Raspunderea Juridica a Functionarilor Publici

Cuprins referat Cum descarc?

I. Raspunderea administrativa - Concept 3
II. Aspecte privind deontologia functionarului public 4
III. Tipuri de raspundere in dreptul administrative 5
IV. Tipuri de raspundere a functionarilor publici 6
A. Raspunderea disciplinara a functionarului public 7
- Fapte savarsite anterior nasterii raportului de functie publica 8
- Abateri comise de functionarul public in afara exercitarii functiei 8
- Abaterea disciplinara 9
- Latura subiectiva a abaterii administrativ disciplinare - Vinovatia 9
- Sanctiunile administrativ disciplinare 10
- Comisiile de disciplina 12
- Dispozitii generale privind procedura cercetarii administrative. 14
B. Raspunderea administrativ-contraventionala 15
- Procedura contraventionala 15
C. Raspunderea administrativ-patrimoniala 21
1. Conditiile raspunderii administrativ-partimoniale bazate pe culpa 22
2. Regimul juridic procedural al raspunderii administrtiv-patrimonial, potrivit Legii contenciosului administrtiv nr 554/2004 22


Extras din referat Cum descarc?

I. Raspunderea administrativa - Concept
Problema de capetenie a jurisprudentei etice priveste notiunea de responsabilitate. In ce imprejurari sunt indreptatite instantele judecatoresti sa considere raspunzator un om pentru actele sau omisiunile lui- In legatura cu aceasta a beneficiat de ample analize filozofice stravechea maxima actes non facit reum nisi mens sit rea (un act nu face vinovat pe om daca mintea lui n e vinovata) 
In ce anume consta elemental mens rea- mental, presupus a fi o conditie necesaro vinovatiei- Pe urmele traditiei aristotelice care face din elemental vointa conditia de baza a responsabilitatii, multi juristi au definit mens rea in termenii unui act prealabil de vointa.
Potrivit conceptelor filozofice, responsabilitatea presupune doua conditii principale:
- ca persoana stie ce face;
- ca aceasta doreste sau intetioneaza sa joace un rol in act sau omisiune.
Insa raspunderea juridica este atrasa si pentru acte neintetionale, precum neglijenta, sau pentru urmarile neintentionale ale actelor savarsite.
Regulile responsabilitatii sunt reguli esentiale ale tuturor ordinilor juridice determinate, iar raspunderea juridica reprezinta garantia libertatii.
Raspunderea juridica administrativa este explicata de unii teoreticieni ai dreptului public pornind de la conceptul de constrangere. Astfel, constrangerea administrativa reprezinta ansamblul de masuri luate de catre autoritatile administratiei publice in temeiul legii, cu folosirea puterii de stat si, daca este cazul, impotriva vointei unor persoane, pentru a preveni savarsirea unor fapte antisociale, a apara drepturile cetatenilor, precum si pentru a sanctiona incalcarea normelor de drept administrativ.
Daca prin constrangerea administrativa se urmareste autoreglarea sisitemului social, raspunderea urmareste restabilirea ordinii normative incalcate, precum si condamnarea faptei negative si a autorului acesteia.
Raspunderea juridica este definita in literature juridica din Romania ca fiind un "complex de drepturi si obligatii care, potrivit legii, se nasc ca urmare a savarsirii unor fapte ilicite li care constituie ceadrul de realizare a constrangerii de stat, prin aplicarea sanctiunilor juridice in scopul asigurarii stabilitatii raporturilor sociale si a indrumarii membrilor societatii in spiritual respectarii ordinii de drept". 
In functie de felul normei juridice incalcate se face distinctie intre faptele ilicite care constituie temeiul unui anumit fel de raspundere si de sanctiune juridica. Deci, incalcarea unei norme juridice de drept administrativ atrage raspunderea administrativa pentru autorul faptei ilicite.
II. Aspecte privind deontologia functionarului public
Sintagma " deontologie" provine din cuvintele grecesti deon, deontos care inseamna ceea ce se cuvine si logos, care inseamna stiinta. Initial ea a fost identificata cu morala si o regasim in lucrarea Deontologia sau stiinta moralei a filozofului si juristului Jeremy Bentham.
Deontologia, prin specificul obiectului sau de cercetare, se afla la interferenta intre drept si morala. Poate fi definita ca reprezentand ansamblul normelor care contureaza un anumit tip de comportament profesional sau privat. 
Deontologia functionarului public poate fi definita ca reprezentand totalitatea normelor care guverneaza comportamentul profesional si privat al functionarului public, in virtutea statutului sau de detentor al autoritatii publice. 
Exercitarea unei functii publice se incadreaza in categoria acelor profesii care prezinta cel mai mare risc potential ca, prin modul in care au loc, sa ii afecteze pe cei cu care titularul ei intra in contact. Majoritatea functiilor publice presupune o relatie directa, continua si nemijlocita cu uzuagerii serviciilor publice.
In activitatea sa, functionarul duce la indeplinire prevederile legii, care nu sunt intotdeauna just intelese de cei care cad sub incidenta lor. De aici se naste o prima problema, care vizeaza modul diferit in care percep legea cei care o pun in aplicare si cei in consideratiunea carora este pusa in aplicare.
Astfel, cat priveste raspunderea functionarului public, aceasta intervine atat pentru incalcarea obligatiilor profesionale dedude din raportul de functie publica, dar si pentru incalcarea normelor de comportament, in interiorul sa in afara institutiei. Abaterea disciplinara este conceputa ca fiind o fapta savarsita cu vinovatie, prin care se incalca atat obligatiile profesionale, cat si obligatiile care au legatura directa sau indirecta cu acestea, care vizeaza statutul sau socioprofesional si moral.
Normele care guverneaza comportamentul profesional si privat al functionarului public sunt la randul lor structurate in functie de relatiile sociale care sunt avute in vedere , dupa cum urmeaza : 
- relatii din interiorul serviciului public ( cu sefii ierarhici, cu ceilalti functionari publici, cu intregul personal si cu subalternii);
- relatii cu ceilalti subiecti de drept, din afara institutiei publice, beneficiari ai actiunii functionarului public;
- relatii cu personalul unor institusii publice si alte persoane juridice cu care colaboreaza institutia unde este incadrat functionarul public;
- relatii cu societatea civila, in ansamblul sau.
- relatii cu celelalte institutii ale statului


Fisiere in arhiva (1):

  • Raspunderea Juridica a Functionarilor Publici.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!