Ne punem intrebarea: de ce a fost necesar ca Romania sa creeze un cadru legislativ si institutional complex, care sa asigure desfasurarea in conditii normale a relatiilor concurentiale dintre agentii economici? Pentru a gasi un raspuns la aceasta intrebare, este necesar inainte de toate sa intelegem rolul pe care politica de concurenta il joaca intr-o economie de piata functionala. Concurenta in sine reprezinta un stimulent pentru companii, incurajandu-le sa actioneze la potential maxim pentru a produce bunuri si furniza servicii de cea mai inalta calitate si la cel mai mic pret. Concurenta impulsioneaza spiritul antreprenorial si intrarile de noi firme pe piata, recompensand companiile eficiente si sanctionandu-le pe cele ineficiente. In conditii ideale de piata companiile reactioneaza rapid si flexibil fata de noii intrati si la modificarile ce apar in structura cererii. Intrarea unor noi competitori pe piata determina adaptari in strategia firmelor existente. Capacitatea companiilor existente de a-si ajusta pozitia fata de noii intrati in piata si viteza cu care se realizeaza aceste modificari strategice sunt indicatori ai eficientei si competitivitatii unei firme. In lumina acestor considerente, ideal ar fi ca economiile nationale sa functioneze fara interventia autoritatilor publice, doar pe baza raportului dintre cerere si oferta, intr-un sistem care sa recompenseze companiile eficiente ce se adapteaza cel mai bine la cerintele pietei. Dar cum acest lucru este greu de realizat in practica, Romania a inteles ca este foarte important sa stabileasca reguli clare menite sa asigure corectitudinea si echilibrul raporturilor din piata si sa infiinteze o institutie solida in acest domeniu, capabila sa aplice de o maniera stricta aceste norme. Astfel a intrat in vigoare la 1 februarie 1997 Legea concurentei, in conditiile in care la 6 septembrie 1996 se constituise autoritatea ce astazi reprezinta unul dintre pilonii de baza ai economiei de piata din tara noastra, Consiliul Concurentei. In prezent, mediul de afaceri din Romania este beneficiarul unui climat concurential normal. Legislatia nationala in domeniu este integral armonizata cu acquis-ul comunitar, iar Consiliul Concurentei, o institutie solida si independenta, este un arbitru echidistant ce aplica in mod unitary regulile relevante. Legea concurentei are drept scop protectia, mentinerea si stimularea concurentei si a unui mediu concurential normal in scopul protejarii consumatorilor, sens in care interzice intelegerile anticoncurentiale dintre agentii economici, abuzul de pozitie dominanta si concentrarile economice care ar putea conduce la inlaturarea, restrangerea sau denaturarea semnificativa a concurentei. In plus, autoritatea romana de concurenta joaca un rol important si in domeniul ajutorului de stat, urmarind, in limita atributiilor conferite de prevederile legale in vigoare, sa asigure o alocare eficienta si transparent a resurselor limitate ale statului catre domenii precum protectia mediului, infrastructura, cercetarea, pregatirea fortei de munca s.a.m.d. Pentru a putea face acest lucru, in anul 1999 a fost adoptata Legea nr.143 privind ajutorul de stat ce a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2000. In temeiul acestei legi, pana la data aderarii, rolul pe care Comisia Europeana il are in domeniul ajutorului de stat la nivel comunitar a fost conferit in Romania autoritatii nationale de concurenta. Astfel, anterior datei de 1 ianuarie 2007, orice ajutor de stat putea fi acordat in tara noastra numai dupa autorizarea Consiliului Concurentei. Odata cu obtinerea statutului de membru al UE, aceasta competenta a trecut in mod firesc la nivelul Comisiei Europene, insa autoritatea romana de concurenta va avea si in continuare atributii importante in materia ajutorului de stat. Fara a minimaliza eforturile remarcabile ale celor ce au facut posibila aparitia unei Legi a concurentei in Romania, as vrea totusi sa subliniez faptul ca in acest domeniu o mai mare importanta o are modul in care autoritatea de concurenta intelege sa interpreteze si sa aplice cadrul legislativ specific. Acest lucru se datoreaza faptului ca implementarea regulilor de concurenta nu reprezinta doar un simplu exercitiu de natura juridica, necesitand si existenta la nivelul autoritatii de profil a unei importante abilitati de analiza economica. In aceste conditii, pe langa alinierea legislatiei nationale cu cea comunitara, aderarea Consiliului Concurentei la familia europeana de concurenta a cerut mai ales consolidarea capacitatii administrative a acestei institutii pentru a-i permite sa implementeze la parametri corespunzatori regulile relevante. Existenta unei legislatii armonizate cu acquis-ul comunitar si o capacitate administrativa solida au fost ingredientele ce au permis Consiliului Concurentei sa asigure o implementare corespunzatoare a legislatiei specifice (antitrust si ajutor de stat). In domeniul antitrust, autoritatea romana de concurenta s-a facut in special remarcata printr-o prezenta activa pe piata, ceea ce a permis aplicarea de amenzi substantiale, deschiderea a numeroase investigatii din proprie initiativa si realizarea de inspectii inopinate care sa permita institutiei sa culeaga probele necesare solutionarii cazurilor dificile. Trebuie spus faptul ca de la momentul infiintarii si pana in prezent, autoritatea de concurenta a adoptat peste 3000 de decizii in materie de antitrust, aplicand in toata aceasta perioada amenzi in valoare de aproximativ 80 de milioane de euro. In plus, Consiliul Concurentei a reusit sa gestioneza cazuri dificile precum cel in care a fost implicat cea mai importanta companie din domeniul ajutorului de stat, reglementat inainte de 1 ianuarie 2007 de norme nationale, in frunte cu Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, a fost preluat aproape in integralitate, cel putin in ceea ce priveste cadrul legal care conduce spre autorizarea unui tip de ajutor de stat, de catre Comisia Europeana, prin prevederile specifice al articolelor 87-89 ale Tratatului de instituire a Comunitatii Europene.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).