 
Punctele slabe ale firmei sunt caracteristici ale acesteia care ii determina un nivel de performante inferior celor ale firmelor concurente. Punctele slabe reprezinta activitati pe care firma nu le realizeaza la nivelul propriu celorlalte firme concurente sau resurse de care are nevoie dar nu le poseda.


Fisiere in arhiva (1):

  • Proiect Antreprenoriat.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!