INTRODUCERE 3 Capitolul I. Generalitati si notiuni introductive. 5 1.1. Acesul libel la justitie 5 1.2. Sarcina instantelor de judecata 5 Capitolul II. Judecatorii 6 2.1. Independenta si responsabilitatea judecatorilor 6 2.2. Rolurile judecatorului 8 2.3. Instrumentele internationale adoptate la nivel mondial 8 Capitolul III. Reforma infrastructurii instantelor judecatoresti 10 3.1. De ce a fost necesara reformarea instantelor? 10 3.2. Cum s-a schimbat harta judecatoreasca? 11 CONCLUZIE 13 BIBLIOGRAFIE 15
INTRODUCERE Oamenilor, chiar de la aparitia lor, constient sau inconstient, le-a fost caracteristica tendinta de a cunoaste cat mai mult, de a se realiza si de a obtine cit mai multe libertati si drepturi. Societatea a tins sa se afirme prin dobandirea de cunostinte, obtinand astfel posibilitatea de a se debarasa de intunericul ignorantei, transformand cunosintele sale in drepturi materiale. In tot cursul istoric de dezvoltare a omenirii, o lege era urmata de alta lege mai buna, completa. In fapt, desi drepturile omului sunt considerate universale, iar oamenii se nasc egali si se bucura de drepturi egale, nu toti au aceleasi posibilitati sa-si reclame si sa-si exercite drepturile la nivelul corespunzator, asttel ca exista tendinta de a se crea inegalitati, de a se afirma drepturile unor grupuri in dauna altora, de a exclude unele comunitati de la exercitarea deplina a drepurilor omului . Convingerea ca oamenilor, in calitatea lor de fiinte rationale, li se cuvin anumite drepturi apare inca din timpurile stravechi si parcurge intreaga istorie a gandirii sociale . Inca din societatile cele mai vechi exista o divizare in drepturi si obligatii. Cineva avea o putere mai mare, cineva avea mai mari obligatii. Astfel, sigurarea suprematiei legii reprezinta un punct cardinal intr-o societate democratica. In acest sens, rolul fundamental in administrarea justitiei si asigurarea protectiei drepturilor omului revine judecatorilor, procurorilor si avocatilor. Pentru ca acestia sa isi indeplineasca in mod corect responsabilitatile si, mai ales, pentru a investiga si judeca demnitari si functionari publici suspectati de coruptie si de grave incalcari ale drepturilor omului, trebuie sa beneficieze de un statut si de niste garantii speciale. In cazul judecatorilor, aceste cerinte sunt independenta si impartialitatea. Deci, in acest referat obiectivul prinipal v-a fi analiza rolului instantelor judecatoresti si in deosebi al judecatorilor, in apararea drepturilor Omului in R.M, tinind cont ca toate instrumentele universale si regionale garanteaza dreptul la un proces echitabil in fata unei instante independente si impartiale. Daca independenta judecatorului este consacrata prin statutul acestuia, impartialitatea este o chestiune launtrica, este o virtute; prima inseamna absenta oricarei subordonari, pe cand cealalta absenta oricarei prejudecati, pasiuni, slabiciuni sau sentiment personal; prima se analizeaza in raport cu un tert, cea de-a doua in raport cu insusi magistratul. Tododata, in referat se va studia rezultatele ultimilor reforme judecatoresi din Republica Moldova. Capitolul I. Generalitati si notiuni introductive. 1.1. Acesul libel la justitie Drepturile omului reprezinta garantiile ce apartin oricarei fiinte umane. Exista diferite definitii ale drepturilor omului. Cel mai des se explica drepturile omului ca fiind principii unanim recunoscute de echitate si justitie sau garantii pe care nimeni nu le poate nega, limita sau refuza fara un proces echitabil in fata unui judecator sau a unei autoritati cu putere de a judeca, prerogative garantate la nivel international vizavi de stat, care servesc pentru a proteja caracteristicile fundamentale ale fiintei umane si demnitatea acesteia in timp de pace si razboi. Normele referitoare la drepturile omului inca sunt in proces de dezvoltare si elaborare la nivel international. Drepturile omului pot fi invocate in instantele judecatoresti sau in fata autoritatilor publice in cazuri concrete, pentru apararea unui anumit drept. Conform art. 20 din Constitutie - accesul liber la justitie - prevede ca orice persoana are dreptul de a se adresa instantelor de judecata competente pentru a fi remediata orice incalcare a drepturilor, libertatilor si intereselor sale legitime . Astfel, statul este obligat sa creeze instante de judecata accesibile pe intreg teritoriul tarii, capabile sa examineze cererile depuse.
1. Ion Diaconu, ,,Drepturile Omului", Institutul Roman pentru Drepurile Omului, Bucuresti, 1993, pag.5; 2. Ionel Closca, Ion Suceava ,,Tratat de Drepturile Omului ", Editura ,,Europa Nova ", Bucuresti , 1995, pag.25; 3. Constitutia RM, adoptata la 29 iulie 1994, in vigoare de la 27 august 1994; 4. Legea Nr. 514 din 06-07-1995 privind organizarea judecatoreasca; 5. Indrumar juridic elimenar, IRC, Chisinau , 2017, pag. 346.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).