Ecologia Spirituala

Extras din referat Cum descarc?

GENEZA ECOLOGIEI CA STIINTA
Prima definitie a ecologiei a fost data de profesorul german ERNEST HAECKEL, unul din marii evolutionisti ai secolului trecut si care a dezvoltat conceptia despre evolutia speciilor a lui CH. DARWIN din lucrarea "Originea speciilor" aparuta in 1859. Au aparut apoi o diversitate de definitii. Unele pun accentul pe organism, altele pun accentul pe sistemele biologice supraindividuale. . 
Este necesar sa amintim insa ca ecologia ca stiinta a avut mai multi premergatori. Gandirea ecologista a debutat in S.U.A. Asa cum fiecare stat democrat cauta sa-si trimita ambasadori care sa reprezinte cultura tarii respective, in secolul trecut americanii l-au trimis la Roma pe GEORGE PERKIN MARSH (1801-1882), Acesta, in peregrinarile sale prin Italia, a observat intensele deforestari din bazinul Marii Mediterane si a atras atentia naturalistilor asupra pericolului deforestarilor, in cartea "Omul si natura" .
Pictorul GEORGE CATLIN (1796-1872), un mare portretist si un luptator pentru drepturile pieilor rosii, a pictat scene din viata animalelor salbatice. DAVID THOREH (1817-1862) a scris o prima carte de silvicologie "Viata in padure". RALPH EMERSON (1803-1882), poet si eseist a scris poezii legate de problema naturii. Marelui silvicultor ALDO LEOPOLD (1886-1948) i se datoreaza legislatia ocrotirii padurii. 
Acesti creatori, iubitori de natura, n-ar fi reusit in demersul lor daca nu si-ar fi aliat oameni politici. Astfel, presedintele THOEODOR ROOSVELT (1858-1919) a detinut presedintia S.U.A. doualegislaturi (1901-1909) si a promovat legi foarte bune de protectie a mediului inconjurator. . 
Conceptul de ecologie a fost formulat in 1886 si, de-a lungul timpului, au aparut derivate cum ar fi ,,ecologia industriala", ,,ecologia mentala", ,,ecologia sociala", ,,psihoecologia" si ,,ecologia spirituala".
Conform gandirii lui CONSTANTIN NOICA (Jurnal de idei, sectia V, ideea 19), "stiintele omului sunt toate de recunoastere: se regaseste gandul in ele". In opozitie cu stiintele omului, C. NOICA socotea stiintele naturii ca stiinte de cunoastere. Tendinta este ca toate stiintele, inclusiv cele ale naturii, sa devina de recunoastere.
Ecologia este tocmai la granita dintre:
- stiintele naturii (ca stiinte de cunoastere) 
- stiintele omului (ca stiinte de recunoastere)
Adesea se afirma ca ecologia este o stiinta interdisciplinara, o disciplina sintetica. Afirmatia este corecta, dar ambele trasaturi nu sunt caracteristice doar pentru ecologie.
Ecologia, prin specificul problematicii sale, care cuprinde atat sistemele biologice cat si mediul lor abiotic, este strans legata de numeroase alte discipline biologice si nebiologice.
Relatiile functionale dintre populatii si dintre acestia si mediul lor abiotic constau in schimburi materiale, energetice si informationale. Acestea implica utilizarea conceptelor si metodelor din domenii ca: fizica, biochimie, fiziologie, informatica.
Omul, prin activitatea lui complexa, intra in alcatuirea tuturor ecosistemelor majore ale biosferei si influenteaza tot mai puternic structura si functionarea lor. Este firesc, deci, ca ecologia sa se interfereze cu alte stiinte din domeniul social. 
Putem crea astfel un pom metaforic cu mai multe radacini: zoologia, botanica, pedologia, climatologia, geomorfologia, mineralogia, chimia, toate stiinte ajutatoare de unde isi trage seva ecologia.
Trunchiul este puternic, el constand in ecologia generala sau ecologia teoretica, care formuleaza principiile si legile cu care se opereaza.
Ramurile copacului nostru sunt ramurile teoretice si aplicative care se pot clasifica din foarte multe puncte de vedere. De mare insemnatate teoretica este ecologia individului, care vizeaza relatiile interumane (ETOLOGIA este ecologia comportamentului, PSIHOLOGIA, AUTOECOLOGIA este ecologia despre sine insusi). Importante sunt insa si DEMECOLOGIA - ecologia populatiilor ca si SINECOLOGIA - ecologia comunitatilor vii.
LOCUL OMULUI IN NATURA
Pozitia omului in natura si societate a fost abordata in mod diferit in cursul istoriei. Prima data a fost abordata pozitia omului in mediul social si doar ulterior a fost abordata pozitia omului in natura. .
Astazi, acest mod de abordare nu il putem considera corect. .
In paleolitic si neolitic, populatiile de vanatori si culegatori vanau pentru subzistenta animale, asa cum o confirma desenele din pesterile din Spania. Hrana vegetala era sarcina in trib a sexului slab. Tot femeile cunosteau si plantele de leac. De la aceste prime triburi primitive ne-a ramas pozitia omului in natura. Ei vedeau natura ca o zeitate. 
In sec. VIII, in poemele lui HESIOD, "Munci si zile", apar aspecte legate de problematica naturii.
Tribul de amerindieni HOPPI din Muntii Stancosi erau foarte respectuosi fata de natura. Inainte de a taia un copac pentru nevoile tribului, ei adresau o rugaciune naturii. La fel, la noi in Bucovina, inca din secolul trecut, se faceau rugaciuni la taierea unui copac. In Tara Oasului exista un ritual identic. Astfel de ritualuri au existat in toate comunitatile primitive. 
In colindele de Craciun profane (non-sacre) apar inca de la triburile de daci elemente de ecologie spirituala.


Fisiere in arhiva (1):

  • Ecologia Spirituala.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!