Reglementarile U.E. privind Transportul Fluvio-Maritim in Spatiul Comunitar

Extras din referat Cum descarc?

1. Introducere. Transporturile in cadrul Uniunii Europene. Cadru legal.
Industria de transport reprezinta peste 6% din produsul intern brut (PIB) al Uniunii Europene (UE), peste 6% din forta de munca, 40% din investitiile Statelor Membre si 30% din consumul de energie din UE. Acest sector inregistrat o crestere constanta in ultimele doua decenii, de 2,3% pe an la transportul de bunuri si 3,1% la cel de pasageri. In acelasi timp, a crescut presiunea exercitata de sectorul transport asupra mediului si societatii.
Principiile fundamentale ale Politicii Comune de Transport (PCT) au fost stabilite in 1957 prin Tratatul de la Roma, de infiintare a Comunitatii Economice Europene (CEE). PCT este guvernata de Capitolul IV (articolele 74-78) al Tratatului. Tratatul defineste fondul politicii comune de transport:
- reguli comune aplicabile transportului international in Statele Membre;
- conditii pentru autorizarea transportatorilor nerezidenti sa opereze servicii de transport pe teritoriul unui Stat Membru;
- masuri pentru imbunatatirea sigurantei in transport;
- limitarea aplicarii in totalitate a Capitolului la transportul feroviar, rutier si fluvial;
- Consiliul poate decide, prin majoritate de voturi, daca trebuie stabilite reglementari pentru transportul maritim si aerian.
Problemele de politica in sectorul transport sunt supuse procedurii de codecizie, cu exceptia reglementarilor ce pot avea un efect grav asupra standardului de viata si fortei de munca in unele zone sau asupra operatiunilor unitatilor de transport; astfel de reglementari sunt administrate prin procedura de consultare si votul in unanimitate in Consiliul European.
Pana in anul 1985, Congresul European al Ministrilor Transporturilor a ramas principala institutie ce coordona politicile de transport pan-europene.
Desi Tratatul de la Roma a prevazut o Politica Comuna de Transport, foarte putine realizari au fost inregistrate pana in anul 1985, deoarece Statele Membre aveau ezitari in a ceda controlul lor asupra politicii de transport. Inexistenta unor progrese a fost atat de evidenta incat, in 1983, Parlamentul European decis sa cheme in instanta Consiliul de Ministri, la Curtea Europeana de Justitie, pentru ,,nereusita in implementarea unei politici comune de transport, si in particular in stabilirea cadrului unei astfel de politici cu caracter obligatoriu", dupa cum fusese stabilit in Tratat.
In luna mai 1985, Curtea s-a pronuntat, confirmand esecul Consiliului de a asigura libertatea serviciilor din cadrul transportului international si de a stabili conditiile in care transportatorii non-rezidenti pot opera servicii de transport pe teritoriul unui Stat Membru. La putin timp, in luna iunie 1985, Comisia Europeana a publicat Carta Alba privind finalizarea Pietei Interne, ce a transformat politica de transport intr-o componenta importanta a strategiei comunitare generale. In a doua jumatate a anilor '80 si la inceputul anilor '90, au fost inregistrate progrese considerabile in ceea ce priveste liberalizarea si armonizarea politicilor de transport. 
La sfarsitul anilor '80 au intrat in discutie si alte probleme - dezvoltare infrastructurii (Retelele Trans-Europene, Trans-European Networks, TEN) si impactul transporturilor asupra mediului. In decembrie 1992, Comisia Europeana a publicat o Comunicare asupra Dezvoltarii Viitoare a Politicii Comune de Transport (COM(92)0494). Aceasta Comunicare a schimbat cursul politicii de transport a Uniunii Europene dinspre o abordare sectoriala (pe moduri de transport) catre o politica integrata bazata pe mobilitate durabila. Noi probleme au fost aduse in discutie: siguranta transporturilor, protectia sociala si a mediului, relatiile externe, si politicile de taxare.
In continuare, Comisia Europeana a adoptat in iulie 1995 o a doua Comunicare (COM(95)0302), privind imbunatatirea calitatii transporturilor prin utilizarea unor tehnologii noi, imbunatatirea functionarii pietei unice si dezvoltarea dimensiunii externe a politicii de
transport. In decembrie 1995, a intrat pentru prima oara cu adevarat in discutie latura fi scala a politicii de transport, datorita Cartei Verzi ,,Catre taxarea echitabila si eficienta in transporturi" (COM(95)691). Intr-o noua Carta Alba ,,Taxare echitabila pentru utilizarea infrastructurii: o abordare pe etape a unui cadru comun de taxare pentru utilizarea infrastructurii in Uniunea Europeana" (COM(98)466), Comisia Europeana a dezbatut problema unei abordari comunitare armonizate a taxarii in sectorul de transport.
Comisia Europeana a prezentat apoi o Comunicare in decembrie 1998. Acest nou document, numit ,,Mobilitate durabila: Perspective pentru viitor" (COM(1998) 716), a actualizat programul de actiune din 1995 si a stabilit obiective pe termen lung, pentru perioada 2000-2004. 
In septembrie 2001, Comisia Europeana a adoptat o noua Carta Alba privind Politica Comunitara de Transport. Documentul a propus masuri pentru revizuirea politicii de transport astfel incat sa devina mai durabila si sa evite pierderile economice enorme cauzate de ambuteiaje, poluare si accidente.
In octombrie 2004 a fost adoptata ,,O constitutie pentru Europa"2. Sectiunea 7 a acesteia stabileste ca, dupa consultarea cu Comitetul Economic si Social, Consiliul va reglementa: regulile comune aplicabile transportului international catre si de pe teritoriul unui Stat Membru sau traversand teritoriul unuia sau mai multor State Membre; conditiile in care transportatori non-rezidenti pot opera servicii de transport pe teritoriul unui Stat Membru; masuri de crestere a sigurantei transporturilor; si alte prevederi considerate adecvate. Reglementarile acestui Capitol se aplica transportului feroviar, rutier si fluvial.


Fisiere in arhiva (1):

  • Reglementarile U.E. privind Transportul Fluvio-Maritim in Spatiul Comunitar.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!