Șeful statului

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Drept
Conține 3 fișiere: doc
Pagini : 14 în total
Cuvinte : 3786
Mărime: 29.38KB (arhivat)
Publicat de: Marcel Ioniță
Puncte necesare: 7

Cuprins

  1. 1. Definirea organelor sau autoritatilor administratiei publice
  2. 2. Notiunea de “sef al statului”
  3. 2.1. Istoric
  4. 2.2. Reflectarea constitutionala
  5. 3. Sarcinile Presedintelui Romaniei: clasificare si continut
  6. 3.1. Atributiile presedintelui republicii
  7. 3.2. Atributiile presedintelui cu caracter legislativ
  8. 3.3. Atributiile presedintelui cu caracter administrativ
  9. 3.3.1. Actele cu caracter ordinar
  10. 3.3.2. Actele cu caracter de reglementare publica
  11. 3.4. Atributiile presedintelui cu caracter parlamentar
  12. 3.4.1. Convocarea parlamentului in sesiune
  13. 3.4.2. Mesajele prezidentiale
  14. 3.4.3. Convocarea si dizolvarea parlamentului
  15. 3.5. Atributiile presedintelui in domeniul justitiei
  16. 3.5.1. Numirea in functie a judecatorilor
  17. 3.5.2. Gratierea
  18. 3.5.3. Numirea membrilor altor organe jurisdictionale
  19. 3.6. Atributiile presedintelui in domeniul politicii externe
  20. 3.6.1. Regimul incheierii tratatelor internationale
  21. 3.6.2. Acreditarea si rechemarea reprezentantilor diplomatici
  22. 4. Actele presedintelui
  23. 4.1. Mesajul
  24. 4.2. Decretele prezidentiale
  25. 5. Raspunderea Presedintelui Romaniei
  26. 6. Vacanta si interimatul functiei de Presedinte al Romaniei
  27. 7. Concluzii

Extras din referat

1.Definirea organului sau autoritatii administratiei publice

Organele sau autoritatile administratiei publice pot fi definite drept “acele parti componente ale aparatului de stat inzestrate cu puteri publice create pentru a duce la indeplinire functiile statului: legislativa, executiva si judecatoreasca. ”

Conform definitiei Profesorului Antonie Iorgovan, organul sau autoritatea administratiei publice este “acea structura organizationala care, potrivit Constitutiei si legii, are personalitate de drept public si actioneaza, din oficiu, pentru executarea legii sau prestarea serviciilor publice, in limitele legii, sub controlul direct sau indirect, al Parlamentului.”

Constitutia Romaniei din 1991 foloseste notiunea de autoritate publica, prin care se evoca, in primul rand, organe ale administratiei locale care este realizata pe baza principiului autonomiei locale. Astfel, in Titlul III, denumit “Autoritati publice” debuteaza cu capitolul intitulat “Parlament”, respectiv cu sectiunea consacrata “Organizarii si functionarii” . In primul articol se precizeaza ca “Parlamentul este organul reprezentativ supreme al poporului roman si unica autoritate legiuitoare a tarii. ” Notiunea de autoritate publica este utilizata si aunci cand se evoca agentii sau functionarii publici, care intra in contact direct si nemijlocit cu cetatenii. Sensul principal al sintagmei “autoritate publica” este de organ public, deci colectiv organizat de oameni care exercita prerogative de putere publica fie intr-o activitate statala, fie intr-o activitate din administratia locala autonoma.

2.Notiunea de “sef al statului”

Autoritatea publica chemata sa vegheze la respectarea Constitutiei si la functionarea autoritatilor (puterilor) publice in baza Constitutiei este Presedintele Romaniei.

2.1. Istoric

In istorie se gasesc o multitudine de opinii dintre cele mai diferite cu privire la seful statului. Platon considera in lucrarea sa “Politica” , atat autoritatea ca fundament al puterii, cat si libertatea ca fundament al democratiei ; de aici a incercat sa imbine autoritatea cu libertatea si a propus ca statul sa fie compus dintr-un consiliu de zece persoane exponente ale vechilor traditii.

Ioan Alexandru, Mihaela Carausan, Sorin Bucur- “Drept administrativ” , Editie reviziuta si adaugita, Lumina Lex, Bucuresti, 2007, pg 151

2 Antonie iorgovan,- “Tratat de drept administrativ” , vol I, Editia 4, All Beck, Bucuresti, 2005, pg 264

Confucius propaga ideaa religioasa a divinitatii regelui, ca reprezentant al “cerului” (in Japonia formula de investitura a imparatului contine sintagma “Fiu al Soarelui”) .

Cicero face primul teoria statului ca res populi, de unde deriva si obligatia sefului statului de a sluji binele poporului.

Machiavelli afirma ca Principelui ii sunt permise toate mijloacele pentru a-si atinge scopurile politice; daca sub aspect etic tema este reprobabila, sub aspect politic contine multe elemente revolutionare: de pilda, ideea ca religia se justifica in masura in care ii ajuta pe guvernanti (instrumentum regni).

Iluministii pun pentru prima data problema raportului dintre cel care detine puterea in stat si suveranitatea care apartine poporului. Pentru Rousseau, suveranitatea nu poate fi delegata unui sef, adica unei puteri executive.

