Uniunea Europeana - Politica in Domeniul Transporturilor Rutiere

Cuprins referat Cum descarc?

I. Introducere 2
II. Politica de transport in Uniunea Europeana 2
Principalele masuri cuprinse in Cartea Alba 2
II.1. Transportul rutier 3
Transportul rutier de bunuri 3
a. Permisele de conducere 4
b. Taxarea autovehiculelor de transport grele : Directiva EUROVIGNETA 4
Transportul rutier de pasageri 4
Acordul INTERBUS 4
II.2. Siguranta in transport 5
II.3. Transportul si mediul 6
Avantajele biocombustibililor in transport 6
II.4. Aspecte problematice 6
Ambuteiaje 6
III. Politica de transport in Romania 7
III.1 Cadrul regional 7
III.2 Istoricul politicii de transport in Romania 7
III.3 Negocierile de aderare 8
III.4 Cadrul institutional 9
IV. Concluzii 10
V.Bibliografie 11


Extras din referat Cum descarc?

I. Introducere 
Transportul este o activitate care a aparut odata cu existenta omului. Limitele fizice ale organismului uman in privinta distantelor ce puteau fi parcurse pe jos si a cantitatii de bunuri ce puteau fi transportate, au determinat, in timp, descoperirea unei game variate de cai si mijloace de transport. Transportul faciliteaza accesul la resursele naturale si stimuleaza schimburile comerciale.
Tratatul instituind Comunitatea Europeana, semnata la Roma in 1958, a pus bazele unei politici comune in domeniul transporturilor, pentru cele trei moduri de transport terestru: rutier, feroviar si pe cai navigabile interioare. In baza acestui Tratat, Comunitatea Europeana a adoptat o serie de masuri menite sa asigure o dezvoltare coerenta si echilibrata in domeniu:
? crearea unei piete comune a transporturilor prin liberalizarea accesului la piata si recunoasterea mutuala a diplomelor si certificatelor;
? eliminarea neconcordantelor legislative de natura ce produce distorsiuni ale concurentei, prin armonizarea standardelor si reglementarilor in materie;
? imbunatatirea sigurantei circulatiei;
? rezolvarea problemelor legate de impactul transporturilor asupra mediului.
Industria de transport reprezinta peste 7% din produsul intern brut (PIB) al Uniunii Europene (UE), peste 7% din forta de munca, 40% din investitiile Statelor Membre si 30% din consumul de energie din UE. Acest sector a inregistrat o crestere constanta in ultimele doua decenii, de 2,3% pe an la transportul de bunuri si 3,1% la cel de pasageri. In acelasi timp, a crescut presiunea exercitata de sectorul transport asupra mediului si societatii. Corelatia dintre cresterea traficului rutier si a riscurilor de sanatate nu este imposibil de schimbat. Problema nu poate fi insa rezolvata printr-o singura masura sau politica, ci este necesara o abordare integrata pentru a reduce efectele negative atat ale emisiilor, cat si ale zgomotului. Pe baza principiului ,,poluatorul plateste", toti utilizatorii de transport (firmele de transport, conducatorii auto, calatorii) trebuie sa fie responsabili financiar de costurile calatoriilor, inclusiv pentru daunele rezultate din actiunile lor asupra mediului natural si cel construit, societatii si economiei. Taxarea pentru utilizarea infrastructurii, taxele de mediu sau pentru congestiile de trafic ar determina reducerea traficului si respectiv impactul transporturilor asupra sanatatii si mediului; ar fi disponibile astfel si fondurile de investitii in acest sens. 
II. Politica de transport in Uniunea Europeana
Principalele masuri cuprinse in Cartea Alba
Cartea Alba cuprinde aproximativ 60 de masuri precise ce trebuie intreprinse la nivel comunitar in cadrul politicii transporturilor. Acesta contine un program de actiuni compus din masuri esalonate pana in 2010 cu anumite clauze, printre care mecanismul de urmarire si bilantul la jumatatea perioadei din 2005 pentru a verifica daca obiectivele exprimate in valori precise au fost atinse si daca mai sunt necesare anumite modificari.
Masurile detaliate, care vor trebui aprobate de catre Comisie, vor contine urmatoarele orientari:
? revitalizarea cailor ferate;
? imbunatatirea calitatii din transportul rutier;
? promovarea transporturilor maritime si fluviale;
? reconcilierea dezvoltarii transporturilor aeriene cu mediul inconjurator;
? transformarea intermodalitatii in realitate;
? realizarea retelei transeuropene a transporturilor*;
? imbunatatirea securitatii feroviare;
? alegerea unei politici de taxare eficace a transporturilor;
? recunoasterea drepturilor si obligatiilor utilizatorilor;
? dezvoltarea unor transporturi urbane de calitate;
? cercetarea si tehnologia in folosul unor transporturi nepoluante si performante;
? controlarea mondializarii;
? dezvoltarea obiectivelor de mediu pe termen mediu si lung pentru un sistem de transport durabil.
II.1. Transportul rutier 
Obiectivul politicii comunitare privind transportul rutier de bunuri si de pasageri este crearea conditiilor optime pentru furnizarea eficienta a serviciilor de transport; promovarea unui sistem comun eficient de transport rutier; contribuirea la armonizarea conditiilor de concurenta dintre operatorii de transport; incurajarea respectarii regulilor privind conditiile de munca in acest sector. 
Transportul rutier detine de departe cea mai importanta pondere dintre toate modurile de transport, atat in ceea ce priveste transportul de marfa, cat si cel de pasageri, evolutia sa in ultimele decenii fiind impresionanta. Distantele acoperite prin intermediul transportului rutier s-au triplat in ultimii 30 de ani, iar daca in 1970 existau 232 de masini proprietate privata la o mie de pesoane, in 2000 existau 469 de masini proprietate privata la o mie de persoane, raportat la acelasi spatiu.
Transportul rutier de bunuri 
Incepand de la data de 1 ianuarie 1993, orice transportator dintr-un Stat Membru poate transporta fara restrictii bunuri catre un alt Stat Membru. Pana la acea data, astfel de operatiuni necesitau autorizatii speciale in aplicarea acordurilor bilaterale, sau cote comunitare; in prezent, dreptul de a desfasura aceste activitati se bazeaza pe conditii de calitate pe care operatorii de transport trebuie sa le respecte si care le confera dreptul de a primi o licenta de transport in cadrul Comunitatii. 
Astfel de activitati transnationale nu trebuie insa sa duca la perturbari grave ale pietei de transport, si, din acest motiv, Consiliul a stabilit un sistem de monitorizare, ce ofera un mecanism de protectie a pietei.


Fisiere in arhiva (1):

  • Uniunea Europeana - Politica in Domeniul Transporturilor Rutiere.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!