Abordarea Interculturala - Esenta Managementului Afacerilor Internationale

Extras din referat Cum descarc?

Obiective
- abordarea interculturala in management;
- cultura organizationala din perspectiva internationala;
- principalele abordari interculturale si impactul lor in management.
Scurt rezumat
Abordarea multi si interculturale este esenta managementului afacerilor internationale. Ea isi pune amprenta pe toate componentele managementului general al organizatiei, determinand schimbari radicale in abordare si comportamentul managerial. Integrarea similitudinilor si aplatisarea impactului disparitatilor culturale, devin obiective majore, prioritare, in managementul afacerilor internationale. Ele impun mutatii profunde in activitatea managerilor, si, in general, asupra factorului uman implicat in afaceri internationale. Intelegerea acestora si mai ales operationalizarea concluziilor in activitatea practica a firmelor, comporta urgenta si rigurozitate in abordare. Acestor probleme le este rezervat capitolul de fata.
3.1 : Conceptul de cultura organizationala in management
Relatiile dintre organizatii si stat si dintre organizatii si alte state si organizatii - spun doi specialisti recunoscuti in domeniu ( 1 ) - presupune interferenta si interactiunea dintre culturi diferite. Cultura lor organizationala intra, deci, in contact cu cultura altor entitati, astfel ca managementul acestora se realizeaza intr-un mediu caracterizat prin diversitate culturala.
Cand afacerile se realizeaza la scara mondiala, cultura trebuie luata in seama pe mai multe planuri :
- global, cand se iau in calcul diferentele intre culturile regionale ( ex. Occident ! Orient);
- international, cand se tine seama de diferenta intre culturile national ( ex. management american ! management japonez);
- corporational, cand se tine seama de diferenta de cultura intre corporatiile cu care se confrunta pe piata;
- firma, cand se tine seama de diferentele intre cultura firmei respective si ce a firmelor cu care se confrunta pe piata.
De multe ori cultura se confunda cu civilizatia. Anton Dimitriu - specialist interbelic -
sustine, insa, ca civilizatia este totalitatea operelor materiale ale colectivitatii, iar cultura, totalitatea operelor spirituale. Selma Legendof, defineste cultura ca fiind cea ce ramane dupa ce ai uitat tot cea ce ai invatat, iar civilizatia este tipul particular de societate, care o fac distincta fata de altele, cultura fiind formata din ideile, obiceiurile si altele, produse de o anumita societate. Geert Hofstede - promotor al abordarii interculturale in management - defineste cultura, in sens restrans, ca fiind rafinamentul mintii, iar in sens larg, tiparele de gandire, simtire si actiune.
Indiferent de abordare - sustin autorii citati - se poate concluziona :
1) cultura este un fenomen intelectual colectiv, modul de existenta a unui grup, al unei
comunitati, sau natiuni si are urmatoarele caracteristici:
- are caracter dobandit ( nu se mosteneste, ci se invata, prin cunoastere si experienta);
- are caracter colectiv, nefiind, deci, specifica indivizilor, ci colectivitatii;
- are caracter simbolic, fiind in mintea oamenilor si se manifesta cu ei; 
- are caracter structural, deci este un univers integrat, cu o structura specifica;
- are un caracter persistent si se transmite de la o generatie la alta, prin cunoastere si experienta;
- are caracter dinamic, se schimba chiar daca sunt impotriviri;
2) cultura este influentata de mai multe categorii de factori, care delimiteaza sfere ale
culturii (nationale, industriale, functionala, profesionala, etc);
3) sferele functionala si profesionala se combina si dau o categorie sociala distincta - expertii, care exprima o cultura superioara specifica;
4) cultura, ca un tot integrat, trebuie abordata sistemic, si are ca subsisteme:
- simbolurile: imagini, obiective, expresii, cu semnificatii distincte;
- normele comportamentale, inclusiv relatiile interpersonale;
- ritualurile, activitati colective, care nu sunt obligatorii, dar succesul provine din respectarea lor;
- practicile culturale, suma practica a celor aratate la alineatul precedent;
- valorile , esenta celor aratate la alineatul precedent.
Conceptul de cultura organizationala, insa, desi de importanta hotaratoare azi in management si nu este necontestata de catre nimeni, are o istorie relativ scurta, intrand in zona de interes mai ales incepand cu deceniul al VII - lea al secolului trecut, fiind adus in atentie de realitatea ca performantele firmelor nipone au geneza in buna masura in cultura lor specifica.
O contributie majora la rapida si ampla difuzare a abordarii culturii organizationale au avut-o binecunoscutii T. Peters si R. Waterman, prin best-sellerul lor ,, In Search of Excellence" (2), in care au ilustrat, prin numeroase exemple, corelatia dintre caracteristicile culturii organizationale si performantele unora dintre cele mai competitive firme din lume.
Este, de asemenea, larg recunoscut faptul ca la nivelul unei tari, se pot delimita patru categorii de culturi : nationala, economica, pe ramuri de activitate economica, organizationala. Doua dintre ele, cultura nationala, element definitoriu pentru o natiune, ce marcheaza intens si in multe moduri evolutiile fiecarei tari si cultura organizationala, componenta si determinant major al starii functionalitatii si performantelor fiecarei organizatii, indiferent de natura sa, au importanta hotaratoare in management. Ele se influenteaza reciproc, dar sunt si sub influenta celorlalte doua.
Cultura organizationala, conceptul cel mai prezent, azi, in management, este definita de N. Olivier si J. Love ( 3 ), ca reprezentand un set de credinte, partajate de cea mai mare parte a personalului unei organizatii, referitoare la cum oamenii ar trebui sa se comporte in procesul muncii si la cele mai importante scopuri si sarcini de realizat.
Specialistii romani consacrati si recunoscuti ( 4 ) dau o definitie sensibil mai cuprinzatoare acestui concept, astfel : ,, Cultura organizationala rezida in ansamblul valorilor , credintelor, aspiratiilor, asteptarilor si comportamentelor conturate in decursul timpului in fiecare organizatie, care predomina in cadrul sau si-i conditioneaza direct si indirect functionalitatea si performantele".
Din aceste perspective, in management, cultura organizationala trebuie luata ca o realitate, urmand ca partile ei bune sa fie cat mai deplin puse in valoare, iar partea care a devenit anacronica, sa fie corectata si imbunatatita cat mai repede posibil pentru a nu deveni o frana, 
un pericol major pentru realizarea performantelor scontate, fiind un lucru arhicunoscut si semnalat ca mentalitatile se schimba foarte greu.
O cultura organizationala se diferentiaza de altele prin specificul solutiilor alese pentru diferite probleme. Aceste diferente isi au geneza in o serie de elemente, asupra carora vom reveni pe larg in cadrul acestui capitol.


Fisiere in arhiva (1):

  • Abordarea Interculturala - Esenta Managementului Afacerilor Internationale.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!