Tratatul de la Roma 2004

Extras din referat Cum descarc?

Desi, din punct de vedere tehnic, avem de a face cu un tratat, adoptat conform procedurilor de revizuire a TCE/TUE, din punct de vedere al continutului, avem de a face cu o constitutie, care genereaza drepturi, proclama separarea puterilor in stat, precum si garantii privind independenta unor institutii unele fata de altele.
In vocabularul juridic, notiunea de tratat este diferita de cea de Constitutie. In vreme ce tratatul este un act care priveste dreptul international, Constitutia priveste ordinea interna. Tratatul este un acord intre parti, Constitutia este un act universal; Tratatul este elaborat de state suverane, Constitutia de natiuni. Tratatul reprezinta rezultatul negocierilor internationale, mai mult sau mai putin secrete, Constitutia este rezultatul deliberarilor publice si al votului cetatenilor. 
Explicatia acestei asocieri surprinzatoare de termeni poate sta in faptul ca initiatorii documentului au gandit UE ca o UNIUNE cu dubla valenta : o Uniune de state si o Uniune a cetatenilor. 
Structura Tratatului constitutional
Tratatul constitutional , care inlocuieste, printr-un text unic si din ratiuni de claritate , toate celelelalte tratate existente, contine cinci parti principale:
o Introducere (Preambul)
o Partea I: Definitia si obiectivele Uniunii
-Definirea obiectivelor, competentelor, procedurilor decizionale si institutiile UE;
o Partea a II-a: Carta drepturilor fundamentale ale Uniunii
-Carta drepturilor fundamentale ( proclamata cu ocazia Consiliului European de la Nisa, din decembrie 2000 si incorporata acum in proiectul constitutional);
o Partea a III-a: Politicile si functionarea Uniunii
-Politici si actiuni ale UE ( incorporeaza un numar important de prevederi ale tratatelor actuale, departajate in principal in "politici si actiuni interne" si "functionarea Uniunii") ;
o Partea a IV-a: Dispozitii generale si finale
-Clauze finale, inclusiv procedurile privind adoptarea si revizuirea acestei Constitutii. 
Constitutia are si un numar de anexe sau de protocoale care stabilesc modul in care parlamentele nationale ar trebui sa se implice in procesul decizional ( Protocolul Parlamentelor Nationale) , cum Uniunea va asigura ca nu va lua decizii care pot fi luate mai degraba la nivel local, regional sau national (" Protocolul de subsidiaritate") s.a.
Ce aduce nou Tratatul constitutional?
Tratatul de la Maastricht a creat o noua entitate, Uniunea Europeana, cu o structura pe trei piloni: pilonul "Comunitar" (corespunzator tratatelor comunitare), pilonul "Politica externa si de securitate comuna" (PESC) si pilonul "Justitie si afaceri interne" (JAI). Tratatul de la Amsterdam a transferat pilonului Comunitar o parte din activitatile acoperite de pilonul trei, care a ramas limitat numai la cooperarea juridica si politeneasca in probleme infractionale.
Tratatul constitutional a unit cei trei piloni, desi in continuare sunt mentinute proceduri speciale in domeniul politicii externe, de securitate si aparare. Totodata, prin existenta lui , consacra recunoasterea de catre oficialii UE a nevoii de reforma insitutionala. Astfel, tratatul aduce in discutie o serie de probleme fierbinti legate de functionarea institutiilor comunitare: numarul prea mare de comisari, cu efecte negative in planul divizarii autoritatii executive si a cresterii birocratiei ( cu toate acestea, ideea rezolvarii acestei disfunctionalitati nu reprezinta o inovatie a Tratatuluiconstitutional, fiind prezenta si in Tratatul de la Nisa), discontinuitatea activitatii Consiliului Uniunii Europene, suprapunerea de responsabilitati intre Comisie si Consiliu, mai ales in zona aspectelor de politica externa. De altfel, necesitatea reformei institutionale si constitutionale a Uniunii a fost generata de impactul puternic pe care extinderea din anul 2004 l-ar fi putut si l-ar putea avea inca asupra functionarii unui sistem proiectat la alte dimensiuni, cu alte exigente, principii si reguli.
Dincolo de reformarea propriu-zisa a institutiilor UE, Tratatul constitutional aduce o serie de modificari importante in cazul instrumentelor juridice folosite in UE, in sensul simplificarii acestora, clarifica in mare parte competentele Uniunii, oferind o departajare a acestora in patru mari categorii (exclusive, partajate, de sprijin si de coordonare) , extinde votul cu majoritate calificata (VMC) , ofera personalitate juridica Uniunii, introduce asa-numita "clauza de retragere voluntara", creaza un mecanism de control privind aplicarea principiului subsidiaritatii (cu implicarea directa a parlamentelor nationale ), insereaza carta drepturilor fundamentale in tratat , intareste rolul Uniunii pe scena internationala prin crearea unei noi functii de ministru european al afacerilor externe.
Constitutia simplifica actualele instrumente juridice folosite in UE, numarul lor fiind redus de la 15 la 6, respectiv: 
o Lege europeana si lege-cadru europeana - acte legislative, care au un caracter obligatoriu;
o Regulamente si decizii - acte nelegislative, prin care se i mplementeaza legislatia; sunt adoptate de catre Consiliul de Ministri si Comisie. 
o Recomandari si avize - fara caracter obligatoriu. 
Personalitate juridica 
Conform Art. 7 al Tratatului constitutional, Uniunea are personalitate juridica, ceea ce inseamna ca, din punct de vedere legal, dobandeste capacitatea de a incheia tratate, conventii sau acorduri cu terte tari. 
Clarificarea competentelor (I-42) 
Tratatul constitutional indica clar domeniile pentru care statele membre au transferat puteri Uniunii si a introdus o clasificare a competentelor in modul urmator: 
o prima categorie de competente este constituita din aspecte extrem de specifice, in cazul carora Uniunea actioneaza singura, in numele statelor membre. Aceasta categorie apare sub denumirea de ,,competente exclusive". Pentru acestea se considera ca actiunea la nivelul Uniunii este mai eficienta decat actiunile individuale ale statelor membre. In aceasta categorie sunt incluse: 
o politica in domeniul concurentei; 
o politica monetara pentru statele membre din zona euro; 
o politica comerciala comuna; 
o uniunea vamala; 
o conservarea resurselor biologice ale marii, in cadrul politicii comune de pescuit.


Fisiere in arhiva (1):

  • Tratatul de la Roma 2004.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!