Uniunea Europeană și China - Angajament, multipolaritate și strategie

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Drept
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 15 în total
Cuvinte : 5178
Mărime: 68.34KB (arhivat)
Publicat de: Daiana Crăciun
Puncte necesare: 7
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Turliuc
Facultatea de Drept
Universitatea "Alexandru Ioan Cuza", Iasi

Extras din referat

Introducere in studiul relatiei dintre Uniunea Europeana si China

Relatiile Chinei cu Uniunea Europeana, cat si cu statele sale membre au fost atat de apropiate in ultimul deceniu ca unii cercetatori utilizeaza termenul de ,,axa", atunci cand vorbesc de relatia dintre Uniunea Europeana si China . Acest termen este extrem de evocator, sugerand ca China si Europa au inceput sa contureze un nou echilibru de putere, ca parte a unui sistem multipolar in curs de dezvoltare internationala. In ceea ce priveste relatiile dintre Uniune si China intalnim doua probleme cheie.

Prima se refera la intrebarea: ce ajuta la echilibrarea comportamentelor din cadrul relatiilor dintre China si Europa. A doua se refera la statutul ambiguu al Europei sau al Uniunii Europene ca actor international.

In ciuda mai multor variante de putere-teorie, argumentul de baza ce are relevanta pentru relatiile internationale contemporane este faptul ca ,,hegemoniile nu se constituie in mai multe sisteme de stat, din cauza amenintarilor percepute de hegemonie asupra sistemului de a genera un comportament de echilibrare catre alte state din sistem" .

Desi China, Uniunea Europeana si unele dintre statele sale membre cheie vorbesc adesea de multipolaritate, nu exista dovezi clare ca acest lucru echivaleaza cu o coalitie de echilibrare, sa nu mai vorbim de o axa . Un set diferit de interese nationale a condus pe fiecare dintre principalii jucatori (Uniunea Europeana, statele membre si China), datorita problemelor de securitate si a angajamentelor diferite, la angajarea intr-o relatie de cooperare pe mai multe planuri; care nu a atins inca o intelegere clara a scopului strategic comun sau a intereselor comune de securitate. Acesta poate fi, de asemenea, demonstrata in detaliu de campania care nu a reusit sa ridice embargoul asupra armelor provenite din China in spatiul comunitar, o problema care, in teorie, a avut potentialul de a afecta echilibrul de putere in regiunea Asia-Pacific. ,,Initiat in primul rand de catre Germania si Franta, campania de a ridica embargoul a fost vazut de catre suporterii sai ca o concesie in favoarea Chinei, care ar fi, se spera, putut rasplati eforturile rezultate din ridicarea embargoului prin extinderea relatiilor (Chinei) cu Uniunea Europeana la toate nivelurile, oferind Europei tratament favorabil pentru afaceri atunci cand investesc sau dezvolta afaceri in si cu China . Pentru China, ridicarea embargoului ar fi reprezentat o crestere a prestigiul si reputatiei, aparand ca o mare putere in crestere care solicita un statut egal cu celelalte mari puteri.

Argumente pentru o alianta in curs de dezvoltare sau o axa intre China si Europa sunt, de asemenea, subminate de caracterul ambiguu al relatiei. Uniunea Europeana nu are statutul de actor unitar, de obicei, asociat cu un comportament de echilibrare intre state. Nu numai statele membre ale Uniunii Europene adopta pozitii diferite privind relatiile cu China, ci si in interiorul Uniunii nu s-a reusit sa se castige mai mult sprijin atat din Parlamentul European, cat si a parlamentelor nationale cu privire la aspectele cheie din cadrul parteneriatului cu statul chinez. Mai mult decat atat, Uniunea Europeana si China detin interpretari diferite ale parteneriatului strategic si fiecare parte incearca sa reduca decalajul dintre asteptari si posibilitati.

China ocupa un loc din ce in ce mai important pe agenda de politici a Uniunii Europene. China este al doilea partener comercial al UE, aceasta din urma fiind cel mai mare partener comercial al Chinei. Faptul ca acest lucru nu este perceput ca o oportunitate este ilustrat de discutiile privitoare la comertul cu textile si de decizia de a impune unele masuri anti-dumping asupra unor bunuri importate din China. De asemenea, faptul ca emergenta Chinei are si o dimensiune politica a fost reflectata de dezbaterile privitoare la oportunitatea ridicarii embargoului asupra armelor, impus Chinei dupa incidentele din Piata Tiananmen din 1989 .

Trebuie subliniat faptul ca UE si China sunt doi parteneri complet diferiti. Nu sunt legati de radacini culturale comune, nu impartasesc aceleasi valori si nici aceeasi limba, factori care stau la baza structurilor de cooperare create in zona Atlanticului de Nord. Cu toate acestea, relatia dintre UE si China a cunoscut o dezvoltare continua incepand cu 1975. Ambii parteneri considera aceasta relatie strategica. Conceptul de parteneriat strategic in teoria relatiilor internationale ramane contestat si nu se bucura de o definitie clara. Totusi, se admite ca acesta implica un plan pe termen lung prin care se urmareste atingerea unor obiective de importanta majora .

In continuare voi prezenta modalitatea prin care relatia comerciala si cea politica dintre China si Uniune s-a dezvoltat, precum si principalele comunicari adoptate de catre Comisia Europeana.

