1. INTRODUCERE 2. CONTINUT LUCRARE 2.1. DESPRE STRATEGIE 2.2. VALORILE FUNDAMENTALE SI PRINCIPIILE PROMOVATE DE STRATEGIE 2.3. SCOPUL STRATEGIEI, INSTRUMENTELE SI TIPURILE DE INTERVENTIE PROPUSE 2.4. OBIECTIVELE GENERALE ALE STRATEGIEI 3. CONCLUZII 4. BIBLIOGRAFIE
INTRODUCERE Strategia anticoruptie reprezinta o importanta insemnatate pentru reducerea si prevenirea fenomenului coruptiei la nivelul sectorului educational si valorizarea rolului important al procesului educational in demersurile de prevenire a coruptiei, la nivelui societatii romanesti, pe termen mediu si lung. Am ales aceasta tema, deoarece consider ca prevenireaa, reducerea si combaterea coruptiei in cadrul sectorului educational, unul dintre cele mai vulnerabile sectoare ale coruptiei, printr-o strategie bine planificata si pusa la punct prin promovarea aplicarii bunelor practici, precum aplicarea unei metodologii unitare de evaluare a riscurilor institutionale de coruptie, reprezinta un punct fundamental de plecare pentru asigurarea succesului pentru combaterea coruptiei in toate sectoarele. 2.1. DESPRE STRATEGIE Odata cu aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, incepand cu anul 2007, Comisia Europeana a infiintat Mecanismul de Cooperare si Verificare, mecanism ce vizeaza monitorizarea progreselor realizate de catre Romania in vederea atingerii anumitor obiective specifice domeniului reformei sistemului judiciar si al luptei impotriva coruptiei, care se materializeaza prin publicarea periodica a unor rapoarte de progres. Strategia nationala anticoruptie pe perioada 2012-2015 constituie cadrul de implementare a prezentei strategii. Documentul strategic national are la baza promovarea intensificarii eforturilor de prevenire prin asumarea problematicii anticoruptie la nivel institutional. Astfel, toate institutiile publice au obligatia de a adopta propriile planuri anticoruptie, prin masuri de interventie care sa vizeze prevenirea coruptiei, educatia anticoruptie si combaterea fenomenului de coruptie. Strategia anticoruptie in educatie promoveaza aplicarea bunelor practici ale Strategiei Nationale Anticoruptie si aplicarea unei metodologii unitare de evaluare a riscurilor institutionale de coruptie. Totodata, Strategia anticoruptie in educatie asigura implementarea recomandarilor formulate de Comisia Europeana in cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare privind consolidarea politicii generale anticoruptie. Elaborarea proiectului strategiei s-a realizat in cadrul proiectului "Prevenirea coruptiei in educatie prin informare, formare si responsabilizare" si implementat de Ministerul Educatiei Nationale in parteneriat cu Asociatia pentru Implementarea Democratiei si Universitatea Titu Maiorescu. Instrumentele de evaluare a perceptiei publice cu privire la nivelul coruptiei situeaza Romania, an de an, in sfera statelor cu un nivel crescut de coruptie, in ciuda demersurilor realizate in plan legislativ si a celor de combatere a acestui fenomen de coruptie. 2.2. VALORILE FUNDAMENTALE SI PRINCIPIILE PROMOVATE DE STRATEGIE 1. Valori fundamentale: - Educatia - promovarea rolului fundamental al educatiei in societate; - Integritatea - promovarea responsabilitatii morale, civice, sociale si profesionale a personalului implicat in sistemul educational; - Transparenta - asigurarea vizibilitatii si accesibilitatii deciziilor, cu informarea si coparticiparea societatii civile; - Obiectivitatea - asigurarea impartialitatii si nediscriminarii in intreaga activitate desfasurata la nivelul sistemului educational; - Prioritatea interesului public - datoria responsabililor din cadrul sistemului educational de a considera interesul public mai presus de orice alt interes.
1. Ordinul nr. 5144/2013 privind aprobarea Strategiei anticoruptie in educatie 2. Etica Si Integritate Academica - autor Lect. univ.dr. Elena Emilia Stefan
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).