Raportul de Drept Administrativ

Extras din referat Cum descarc?

Pentru ca un raport juridic de drept administrativ sa poata aparea si sa se desfasoare este nevoie de existenta unor premise. Indeobste se considera ca aceste premise sunt : norma juridica de drept administrativ, subiecte de drept si fapte juridice de drept administrativ. 
Raporturile de drept administrativ pot fi considerate acele raporturi juridice care apar prin interventia normei juridice de drept administrativ asupra relatiilor sociale care constituie obiectul activitatii administrative a statului sau colectivitatilor locale, realizata asadar, de catre autoritatile administratiei publice potrivit normele legale, cu exceptia raporturilor sociale care se nasc in procesul realizarii activitatii financiare.
Raporturile de drept administrativ prezinta trasaturile generale ale oricarui raport juridic, dar, totodata, prezinta si unele trasaturi particulare , specifice, prin care se deosebeste de alte raporturi juridice.
Particularitatile raportului de drept administrativ se exprima in trasaturile acestora :
1. O prima trasatura caracteristica a acestei categorii de raporturi juridice consta in aceea ca ele apar in procesele de executie a legii, in acceptiunea larga a acesteia, de realizare a puterii executive, ca parte componenta a puterii de stat unice.
2. O alta trasatura a raportului de drept administrativ se refera la subiectele lor. Intotdeauna unul dintre subiectele acestor raporturi trebuie sa fie un organ al administratiei publice.
Raporturile de drept administrativ pot sa apara intre doua organe ale administratiei de stat, de exemplu , in cazul avizarii unui act administrativ de catre un alt organ decat cel emitent al acelui act.
Raporturile de drept administrativ pot sa apara intre organele centrale de specialitate ale administratiei publice si agentii economici, (regii autonome si societati comerciale) infiintati de catre acestea.
De asemenea, astfel de raporturi pot sa apara intre organele locale ale administratiei publice (consilii judetene si consilii locale ) si institutiile publice, regiile autonome si societatile comerciale infiintate de catre acestea.
Astfel de raporturi pot sa apara intre un organ al administratiei publice si un alt organ de stat, cum sunt raporturile intre Ministerul Justitiei si instantele judecatoresti in probleme cu caracter administrativ-gospodaresc, de exemplu, asigurarea de catre Ministerul Justitiei a localurilor unde instantele judecatoresti sa-si desfasoare activitatea, inzestrarea acestora cu mobilier, alte materiale, etc.
Raporturile de drept administrativ pot sa apara si intre un organ al administratiei publice si persoane juridice nestatale, de exemplu cum este cazul aplicarii unei amenzi contraventionale.
3. Raporturile de drept administrativ se mai caracterizeaza si prin aceea ca ele apar , de regula, pe baza unei manifestari unilaterale de vointa juridica, care emana de la organul administratiei publice.
Chiar daca se produce si o oarecare actiune din partea celuilalt subiect al raportului, aceasta nu are nici o influenta asupra nasterii, modificarii sau incetarii raportului , nefiind , deci, necesar consimtamantul celuilalt subiect al raportului. 
Nasterea, modificarea si incetarea raporturilor juridice administrative pe baza vointei unilaterale a organului administratiei de stat au loc deoarece realizeaza puterea de stat, actionand ca autoritate publica. Uneori cand legea prevede expres, raporturi de drept administrativ pot lua nastere si in baza producerii unui eveniment, independent de vointa organului administratiei publice, de exemplu, nasterea ori decesul unei persoane, ori datorita actiunii celuilalt subiect al raportului , cum este cazul savarsirii unei contraventii, cand apare un raport de raspunderea dministrativa, care atrage aplicarea unei sanctiuni administrative.
Raportul de drept administrativ pot sa apara si in situatia in care vointa organului este subinteleasa, ca in cazul nerezolvarii unei cereri de catre organul administratiei de stat in termenul stabilit de lege(tacerea organului administratiei publice). Intr-o astfel de situatie petitionarul poate ataca la instanta de contencios administrativ tacerea organului administratiei publice, faptul ca nu i s-a raspuns la cerere , in termenul stabilit de lege.


Fisiere in arhiva (1):

  • Raportul de Drept Administrativ.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!