Stabilirea si Lichidarea Daunelor in Contractul de Transport de Marfuri

Extras din referat Cum descarc?

1.Consideratii preliminare
Prezentul articol are ca izvor principal Regulamentul privind receptia, expeditia si primirea marfurilor, precum si stabilirea raspunderii expeditorului, carausului si destinatarului, in circulatia marfurilor intre organizatiile socialiste(persoanele juridice), regulament aprobat prin H.C.M. nr. 941/1959 si aplicabil la toate felurile de transport.
Potrivit prevederilor acestui regulament, pentru pagubele efectiv suferite de o organizatie socialista(persoana juridica) expeditoare, prin pierderea sau avarierea marfurilor incredintate transportatorului, i se acorda o despagubire integrala daca pierderea sau avarierea s-a datorat culpei intreprinderii de transport. Aceasta despagubire are un caracter compensator, evaluarea trebuind sa reprezinte echivalentul prejudiciului real suferit. Astfel de ex. daca din culpa organizatiei de transport auto, reprezentatia teatrala programata intr-o localitate nu a putut avea loc, intreprinderea de spectacole reclamata are dreptul la despagubirea echivalenta contravalorii biletelor vandute.
De asemenea sumele acordate in caz de pierderea sau avarierea marfurilor sunt pasibile de penalitati de intarziere. Legiuitorul adoptand pentru toate felurile de transport regula care ia in considerare valoarea reala a prejudiciului, indiferent de castigul nerealizat.
Clientilor persoane fizice urmeaza a li se aplica fie prevederile regulamentului de transport pe C.F.R., fie dreptul comun in situatia utilizarii altor mijloace de carausie pentru care nu exista reglementari speciale.
Despagubirile datorate de intreprinderea de transport se exprima intotdeauna prin echivalent banesc. De asemenea, in caz de avarie , intrepriderea de transport nu poate fi obligata la repararea marfurilor avariate. Astfel, desi principiile raspunderii contractuale prevad o executare in natura de cate ori aceasta este posibila, intreprinderea de transport nu poate fi obligata la aceasta modalitate de reparare a prejudiciului.
2. Despagubirile acordate pentru pierderea marfurilor
Pierderea totala sau partiala se stabileste in raport de cifra mentionata in documentul de transport intocmit la predare, potrivit prevederilor stabilite in regulament.
Organizatia expeditoare este obligata sa ataseze la documentele de transport si actele de livrare. Pentru livrarile de marfuri dintre intreprinderile de stat se aplica pretul cu ridicata al industriei, care se formeaza prin reducerea rabatului comercial din pretul de vanzare cu amanuntul. Daca nu exista pret de vanzare cu amanuntul se aplica pretul cu ridicata stabilit ca atare. Astfel fiind, pentru ca despagubirile datorate de intreprinderea de transport pentru pierderile suferite de o organizatie socialista(persoana juridica) sa reprezinte dauna efectiva, ele urmeaza a fi calculate la pretul cu ridicata al industriei, fara rabat comercial sau alte beneficii. Chiar daca in factura s-a trecut pretul cu amanuntul, acesta nu poate influenta calculul despagubirii, care se va efectua la pretul cu ridicata al industriei.
Alegand pretul din factura, adica pretul la care expeditorul a vandut marfurile destinatarului, s-a avut in vedere ca in aceste cazuri evaluarea pagubelor sa fie raportata la data expedierii marfurilor, orice modificare ulterioara a preturilor fiind fara eficienta.
Cat priveste preturile care se iau in considerare in lipsa facturii, intrucat evaluarea pagubei se face la locul de destinatie, adica acolo unde obligatia a ramas neexecutata, va trebui sa se aiba in vedere pretul oficial de la data sosirii marfurilor, o eventuala modificare a preturilor intervenita dupa predarea marfurilor urmand a avea consecinte asupra cuantumului despagubirii. Cand nu exista nici facturi nici pret oficial, fixat prin acte de dispozitie ale organelor competente, despagubirea se evalueaza dupa pretul curent al produselor, practicat la locul si la timpul predarii. Autorul considera ca acest criteriu de calcul, in practica nu-si poate gasi aplicare.
La evaluarea marfurilor se va avea in vedere, daca este cazul, gradul de uzura al marfurilor. Acesta trebuie considerat acela mentionat in documentul de transport, daca nu, se stabileste prin expertiza. Cand nu se face nici o dovada in acest sens, este cazul ca pierderea sa se calculeze la starea normala a marfii.


Fisiere in arhiva (1):

  • Stabilirea si Lichidarea Daunelor in Contractul de Transport de Marfuri.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!