CAPITOLUL 1. IMPOZITE SI TAXE LOCALE IN ROMANIA.2 CAPITOLUL 2. CATEGORII DE TAXE SI IMPOZITE.2 2.1 IMPOZITUL PE CLADIRI.2 2.2 IMPOZITUL PE TERENURI.6 2.3 TAXA ASUPRA MIJLOACELOR DE TRANSPORT.8 2.4 TAXA DE FOLOSIRE A MIJLOACELOR DE RECLAMA SI PUBLICITATE.9 2.5 IMPOZITUL PE SPECTACOLE.10 2.6 ALTE IMPOZITE SI TACE LOCALE.11 2.6.1 TAXA PENTRU ELIBERAREA CERTIFICATELOR,AVIZELOR SI AUTORIZATIILOR IN DOMENIUL CONSTRUCTIILOR.12 2.6.2 TAXA HOTELIERA.13 2.6.3 TAXE ASIMILATE IMPOZITELOR SI TAXELOR LOCALE.14 2.6.4 TAXELE SPECIALE.15 2.6.5 ALTE IMPOZITE SI TAXE LOCALE.15
CAPITOLUL 1. IMPOZITE SI TAXE LOCALE IN ROMANIA Odata cu cresterea rolului administratiei publice locale, s-a pus accent sporit pe procesul de colectare si alocare a veniturilor pe destinatii ale acestora. Unitatile administrativ-teritoriale, prin intermediul descentralizarii autoritatii publice, au posibilitatea de a institui impozite si taxe, in scopul acumularii de resurse necesare acoperirii cheltuielilor. Sunt considerate impozite si taxe locale urmatoarele: - impozitul pe cladiri; - impozitul pe teren; - taxa asupra mijloacelor de transport; - taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor si autorizatiilor; - taxa pentru folosirea mijloacelor de reclama si publicitate; - impozitul pe spectacole; - taxa hoteliera; - taxe speciale si alte taxe. Impozitele si taxele locale se instituie asupra persoanelor fizice si juridice care intra sub incidenta prevederilor legale aferente tipurilor de impunere si sunt varsate bugetelor locale. Conform legii 571 din 22 decembrie 2003, privind Codul fiscal, sunt considerati contribuabili persoanele fizice si persoanele juridice astfel: persoane fizice care desfasoara activitati economice pe baza liberei initiative in cadrul unei asociatii familiale, in cadrul unei asociatii agricole, etc. care nu au posibilitatea de a deveni persoane juridice; contribuabili persoane fizice care intra in categoria liber-profesionistilor ( medic, notar, avocat, contabil, expert tehnic, consultant fiscal, arhitect, executor judecatoresc, etc. ); comerciantii persoane juridice precum regii autonome, societati si companii nationale, societati bancare si acele societati care isi organizeaza activitatea in orice domeniu specific productiei, prestarilor de servicii, desfacerii produselor sau altor activitati economice, cooperative mestesugaresti, cooperative de consum, cooperative de credit sau orice alte entitati persoane juridice care intreprind fapte de comert; unitati economice de drept public ale persoanelor juridice, ale organizatiilor politice, sindicale, profesionale, patronale si cooperatiste, institutii publice, asociatii, fundatii, federatii, culte religioase, etc. CAPITOLUL 2 CATEGORII DE TAXE SI IMPOZITE 2.1 IMPOZITUL PE CLADIRI Impozitul pe cladiri reprezinta din punct de vedere al ariei de acoperire si mai ales al volumului la incasarile la buget, unul dintre cele mai importante impozite locale. Acesta se instituie pentru acele cladiri aflate in proprietatea contribuabililor indiferent de amplasare sau scopul in care este folosita. Impozitul pe cladire se aplica indiferent daca se afla in intravilanul sau in extravilanul localitatilor. Notiunea de cladire semnifica orice constructie care este folosita in scopul adapostirii de activitati, de oameni, animale, obiecte, produse, materiale, instalatii si altele. Daca cladirea are mai multi proprietari, impozitul datorat de contribuabili se stabileste in felul urmator: fie proportional cu suprafata detinuta, daca se cunosc partile individuale, fie prin impartirea impozitului total la numarul de contribuabili, in cazul in care partile individuale nu au fost stabilite. Daca proprietarul da spre administrare ori in folosinta cladirea detinuta, in urma folosintei