Abuz de Pozitie Dominanta - Coca-Cola

Extras din referat Cum descarc?

Atunci cand politica concurentei este efectiv aplicata, consumatorii au cele mai mari beneficii. Intr-un timp al schimbarilor, aplicarea politicii concurentei si interesele consumatorilor reprezinta o legatura stabila." - Mario Monti
Una din conditiile de baza pentru existenta unei economii de piata functionale, alaturi de libertatea de miscare a bunurilor, persoanelor, serviciilor si capitalului, o reprezinta un mediu concurential nedistorsionat. Astfel, comerciantii, fie la nivel national, fie la nivel comunitar, trebuie sa interactioneze pe cat posibil in mod liber, fara influente negative din partea agentilor puternici sau aflati in situatii privilegiate, asociatiilor de agenti economici sau a statului. Intr-o economie de piata functionala, respectarea normelor privind concurenta asigura progresul economic, apararea interesului consumatorilor si competitivitatea produselor si serviciilor in cadrul economiei respective dar si fata de produsele de pe alte piete.
Mediul concurential poate fi afectat negativ de activitatile anticoncurentiale care reprezinta obiectul sau efectul intelegerilor sau a practicilor concertate intre agentii economici, de abuzul de pozitie dominanta a unor agenti economici puternici; de asemenea, concurenta poate fi distorsionata prin subventiile acordate de stat unor agenti economici, ceea ce le creeaza o pozitie avantajoasa fata de ceilalti concurenti pe piata respectiva
Inca de la Tratatul de la Roma din 1957 (care crea piata comuna europeana ) s-a pus problema rezolvarii la nivel european a conflictului intre o pozitie dominanta de pe o anumita piata si profitarea de aceasta pozitie. Astfel, s-a ajuns la articolele 81-86 din acest tratat (articolele conform variantei consolidate dupa Tratatul de la Nisa), care sunt baza legislativa care confera CE dreptul de a cerceta cazurile in care pozitia dominanta a unui anumit jucator pe piata europeana este folosita in mod abuziv. Aceasta baza legislativa1 este completata de mai multe acte normative europene care reglementeaza ce si cum poate sa faca CE in aceste cazuri. Mai multe dispozitii specifice anumitor sectoare intregesc cadrul normative
In situatia in care un agent economic, sau un grup de agenti economici, detine o pozitie dominanta pe piata, efectele anticoncurentiale determinate de comportamentul acestuia sunt foarte probabile, legislatia in materie fiind aplicata mai strict. Sunt astfel aplicabile art. 82 TCE pentru piata comunitara si art. 6 Legea concurentei care interzic abuzul de pozitie dominanta.
Pozitia dominanta nu este interzisa, nici pe piata comunitara, nici pe piata romaneasca. Agentii economici care detin o astfel de pozitie, intra sub incidenta normelor mentionate numai daca abuzeaza prin recurgerea la fapte anticoncurentiale.
In aceste context, este necesara definirea notiunii de pozitie dominanta - situatia in care un agent economic este capabil, intr-o masura apreciabila, sa se comporte independent fata de furnizori, concurenti si clienti, permitandu-i astfel sa afecteze mediul concurential pe piata relevanta.
Astfel, in jurisprudenta Curtii s-a stabilit ca, in analizarea existentei unei pozitii dominante, trebuie verificate elemente ca: usurinta cu care un nou producator sau vanzator poate intra pe piata respectiva, relatiile agentilor aflati in pozitii de furnizor sau client, gradul de dependenta al afacerilor acestora cu agentul dominant, absenta unei solutii echivalente din punct de vedere economic, piata relevanta.
Acest din urma element este esential pentru stabilirea unui abuz de pozitie dominanta, deoarece pozitia dominanta se determina intotdeauna prin raportarea la un segment de piata, circumscris de piata produsului si piata geografica. 
Piata produsului cuprinde toate produsele care sunt considerate de cumparatori ca interschimbabile sau substituibile, datorita caracteristicilor, pretului si utilizarii date. Acestea trebuie sa fie suficient de asemanatoare, astfel incat consumatorii sa poata alege intre ele. In determinarea pietei relevante a produsului trebuie luate in considerare elemente ca: preturile, gradul de substituibilitate, elasticitatea cererii pentru produs, variabilitatea / disponibilitatea in timp.
Piata geografica relevanta cuprinde zona in care sunt localizati agentii economici implicati in distribuirea produselor incluse in piata produsului, in care conditiile de concurenta sunt suficient de omogene si poate fi distinsa de zonele invecinate pe baza conditiilor de concurenta diferite.
Curtea a subliniat in mai multe decizii ca existenta unor cote de piata ridicate (50% sau mai mult) sunt prin ele insele probe ale pozitiei dominante, la fel daca un agent are o cota de cel putin 40%, dar mai mare decat suma cotelor urmatorilor doi concurenti.
Insa pentru incidenta art. 82 TCE sau art. 6 Legea concurentei, este necesar ca agentul sa abuzeze de pozitia dominanta, prin practicile anticoncurentiale mentionate.
Articolul 82 este considerat incompatibil cu piata comuna si se interzice orice abuz din partea uneia sau mai multor societati care detin o pozitie dominanta pe piata comuna in ansamblul ei sau pe un segment substantial al acesteia, in masura in care acesta ar putea afecta schimburile comerciale intre statele membre.
Este vorba in principal de abuzuri cum ar fi:
- impunerea directa sau indirecta a practicilor necinstite de vanzare sau cumparare sau a altor conditii comerciale inechitabile;
- limitarea productiei, pietelor sau a dezvoltarii tehnologice, in dezavantajul consumatorilor;
- aplicarea de conditii inegale la tranzactii de acelasi fel incheiate cu alti parteneri, plasandu-i astfel pe o pozitie dezavantajata din punct de vedere al concurentei; 
- conditionarea incheierii contractelor de acceptarea de catre celelalte parti contractante a unor obligatii suplimentare care prin natura lor si conform uzantei comerciale nu au nici o legatura cu obiectul contractelor respective.
Avand in vedere jurisprudenta Curtii Europene de Justitie, art. 16 din Regulament prevede ca instantele nationale nu pot pronunta, in aplicarea art. 81 si 82 TCE, hotarari contrare deciziilor Comisiei Europene, pentru a se realiza o interpretare unitara a dreptului comunitar la nivelul Uniunii Europene.
O problema a pietei europene o constituie practicile neloiale asociate tehnicilor de marketing si publicitate. Influentand prin mijloace neoneste decizia de cumparare, aceste tehnici reprezinta un atac indirect la adresa concurentei, a carei clientela este deturnata prin diverse tertipuri de marketing aflate la limita legalitatii.


Fisiere in arhiva (1):

  • Abuz de Pozitie Dominanta - Coca-Cola.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!