Protectia Creantelor Salariale in UE

Cuprins referat Cum descarc?

Capitolul I. Reglementari legale 3
Sectiunea I. Introducere 3
Sectiunea a II a. Cadru legislativ 3
Sectiunea a III a. Scopul constituirii Fondului de garantare pentru plata creantelor 5
Sectiunea a IV a. Resursele financiare ale Fondului de garantare 6
Capitolul II. Firmele intrate in insolventa pot cere bani de la stat pentru plata salariilor angajatilor 7
Sectiunea I. Ignorarea Fondului de garantare 8
Sectiunea a II a. Angajatii nu lupta pentru drepturile lor 8
Capitolul III. Accesarea banilor din Fondul de garantare 9
Bibliografie 10


Extras din referat Cum descarc?

Protectia creantelor salariale potrivit normelor U.E.
Capitolul I
Reglementari legale
Sectiunea I
Introducere
Codul muncii, in varianta sa initiala, cuprindea o serie de prevederi referitoare la un viitor fond pentru plata creantelor bugetare (art. 167 si art. 168). Textele au fost primite cu ezitari de catre organizatiile patronale, care au vazut in aceste prevederi o noua obligatie a angajatorului, in raport cu bugetul de stat. Poate de aceea Ordonanta de urgenta nr. 65/2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 576 din 5 iulie 2005, aprobata prin Legea nr. 371/2005 publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 1.147 din 19 decembrie 2005 , a abrogat prevederile referitoare la acest fond, mentinand numai trimiterea de principiu la dispozitiile unei viitoare legi speciale. Abrogarea a fost dintru inceput criticata in literatura juridica.
Potrivit art. 154 Codul Muncii salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca. Pentru munca prestata in baza contractului individual de munca fiecare salariat are dreptul la un salariu exprimat in bani. La stabilirea si la acordarea salariului este interzisa orice discriminare pe criterii de sex, orientare sexuala, caracteristici genetice, varsta, apartenenta nationala, rasa, culoare, etnie, religie, optiune politica, origine sociala, handicap, situatie sau responsabilitate familiala, apartenenta ori activitate sindicala.
Salariul cuprinde salariul de baza, indemnizatiile, sporurile, precum si alte adaosuri Salariile se platesc inaintea oricaror alte obligatii banesti ale angajatorilor.
Potrivit art. 159 Coul Muncii, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, corespunzator programului normal de munca, se stabileste prin hotarare a Guvernului, dupa consultarea sindicatelor si a patronatelor. In cazul in care programul normal de munca este, potrivit legii, mai mic de 8 ore zilnic, salariul de baza minim brut orar se calculeaza prin raportarea salariului de baza minim brut pe tara la numarul mediu de ore lunar potrivit programului legal de lucru aprobat.
Sectiunea a II a
Cadrul legislativ
Chestiunea fondului de plata a creantelor salariale nu putea fi evitata, deoarece fusese deja reglementata prin Directiva 80/987/CEE, iar Romania se angajase, prin Tratatul de aderare la Uniunea Europeana, la implementarea directivelor Uniunii Europene. Ca urmare, o astfel de lege, privind constituirea Fondului de garantare a creantelor bugetare - avea sa fie ulterior adoptata. 
Legea nr. 200 din 22 mai 2006 privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 453 din 25 mai 2006 isi propune preluarea in legislatia romaneasca a prevederilor Directivei 80/987/CEE privind apropierea legislatiilor statelor membre referitoare la protectia salariatilor in cazul insolvabilitatii angajatorului, cu modificarile aduse prin Directiva Parlamentului European si a Consiliului nr. 2002/74/CE, reglementand constituirea, gestionarea, utilizarea si controlul Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale. 
Aplicabilitatea legii nu este imediata; ea face parte (alaturi, de exemplu, de Legea nr. 217/2005 privind constituirea, organizarea si functionarea comitetului european de intreprindere publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 628 din 19 iulie 2005) din familia masurilor legislative luate in perspectiva directa a aderarii la Uniunea Europeana. Ca si in cazul Legii nr. 217/2005, nu studiul de impact a stat la baza deciziei adoptarii Legii nr. 200/2006, ci imperativul armonizarii (rapide) a legislatiei romanesti la prevederile europene. De altfel, legea va intra in vigoare la 1 ianuarie 2007. 
Directiva 88/987/CE nu a fost implementata cu usurinta nici de catre statele deja membre ale Uniunii Europene la data adoptarii ei. In cazul Francovich nr. C-479/93 s-a pus chiar problema dreptului salariatilor de a pretinde despagubiri statului (in speta, Italia) pentru prejudiciul produs prin neadoptarea unor masuri legislative conforme cu legislatia comunitara, care le-ar fi asigurat protectia creantelor salariale in caz de insolvabilitate a patronului. 
Chestiunea protectiei creantelor lucratorilor nu preocupa, de altfel, exclusiv spatiul european. Prin Conventia Organizatiei Internationale a Muncii nr. 173/1992 asupra protectiei creantelor lucratorilor in caz de insolvabilitate a celui care angajeaza s-a prevazut constituirea unui asemenea mecanism. 
Potrivit art. 9 din Conventie, ,,plata creantelor lucratorilor, in calitatea lor de angajati, in raporturile cu cei care angajeaza, trebuie sa fie garantata prin intermediul unei institutii de garantie in cazul in care nu poate sa fie efectuata de catre cel care angajeaza, data fiind insolvabilitatea sa". 
Prevederile Directivei Consiliului 80/987/CEE din 20 octombrie 1980 privind armonizarea legislatiei statelor membre referitoare la protectia angajatilor in situatia insolvabilitatii angajatorului lor care determina drepturile angajatilor trebuie interpretata ca insemnand ca persoanele respective nu pot sa obtina acele drepturi de la stat prin intermediul instantelor nationale in cazul in care nu s-au adoptat masuri de aplicare in intervalul de timp prescris; 
Un stat membru este obligat sa repare pierderea si dauna provocata persoanelor fizice prin netranspunerea Directivei 80/987/CEE. 
Sectiunea a III a
Scopul constituirii Fondului de garantare pentru plata creantelor
Scopul constituirii Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale este acela de a asigura plata creantelor salariale ce rezulta din contractele individuale de munca si din contractele colective de munca incheiate de salariati cu angajatorii impotriva carora au fost pronuntate hotarari judecatoresti definitive de deschidere a procedurii insolventei si fata de care a fost dispusa masura ridicarii totale sau partiale a dreptului de administrare.


Fisiere in arhiva (1):

  • Protectia Creantelor Salariale in UE.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!