acesta beneficiind de o renta, impozitul aferent cladirii este datorat de proprietar. In Romania, impozitul pe cladiri este definit ca un impozit anual proportional, aferent cladirilor de orice fel, fara a tine cont de destinatia avuta si amplasamentul acestora. Impozitul pe cladiri se aplica urmatoarelor categorii de cladiri: constructii folosite ca locuinta, precum si spatiile construite, formate din una sau mai multe camere, indiferent de amplasarea lor, la acelasi nivel sau la niveluri diferite; constructii folosite ca si locuinta, dezafectate si utilizate in vederea exercitarii de profesii libere, activitati comerciale sau orice alt tip de activitate. Impozitul pe cladiri se aplica si acelor spatii inchiriate de institutiile publice pentru realizarea de congrese, simpozioane sau sedinte, numai in cazul in care aceste activitati au un caracter permanent, si in urma desfasurarii lor sa se obtina venituri, ca urmare a inchirierii. Notiunea de cladire aflata sub incidenta impozitului include si anexele precum baia, bucataria, garajul, magazia si altele, situate atat in corpul principal de cladire sau in afara acestuia, cat si in constructii de forma chioscurilor, cabanelor, baracilor, magazinelor. Legea prevede aplicarea impozitului pe cladiri si pentru acelea care sunt construite fara autorizatie de constructie, amplasate pe terenuri obtinute in urma actelor sub semnatura privata, precum si acele cladiri folosite pentru policlinici, case de odihna, crese, gradinite de copii, in cazul in care nu intra in categoriile exceptate de la plata impozitului. In cazul constructiilor fara autorizatie, declaratia de impunere, procesele verbale de impunere si instiintarile de plata nu fac parte din certificatul de urbanism, din autorizatia de cladire sau din titlul de proprietate, dupa caz, iar declararea acestor cladiri in scopul impunerii nu scuteste proprietarul de instituirea sanctiunilor legale pentru incalcarea legii in materie de constructii. Sunt scutite de la plata impozitului pe cladiri urmatoarele: - cladirile institutiilor publice, - cladiri considerate prin lege monumente istorice, de arhitectura si arheologie, inclusiv muzeele si casele memoriale, mai putin incintele acestora folosite pentru activitati economice, - cladirile care reprezinta lacasuri de cult apartinand cultelor religioase recunoscute legal si partile lor componente locale, cu exceptia spatiilor folosite pentru activitati economice, - constructii si amenajari funerare din cimitire si crematorii, - cladirile institutiilor de invatamant preuniversitar si universitar, acreditate, cu exceptia spatiilor folosite pentru activitati economice, - cladiri care fac parte din domeniul public sau privat al statului si in administrarea Regiei Autonome "Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat", conform legii, - constructii speciale precum platforme de foraj marin, centrale hidroelectrice, termoelectrice, nuclearo-electrice , sonde de titei, gaze, baraje si constructii accesorii, etc, - cladiri devenite proprietate a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale in cazul in care nu exista mostenitori legali sau testamentari, - cladirile aflate in posesia punctelor sanitare de interes national, neaflate in patrimoniul autoritatilor locale, - cladirile din parcurile industriale, stiintifice si tehnologice, - cladirile retrocedate prin Legea 10/2001, privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, republicata, - cladirile care sunt parte componenta a patrimoniului Academiei Romane, cu exceptia incaperilor folosite pentru activitati economice, - cladirile care fac parte integranta si sunt utilizate pentru exploatarea podurilor, viaductelor, digurilor sau barajelor.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).