Extras din referat Cum descarc?

Cred ca nu poate fi contestat de nimeni faptul ca unele din cele mai mari descoperiri ale secolului XX au fost in domeniul atomului (structura, fisiunea si fuziunea nucleara) precum si cele din domeniul geneticii moleculare cu referire directa la A.D.N.
Cele doua domenii cu descoperirile lor epocale din punct de vedere stiintific si practic (atomul - folosit in domeniul - energo- electric si militar in diverse tipuri de arme de distrugere in masa), au fost si este normal sa fie asa discutate si paradiscutate in lumea stiintifica si in afara ei. Aprecierile stiintifice pentru extraordinarele descoperiri s-au finalizat cu premii si titluri inclusiv Premiul Nobel.
Paradoxul face ca intr-un context politic din UE nu tocmai favorabil ale aplicatiilor din genetica, in anul 2006, doua din Premiile Nobel din acest an sa fie acordate tot pentru descoperiri in domeniul geneticii:
Premiul Nobel pentru medicina si psihologie a fost acordat profesorilor americani ANDREW L. FIRE si CRAIG C. MELO pntru descoperirile lor in domeniul informatilor genetice: ,,MECANISM FUNDAMENTAL IN CONTROLUL FLUXULUI DE INFORMATII GENETICE", iar
Premiul Nobel pentru chimie, profesorului american ROGER D.KORNBERG,pentru descoperirea MODULUI IN CARE INFORMATIILE SUNT STOCATE IN GENE, COPIATE SI TRANSFERATE PARTILOR DIN CELULE RESPONSABILE CU PRODUCEREA PROTEINELOR- Esenta descoperiri. Tulburarile in procesul de transmitere a informatiilor stocate in gene sunt cauza a numeroase boli.
Iata ca si in acest inceput de mileniu III, genetica ramane una dintre stiintele in care se pot face in continuare descoperiri cu mare impact nu numai stiintific dar si practic.
Descoperirile din genetica incepand cu cele ale lui MENDELL si continuand cu cele de la mijlocul secolului XX al lui MORGAN, CRIK si WATSON au determinat revolutionarea productiei in agricultura si alte ramuri ale biologiei si microbiologiei.
Sa nu uitam ca astazi progresul si eficienta productiei agricole vegetale si animale este de neconceput fara marile descoperiri din domeniul geneticii din anii 40-60 ai secolului trecut.
Descoperirea ADN si a mecanismului de control al caracterelor si insusirilor au revolutionat productia agricola.
As spune ca daca nu ar fi aparut aceste descoperiri din genetica, astazi omenirea ar fi fost mai saraca si mai conflictuala datorita acestei stari. Sa nu uitam ca sistemul conflictual astazi existent intre adeptii biotehnologiilor cu baza in marile descoperiri din genetica si cei ai non-biotehnologiilor au mai multe precedente in istoria omenirii:
-conflictul dintre inchizitie si descoperirile din astronomie si alte domenii,
-conflictul dintre stiinta biologica sovietica cu accentuate influente politice bolsevice opusa teoriilor morganiste ale ereditatii.
Acelasi tip de conflict cu puternice conotatii politice si economice opune UE- aplicatiilor in agricultura si in alte domenii a rezultatelor descoperirilor din biologie. Acest lucru se petrece in contextul in care SUA (aceeasi care a aplicat descoperirile din genetica moleculara) si alte numeroase state cu o baza economica puternica, aplica pe scara larga rezultatele biotehnologiilor.
As spune ca acest conflict dur, dus cu mijloace mai rafinate decat cel din anii 50 ai secolului trecut are aceleasi conotatii politice ca si cele de cum jumatate de secol cand politicul bolsevic dicta principiile stiintifice (prin teoriile lui Lasenko si MICIURIN pusi pavaza polica in fata ,,capitalismului retrograd" promovat in SUA de catre echipa de geneticieni condusa de MORGAN.
Rezultatul au fost descoperirile lui MORGAN laureate mai tarziu cu premii Nobel, in timp ce de stiinta biologica sovietica aproape ca nu s-a mai vorbit.
Fara descoperirile din genetica moleculara, astazi nu s-ar fi putut vorbi de niveluri de productie aproape incredibile la principalele specii de plante cultivate (porumb, floarea soarelui, grau, orz, orzoaica, bumbac, sfecla pentru zahar, soia, cartof, rapita, orez etc.) animale - (cresterea productiei de lapte, de carne, a randamentelor de carne) si a calitatii produselor din regnul vegetal si animal.
Prin mijlocirea geneticii s-au putut crea organisme cu o mare adaptabilitate la conditiile nefavorabile de mediu cu adaptabilitate la conditii de mediu nefavorabile - seceta, saraturarea solului, exces de umiditate, oscilatii de temperatura etc.
In acelasi timp s-au putut obtine organisme cu rezistenta sau toleranta la boli, daunatori si erbicide.
Tot descoperirile genetice (interferenta nucleu-citoplasma) au dus nu numai la inbunatatirea potentialului cantitativ si caltiativ al produselor dar si usurarea obtinerii organismelor hibride folosind androsterilitatea.
Revenind la perioadele de aparitie a acestor mari descoperiri, trebuie spus ca Romania, ca si alte state devenite satelite ale URSS, a fost puternic afectata de politica de dictat venita de la Moscova inclusiv in stiinta.
Astfel in perioada anilor 50-60 ai secolului XX, a vorbi despre genetica moleculara, de teoria factorilor lui Mendel si de morganism, era o crima politica- singurele teorii admise fiind cele controlate si acceptate politic de Lasenko si Miciurin.
Sunt renumiti profesorii universitari si cercetatorii romani care au platit cu postul de la catedra fiind trasi la raspundere pentru ,,crima" de a fi prezentat in public probleme de genetica moleculara.

Fisiere in arhiva (1):

• Introducerea in Cultura a Plantelor Modificate Genetic - Politica Uniunii Europene si Politica Romaniei.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.

Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.