I Notiunea de contract administrativ pag3 I1 Teoria contractelor administrative in Romania pag5 I2. Obiectul si partile in contractul administrative pag5 III Clasificarea contractelor administrative pag7 III1.Contractul de concesiune pag8 IV Incheierea si executarea contractelor administrative pag12 V Controlul actelor administrative pag13 Concluzii pag14 Bibliografie pag15
Termenul de contract provine din latinescul "contrahere",si reprezinta un acord de vointa,dintre o autoritate publica,aflata pe o pozitie de superioriate juridica,pe de o parte ,si alte subiecte de drept ,pe de alta parte(persoane fizice ,persoane juridice sau alte organe ale dtatului subordonate celeilalte parti),prin care se urmareste satisfacerea unui interes general,prin prestarea unui serviciu public,efectuarea unei lucrari publice sau punere in valoare a unui bun public,supus unui regim de putere publica. Din definitie si in consonanta cu tezele fundamentale ale doctrinei ,desprindem urmatoarele trasaturi ale contractului administrativ: 1.este o conventie ,deci un acord de vointa incheiat intre mai multe parti; 2.una din partile contractului este un subiect determinat ,respectiv un organ care actioneaza in realizarea puterii publice,un organ administrativ sau un subiect de drept autorizat de un organ administratic; 3.spre deosebire de contractele civile,una din parti se afla pe pozitie de egalitate juridica,in cazul contractului administrativ partile nu se bucura de aceasta egalitate juridica,una dintre ele,si anume subiectul determinat,are o pozitie de superioritate far de celalalt subiect al contractului;De vreme ce scopul unui contract administrativ este satisracerea unei nevoi de inters general,este firesc ,sa nu existe "un echilibru perfect de interese,cararcteristic contractelor civile si comerciale" ; 4.obiectul contractului administrativ este determinat,el urmarind satisfacerea unui interes general si putand imbraca una din urmatoarele forme:prestarea unui serviciu public,punerea in valoare a unui bun public ,efectuarea unei lucrari publice; 5.clauzele contractului sunt stabilite atat pe cale reglementara ,prin lege ,cat si pe cale conventionala.Daca analizam structura unui contract administrativ ,de exemplu a contractulu de concesiune,constatam ca ,in realitate ,avem de-a face cu doua manifestari de vointa din partea administratiei:una prin care administratia stabileste ,de comun acord ,cu particularul ,elemente de continut care pot face obiectul negocierii intre acestia-partea conventionala ,si o alta vointa,exprimata prin caietul de sarcini ,car eate veritabil act administrativ ,care se grefeaza,se sudeaza pe acordul de vointa ,faraa aputea contopi partea reglementara.Daca prima vointa este exprimata intr-un regim juridic mixt ,preponderent de drept privat dar si de drept public in acelasi tipm ,cea de-a doua vointa este guvernata exclusiv de un regim juridic de drept public. 6.pozitia de superioritate a subiectului autoritate publica determina posibliatatea ca aceasta sa poata modifica sau rezilia unilateral contractul ,atunci cand interesul public o cere ,spre deosebire de contractele de drept comun care nu pot fi modificate decat prin acordul partilor sau,in absenta acestui acord ,de instanta judecatoreasca; 7.guverenarea de un regim de putere publica ,spre deosebire de contractele civile,care sunt guvernate de dreptul comun; 8.forma scrisa a contractului administrativ ,care ,ca si actul administrativ ,nu poate avea caracter consensual ,el implicand o autoritate care actioneaza in numele puterii publice; 9.competenta instantelor de contencios administrativ pentru solutionarea eventualelor litigii care ar putea sa apara din executarea unui astfel de contract; Contractul administrativ este un alt mijloc ,instrument juridic prin care,alaturi de actul administrativ ,unele autoritati,organe ,institutii din cadrul sistemului de administratie publica isi realizeaza atributiile ,in executarea legii.Aceste acte de gestiune ale administratiei sunt supuse unui regim juridic special.Spre deosebire de actele administrative care sunt acte unilaterale,contractele sunt acte juridice bilaterale. Teoria contractelor administrative s-a format i dreptul francez modern,ca o cretie a jurisprudentei consiliului de stat ,preluata si dezvoltata ulterior de doctrina administrativa franceza. I1 Teoria contractelor administrative in Romania In Romania,aceasta teorie a aparut si s-a dezvoltat odata cu dezvoltarea raporturilor juridice dintre administratie si intreprizatorii particulari ce aveau
- D.Barzoianu,"Drept Aministrativ roaman",editura All Back,Bucuresti,2004 - E.Balan,"Drept Administrativ si contencios administrativ",editura Fundatiei "Romania de maine",Bucuresti,2000 - A.Iorgovan,"Tratat de Drept Administrativ",ed aIV-a,vol.II,Bucuresti,2005 - V.Verdinas,"Drept Administrativ",editura Universul Juridic,Bucuresti,2007
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.