In dreptul public modern ideea sefului de stat este legata de forma de guvernamant, concept prin care, de regula, s-a raspuns la intrebarea: Cine exercita puterea in stat: o singura persoana (monocratia), un grup de persoane (oligarhia) sau mase largi ale poporului (democratia)? Nu mai putin, notiunea adobandit si semnificatia definirii statului sub aspectul modului de desemnare a sefului de stat unipersonal si a legaturilor acestuia cu celelalte autoritati statale. Din acest punct de vedere, formele de guvernamant sunt clasificate, ca regula, in doua categorii: monarhii si republici, in monarhie seful statului este desemnat pe baze ereditare sau pe viata, in timp ce in republica, seful de stat (denumit cel mai adesea, presedinte) este ales pe un termen determinat, fie de popor, prin vot direct sau indirect (sistemul electorilor), fie de Parlament.

Sub aspectul unicitatii sefului statului, exista si exceptii: in Marea Britanie puterea se divide intre monarh si guvern; in Republica San Marino puterea se exercita de doi Capitani regenti; in Confederatia Helvetica statul este condus de un Consiliu Federal compus din sapte ministri, din care cel care prezideaza este ales si presedinte al Elvetiei pe durata de un an.

In ceea ce priveste Presedintele Republicii ca sef al statului, trebuie avut in vedere tipul de republica in cadrul careia isi exercita mandatul: parlamentara, prezidentiala, semiprezidentiala.

Preview document

Șeful statului - Pagina 1
Șeful statului - Pagina 2
Șeful statului - Pagina 3
Șeful statului - Pagina 4
Șeful statului - Pagina 5
Șeful statului - Pagina 6
Șeful statului - Pagina 7
Șeful statului - Pagina 8
Șeful statului - Pagina 9
Șeful statului - Pagina 10
Șeful statului - Pagina 11
Șeful statului - Pagina 12
Șeful statului - Pagina 13
Șeful statului - Pagina 14

Conținut arhivă zip

  • bibliografie.doc
  • Continut.doc
  • cuprins.doc

Alții au mai descărcat și

Libera circulație a persoanelor

Libera circulatie a persoanelor: incidente economice si juridice Astfel, cum este bine cunoscut, Uniunea Europeana are rolul de a contribui , in...

Istoria statului și dreptului românesc în timpul lui Alexandru Ioan Cuza

Capitolul I - Epoca lui Cuza şi aşezarea bazelor dreptului românesc modern 1.1 Situaţia europeană Înfrângerea Rusiei în Războiul Crimei va oferi...

Consiliul Superior al Magistraturii

I. Introducere – date generale Datorita necesitatii de a se asigura o delimitare a puterilor in stat dar si pentru garantarea independentei...

Teoria generală a constituției

Constitutia sau legea fundamentala a statului reprezinta principalul izvor juridic al dreptului constitutional care are ca rol “limitarea puterii...

Șeful statului

1.Notiunea de ,,Sef al Statului’’ Filosoful antic Aristotel din Stagira a propus pentru prima data o clasificare a regimurilor politice,plecand...

Convenția de Arbitraj

2. Conditiile de fond Conditiile de fond sunt cele obisnuite oricarei conventii: consimtamânt, capacitate, obiect, cauza (art.948. C. civ. )....

Președintele României

Capitolul I Considerații privind rolul Președintelui României Instituția șefului de stat își are originea la începuturile organizării vieții de...

Creditul ipotecar pentru investiții imobiliare

Creditul Reprezinta operatiunea prin care se iau in stapanire imediata resurse (de regula, sub forma de capital) in schimbul unei promisiuni de...

Te-ar putea interesa și

Drept constituțional și instituții publice

Sectiunea I - Drept constitutional Noţiunea de drept constituţional Dreptul este definit ca ansamblul regulilor de conduită, instituite sau...

Atribuțiile și funcțiile președintelui României

1.Consideraţii generale Instituţia şefului de stat îşi are obârşia în chiar istoria lumii, a sistemelor statale. Din totdeauna colectivităţile...

Instituțiile politice - obiect de studiu al dreptului constituțional

INSTUTIIILE POLITICE  OBIECT AL DREPTULUI CONSTITUTIONAL 1.Ce sunt institutiile politice? Institutiile sunt forme organizatorice create de...

Autoritățile administrației publice - șeful statului

Capitolul I: Noţiuni introductive 1.1 Noţiunea de Administraţie Publică şi Autorităţile Administraţiei Publice Administraţia publică reprezintă...

Șeful statului

SEFUL STATULUI Consideratii generale Unicitatea puterii presupune crearea organelor puterii de stat, categorie necunoscuta in sistemul...

Șeful statului

1.Notiunea de ,,Sef al Statului’’ Filosoful antic Aristotel din Stagira a propus pentru prima data o clasificare a regimurilor politice,plecand...

Autoritățile administrației publice - șeful statului

Administratia este una din institutiile publice care compun statul si este formata, la randul ei, din alte institutii si organisme permanente, cum...

Instituțiile șefului statului în contextul reglementării constituționale actuale

Alături de Parlament, de Guvern si de instanţa judecătorească supremă, şeful statului ocupă un loc dintre cele mai importante în organizarea...

Ai nevoie de altceva?