Transportul Feroviar in Uniunea Europeana

Extras din referat Cum descarc?

1. Concepte de baza privind politica transporturilor
Transportul este factorul cheie in economia moderna. Exista, insa o permanenta contradictie intre societate, care solicita tor mai multa mobilitate, si opinia publica, care este din ce in ce mai intoleranta fata de intarzierile repetate si slaba calitate a unor servicii de transport. 
La cererea crescanda pentru transport, raspunsul Comunitatii nu poate fi decat construirea unei noi infrastructuri si deschiderea de noi piete. "Sistemul de transport are nevoie de optimizare in vederea indeplinirii exigentelor impuse de extinderea UE si dezvoltarii durabile", se stipula in cadrul raportului Consiliului European de la Goteborg. Un system modern de transport trebuie sa fie durabil din punct de vedere economic, social si din punct de vedere al protectiei mediului
Totalul cheltuielilor de transport se ridica la aproximativ 1000 bilioane euro, ceea ce inseamna mai mult de 10% din PNB-ul European. Sectorul are peste 20 de milioane de angajati. Acest lucru implica o infrastructura si tehnologii al caror cost pentru societate este atat de mare incat nu permite nicio eroare de judecata in aceasta privinta.
Datorita faptului ca scala investitiilor in transporturi si rolul sau determinant in economie sunt in crestere, statele semnatare ale Tratatului de la Roma au adoptat o politica in domeniul transportului comun care are regulile sale specific.
1.1 Aspecte specifice ale domeniuli transporturilor la nivel european
Comunitatea Europeana a fost mult timp incapabila sa implementeze politica de transport comuna stipulata in Tratatul de la Roma. Aproape 30 de ani, Consiliul de Ministri nu au putut sa transpuna in practica propunerile Comisiei. De abia in 1985 statele membre au decis ca este necesar ca Uniunea Europeana sa legifereze in acest domeniu. Tratatul de la Maastricht a intarit din punct de vedere politic, institutional si bugetar, bazele politicii de transport, de asemenea a inlocuit unanimitatea cu majoritatea calificata si a inclus conceptual de retea transeuropeana, ceea ce a facut posibil un progres pe planul infrastructurii transportului la nivel European, cu ajutorul resurselor puse la dispozitie de catre Comunitate.
In decembrie 1992 comisia a publicat prima Carta Alba cu privire la dezvoltarea politicii comune a transporturilor. Principiul director al documentului a fost deschiderea pietei transporturilor. Acest prim real progres in politica de transport a determinat o scadere a preturilor de consum, combinata cu cresterea calitatii serviciilor si cu o diversificare a cererilor, ceea ce a schimbat stilul de viata si obiceiurile de consum ale cetatenilor europeni. Al doilea progres al acestei politici a fost dezvoltarea unor tehnici modern de interoperabilitate la nivel European. 
La data de 22 iunie 2006 a fost revizuita Carta Alba aducan noi orientari in politica transporturilor: "Pentu o Europa in miscare- Mobilitate durabila pentru continental nostru". Aceste noi orientari se inscriu in continuarea politicilor anterioare: deschiderea si interconectarea pietelor si dezvoltarea durabila a mobilitatii, prin punerea accentului pe nevoia de a asigura competitivitatea industriilor europene, precum si prosperitatea societatilor statelor membre. Orientarile aveau drept obiective majore promovarea unei mobilitati eficiente si protejarea madiului inconjurator si a cetatenilor.
2. Transportul feroviar
Caile ferate existente sunt un contrast, un amestec de antic si modern: exista retele performante, de mare viteza, cu gari si terminale moderne dar exista servicii de transport nemodernizate, cu linii suburbane, cu navetisti inghesuiti in trenuri care intarzie intotdeauna, cu statii daramate si nesigure.
Comunitatea Europeana incearca sa creeze conditiile pentru efi cientizarea sectorului feroviar si adaptarea sa la cerintele pietei unice. In acest sens, a propus introducerea unei licente de operare care sa ofere accesul uniform la infrastructura si a stabilit un sistem care sa asigure alocarea capacitatii de infrastructura pe o baza non-discriminatorie si ca utilizatorii platesc costul real al facilitatilor pe care le folosesc.
In Carta Alba din iulie 1996, Comisia Europeana a stabilit o strategie de revitalizare a cailor ferate comunitare, in special prin rationalizarea situatiei lor fi nanciare, asigurarea accesului liber la toate serviciile publice si de trafic, si promovarea integrarii sistemelor nationale si a aspectelor sociale.
In anul 2001a fost publicata Cartea Alba a Comisiei Europene intitulata ,,Politica europeana de transport pentru 2010 - momentul deciziei", ea contine un capitol distinct destinat cailor ferate. In plus, in acelasi an a aparut ,,primul pachet feroviar" de legislatie, respectiv trei directive prevazand scoaterea cailor ferate de sub controlul statului si separarea infrastructurii de segmentul de operare. In prima faza a inceput liberalizarea transportului de marfa, deschizandu-se initial concurentei circa 50.000 km de linii paneuropene
In 2002, C.E. a propus ,,al doilea pachet feroviar", adoptat dupa 2 ani de dezbateri - in 2004, cu obiectivul tehnic de creare a ,,spatiului feroviar european unic, integrat". Atunci s-a infiintat si Agentia Feroviara Europeana, menita sa vegheze la siguranta traficului, ca pas important spre o piata unica


Fisiere in arhiva (1):

  • Transportul Feroviar in Uniunea Europeana.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!