Bibliografie

1.Algieri, Franco; EU economic relations with China: an institutional perspective; Chin Q Publishing; London; 2002;

2. Berkofsky, Axel; The EU-China strategic partnership: rhetoric versus reality, in M. Zaborowski (ed.) Facing China's Rise: Guidelines for an EU Strategy; Chaillot Paper No. 94; European Union Institute for Security Studies; Paris; 2006;

3. Brooks, Sherrod Gresham; Hard times for soft balancing; Journal of Strategic Studies; London; 2005;

4. Cameron, Fraser; The development of EU-China relations, in Georg Wiessala, John Wilson, Pradeep Taneja (ed.), The European Union and China. Interests and Dilemmas; European Studies 27; Amsterdam and New York; 2009;

5. Casarini, Nicola; The Evolution of the EU-China Relationship: From Constructive Engagement to Strategic Partnership; Occasional PaperNo. 64, European Union Institute for Security Studies; Paris; 2006;

6. Comunicarea Comisiei: O politica pe termen lung privind relatiile dintre China si Europa;1995;

7. Comunicarea Comisiei: Construind un parteneriat cuprinzator cu China; 1998;

8. Comunicarea Comisiei: Strategia Uniunii Europene in privinta Chinei: Implementarea Comunicarii din 1998 si pasii viitori pentru o politica a Uniunii Europene mai eficienta; 2001;

9. Comunicarea Comisiei: Un parteneriat avansat: interese comune si provocari in cadrul relatiilor dintre Uniunea Europeana si China; 2003;

10. Eglin, Michaela; China's entry into the WTO with a little help from the EU. International Affairs; Stanford University Press; Stanford; 1997;

11. Gill, Bates; China's regional security strategy; Journal of Strategic Studies; London; 2005;

12. Kapur, Harish; The awakening giant, China's ascension in world politics; Stockholm International Peace Research Institute; Stockholm; 1991;

13. Jing, Men; EU - China Relations: Problems and Promises; Jean Monnet/Robert Schuman Paper Series, Vol. 8, No. 13; 2008;

14. Scott, David; China and the EU: a strategic axis for the twenty-first century?; Asia-Europe Journal 5(1); Brussels; 2007;

15. Snyder, Francis; The European Union and China, 1949-2008. Basic documents and commentary; Hart Publishing; Oxford and Portland, Oregon; 2009;

16. Stepan, Matthias; EU-China relations. Strategic or pragmatic, the future or already the past?; http://www.atlcom.nl/upload/AP%202011%20nr_%202%20Stepan%20%26%20.pdf;

17. Waltz, Kenneth; The emerging structure of international politics; Journal of Strategic Studies; London; 1993.

Surse web:

1.http://europa.eu/legislation_summaries/other/r14205_en.htm

2. http://www.fmprc.gov.cn/eng/wjb/zzjg/xos/dqzzywt/t27708.htm

Preview document

Uniunea Europeană și China - Angajament, multipolaritate și strategie - Pagina 1
Uniunea Europeană și China - Angajament, multipolaritate și strategie - Pagina 2
Uniunea Europeană și China - Angajament, multipolaritate și strategie - Pagina 3
Uniunea Europeană și China - Angajament, multipolaritate și strategie - Pagina 4
Uniunea Europeană și China - Angajament, multipolaritate și strategie - Pagina 5
Uniunea Europeană și China - Angajament, multipolaritate și strategie - Pagina 6
Uniunea Europeană și China - Angajament, multipolaritate și strategie - Pagina 7
Uniunea Europeană și China - Angajament, multipolaritate și strategie - Pagina 8
Uniunea Europeană și China - Angajament, multipolaritate și strategie - Pagina 9
Uniunea Europeană și China - Angajament, multipolaritate și strategie - Pagina 10
Uniunea Europeană și China - Angajament, multipolaritate și strategie - Pagina 11
Uniunea Europeană și China - Angajament, multipolaritate și strategie - Pagina 12
Uniunea Europeană și China - Angajament, multipolaritate și strategie - Pagina 13
Uniunea Europeană și China - Angajament, multipolaritate și strategie - Pagina 14
Uniunea Europeană și China - Angajament, multipolaritate și strategie - Pagina 15

Conținut arhivă zip

  • Uniunea Europeana si China - Angajament, multipolaritate si strategie.docx

Alții au mai descărcat și

Infracțiuni informatice

Tipuri de infractiuni din domeniul informatic 1.Furtul – frauda informatica Intrarea, alterarea, stergerea, sau supraimprimarea de date sau de...

Convenția de Arbitraj

2. Conditiile de fond Conditiile de fond sunt cele obisnuite oricarei conventii: consimtamânt, capacitate, obiect, cauza (art.948. C. civ. )....

Creditul ipotecar pentru investiții imobiliare

Creditul Reprezinta operatiunea prin care se iau in stapanire imediata resurse (de regula, sub forma de capital) in schimbul unei promisiuni de...

Contract de Societate

SOCIETATEA COOPERATIVA MESTESUGAREASCA “VIITORUL” FAGARAS I. PARTILE CONTRACTANTE (MEMBRII COOPERATORI) Art.1. Persoanele fizice...

Te-ar putea interesa și

Sistemul Politic Mondial

De ce anul 1815 ca început al demersului nostru asupra problematicii diplomatice moderne ? Pentru ca atunci, prin Congresul de la Viena care punea...

Ai nevoie de altceva?