Raspunderea Functionarilor Publici

Extras din referat Cum descarc?

In perioada interbelica, notiunea de functionar public o regasim in art. 1 al Legii pentru Statutul functionarilor publici , conform caruia: ,,Sunt functionari publici cetatenii romani fara deosebire de sex, care indeplinesc un serviciu public permanent (civil si eclesiastic) la Stat, judet, comuna sau la institutiunile al caror buget este supus aprobarii Parlamentului, guvernului sau consiliilor judetene sau comunale." 
O trasatura specifica functionarilor publici o reprezinta numirea in functie care, nu poate fi facuta decat de autoritatea publica, ,,caci numirea functionarilor publici este un act de autoritate, pe care nu-l pot face particularii." 
Plecand de la aceste considerente autorul citat apreciaza ca o definitie concludenta a functionarului public trebuie sa tina cont de urmatoarele constante: 
a) desemnarea sau numirea functionarului trebuie sa se faca in conformitate cu legea sau cu regulamentul; 
b) functionarul public trebuie sa exercite un serviciu permanent; 
c) sa primeasca un salariu periodic; 
d) investirea functionarului cu atributele functiunei are loc in urma depunerii juramantului. 
In acest context, prof. Paul Negulescu formuleaza urmatoarea definitie: ,,Functionarii publici sunt acei cetateni care, fiind numiti de autoritatea competenta si investiti in mod legal, cu atributele functiunei lor, presteaza in mod permanent, o anumita activitate, ce nu este exclusiv manuala, in scop de a face sa functioneze un serviciu public, in schimbul unui salariu platit periodic." 
Definirea notiunii de functionar public a constituit o preocupare permanenta a doctrinei de drept administrativ postrevolutionare, atat inainte cat si dupa intrarea in vigoare a Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici. 
Astfel, intr-o alta conceptie, functionarul public este definit ca fiind ,,persoana legal investita prin numire sau alegere, intr-o functie publica din structura unui serviciu public administrativ, in scopul indeplinirii competentei acesteia." 
In opinia prof. Ioan Santai: ,,Titularul unei functii se numeste functionar, iar cel al unei functii publice se numeste functionar public. Titularul unei functii publice care implica si exercitiul autoritatii se va numi functionar public de autoritate." Cu aceste precizari prealabile, autorul considera ca ,,Functionarul public este persoana fizica investita in mod legal cu exercitarea unei functii publice." 
In acelasi timp, legiuitorul stabileste prerogativele de putere publica pe care le poate exercita un functionar public din cadrul autoritatilor administratiei publice centrale si locale, dupa cum urmeaza: 
a) punerea in executare a legilor si a celorlalte acte normative; 
b) elaborarea proiectelor de acte normative si a altor reglementari specifice autoritatii sau institutiei publice, precum si asigurarea avizarii acestora; 
c) elaborarea proiectelor politicilor si strategiilor, a programelor, a studiilor, analizelor si statisticilor, precum si a documentatiei privind aplicarea si executarea legilor, necesare pentru realizarea competentei autoritatii sau institutiei publice; 
d) consilierea, controlul si auditul public intern; 
e) gestionarea resurselor umane si a resurselor financiare; 
f) colectarea creantelor bugetare; 
g) reprezentarea intereselor autoritatii sau institutiei publice in raporturile acesteia cu persoane fizice sau juridice de drept public sau privat, din tara sau strainatate, in limita competentelor stabilite de conducatorul autoritatii sau institutiei publice in care isi desfasoara activitatea; 
h) realizarea de activitati in conformitate cu strategia de informatizare a administratiei publice. 
In concluzie, relevam ca spre deosebire de salariati (personalul contractual), functionarilor publici le sunt specifice unele particularitati si anume:
a) sunt numiti in functia publica prin act administrativ individual, emis in conditiile legii;
b) exercita prerogative de putere publica specifice functiei publice in care au fost investiti in mod legal.
Literatura de specialitate analizeaza, de regula, numai fenomenul raspunderii juridice, iar in cursurile de drept administrativ, se analizeaza formele de raspundere juridica a functionarilor (raspunderea penala, raspunderea administrativa, raspunderea disciplinara, raspunderea materiala si raspunderea civila). 
Dupa cum doctrina de drept public subliniaza si in domeniul stiintei dreptului se contureaza distinctia dintre notiunile de raspundere si responsabilitate, distinctie ce isi are originea in tezele filozofice cu privire la delimitarea fenomenului raspunderii sociale de cel al responsabilitatii sociale.
Aceasta delimitare se evidentiaza in ceea ce priveste dreptul administrativ sub mai multe aspecte.
In primul rand, dreptul administrativ analizeaza responsabilitatea si respectiv, raspunderea autoritatilor administratiei publice.
In al doilea rand, dreptul administrativ analizeaza aceste fenomene in legatura cu functionarii publici.


Fisiere in arhiva (1):

  • Raspunderea Functionarilor Publici.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!