Aderarea la Euro in Actualul Context al Crizei

Extras din referat Cum descarc?

De la 1 ianuarie 2007 Romania a devenit membru al Uniunii Economice si Monetare Europene cu derogare de la adoptarea euro drept moneda. Derogarea acordata Romaniei si celorlalti noi membri care au aderat dupa 2004 inseamna ca aceste tari se angajeaza irevocabil sa inlocuiasca moneda lor nationala cu euro, dar pot sa aleaga momentul la care vor solicita aprobarea pentru integrarea zonei euro. Acest system derogatoriu introduce un mecanism flexibil prin care fiecare tara se pregateste pentru euro in functie de situatia sa concreta, cu respectarea concomitenta a unor standarde minime comune. Institutiile europene, respectiv Comisia Europeana si Banca Centrala Europeana, sunt chemate sa evalueze si sa raporteze Consiliului Uniunii Europene progresele facute de fiecare tara in parte, urmarind in mod deosebit modul in care se realizeaza convergenta economica si financiara in baza unui set de criterii precise stabilite prin Tratatul de la Maastricht, documentul fondator al Uniunii Economice si Monetare semnat in 1992.
Intregul proces de adoptare a euro, care presupune indeplinirea unor criterii formale stricte, a fost proiectat in scopul de a reduce riscul de a slabi sau chiar destabilize sistemul monetary european prin integrarea unor economii cu grave dezechilibre, protejind in acelasi timp economiile tarilor care adera la euro de eventuale socuri rezultate din confruntarea directa cu zona euro.
Procesul de pregatire si adoptarea efectiva a monedei euro reprezinta pentru Romania cea mai importanta provocare a primului deceniu de dupa aderare. El pune la incercare capacitatea politica si administrativa de a concepe si pune in aplicare un program coerent de masuri care sa asigure convergenta nominala si reala si pune presiune asupra sistemului economic, care preia in ultima instanta sarcina ajustarii. Este surprinzator sa constatam ca in pofida importantei sale covarsitoare tema adoptarii euro este aproape absenta din dezbaterile publice si, ceea ce este mai important, din preocuparile clasei politice. Este o mare diferenta fata de perioada anterioara lui 2007, cand progresele pe calea aderarii la UE devenisera o cauza nationala, urmarita si dezbatuta public, cu mare miza politica si larg sprijin popular. Prin contrast, apatia cu care este tratata adoptarea euro nu este de bun augur, ea facind dovada unei insuficiente intelegeri a provocarilor pe care le ridica acest proces, care
poate sa determine insuficient sprijin politic si lipsa de mobilizare institutionala. Se acumuleaza astfel, fara sa ne dam seama, un risc serios ca obiectivul adoptarii euro si calendarul asociat sa fie sacrificate in eventualitatea aparitiei unor dificultati: derapaje in economie care impun masuri nepopulare de restabilire a echilibrelor, rivalitati si dispute politice sau institutionale sau tensiuni in relatia cu UE. Spre exemplu, se contureaza deja divergente intre perspectiva Bancii Nationale a Romaniei si cea a
guvernului, reprezentat indeosebi de Ministerul Economiei si Finantelor.
Deocamdata avem doar o idee foarte generala asupra traiectoriei pe care Romania isi propune sa o urmeze pentru adoptarea euro. Singurul document oficial care ofera unele repere este Programul de Convergenta pentru perioada 2006-2009 trimis de Guvernul Romaniei Comisiei Europene in ianuarie 2007, cu o actualizare in decembrie 2007. Acest document s-a dorit insa a fi destul de neangajant intrucat facea referire la un eveniment preconizat a avea loc mult dupa 2009 si ca atare este foarte general. Banca Nationala a mers un pas mai departe si a incercat sa coreleze proiectiile sale privitoare la inflatie cu un calendar al trecerii la euro, care a fost apoi preluat in diverse declaratii ale oficialilor guvernamentali.
Criza care afecteaza in momentul de fata sistemul financiar international introduce un factor suplimentar de incertitudine si poate, in cazul in care se prelungeste, complica mult sarcina adoptarii euro de catre Romania. Pe de o parte, gestionarea procesului de convergenta reala si nominala devine mult mai dificila; pe de alta parte, criza actuala se poate dovedi cel mai serios test la care este supus sistemul financiar european si moneda sa, euro.
Adoptarea monedei europene euro a venit pentru Romania ,,la pachet" cu aderarea la Uniunea Europeana. Ea nu a fost niciodata o optiune care sa fie discutata sau negociata separat iar costurile si beneficiile sale nu au fost examinate in mod independent. Acum, cand adoptarea euro a fost irevocabil asumata, poate sa para superflua deschiderea discutiei asupra costurilor si beneficiilor trecerii la euro. Exista insa doua argumente semnificative care recomanda inceperea cercetarii tocmai din acest punct. In primul rand, cunoasterea clara a beneficiilor si costurilor adoptarii euro este singura baza solida pentru a feri procesul de derapajele ce pot sa apara in cazul unei crize. Este necesar ca un numar cat mai mare de persoane - autoritati, oameni politici, lideri sindicali, lideri de opinie etc. - sa cunoasca si sa inteleaga avantajele pe care le asteptam dar si riscurile cu care ne putem confrunta, in asa fel incat sa poata lua pozitie in cunostinta de cauza atunci cand apar indoieli si eventual opozitie fata de euro. In al doilea rand, intelegerea structurii si a modului in care se manifesta beneficiile si costurile adoptarii euro ne pot ajuta sa alegem cea mai buna cale si cel mai potrivit moment pentru trecerea la moneda europeana, acestea fiind domenii in care avem libertate de alegere.
Pe langa intensificarea schimburilor, aderarea la o uniune monetara are si alte efecte benefice mai putin documentate, care tin de reducerea primelor de risc si scaderea in consecinta a costului finantarilor, precum si de adoptarea unui cadru de reglementare ce promoveaza o disciplina financiara mai riguroasa.
Adoptarea euro este un puternic stimulent pentru accelerarea convergentei reale; acest efect benefic este insa insotit de un risc de crestere a instabilitatii/volatilitatii macroeconomice, care poate fi eventual controlat prin adoptarea de politici structurale si fiscale care promoveaza stabilitatea. Desi nu avem motive sa ne indoim ca aceasta concluzie generala este aplicabila si Romaniei, ar fi foarte utila o testare a concluziilor diverselor modele aplicate tarilor central europene cu datele economiei romanesti.


Fisiere in arhiva (1):

  • Aderarea la Euro in Actualul Context al Crizei.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!