Proiect Individual la Drept

Extras din referat Cum descarc?

1. Formulati si comentati definitia dreptului
In dreptul roman contemporan, profesorul Nicolae Popa defineste DREPTUL astfel: ,,Ansamblul regulilor asigurate si garantate de catre stat, care au ca scop organizarea si disciplinarea comportamentului uman in principalele relatii din societate, intr-un climat specific manifestarii coexistentei libertatilor, apararii drepturilor esentiale ale omului si justitiei sociale".
Dreptul reprezinta totalitatea normelor juridice elaborate sau recunoscute de puterea de stat, care au ca scop organizarea si disciplinarea comportamentului subiectelor de drept in cadrul celor mai importante relatii din societate, conform valorilor sociale ale societatii respective, stabilind drepturi si obligatii juridice a caror respectare este asigurata, la nevoie, de forta coercitiva a statului. Prin urmare dreptul este un ansamblu de norme sau reguli de conduita obligatorii destinate a reglementa comportarea oamenilor in societate. Ele consfintesc drepturi, libertati si obligatii ale oamenilor in relatiile lor reciproce, a caror respectare este asigurata la nevoie de catre forta publica.
2. Morala
Stefan Odobleja defineste morala ca ,,stiinta moravurilor, totalitatea regulilor care guverneaza raporturile dintre oameni" (Psihologia consonantista, Bucuresti, Editura Stiintifica si Enciclopedica, 1982). Este stiinta profilaxiei si terapeuticii raului. Este stiinta echilibrului social, stiinta acordului sau a consonantei intre interesele indivizilor, sau intre interesele individului si interesele societatii. 
Imoralitatea este opusul moralitatii, este prostia de a nu prevedea reactiile altora, imprudenta de a nu prevedea viitorul, este suma viciilor sociale (nedreptate, egoism, rautate, minciuna, dispret etc.); este ceea ce dauneaza vietii sociale; ceea ce contrazice interesul general sau interesul majoritatii; ceea ce face sa sporeasca durerea si nenorocirea societatii. 
Amoralitatea este o stare neutra, o stare intermediara intre moralitate si imoralitate. Este gradul cel mai mic de moralitate si, in acelasi timp, cel mai mic grad de imoralitate (izolare, individualism, indiferenta sociala). 
Acelasi autor defineste dreptul ca ,,morala etatizata, codificata, legiferata". 
Morala transmite, incredinteaza dreptului, cele mai importante reguli ale sale pentru a le transforma in reguli juridice obligatorii. 
In felul acesta dreptul asigura realizarea scopurilor moralei.
3. Obiceiul sau traditiile populare
Acesta este cel mai vechi izvor de drept. Obiceiul sau cutuma reprezinta o forma de exprimare a unor reguli care s-au format in timp si care sunt respectate in virtutea unor deprinderi indelungate, fara sa fie impuse prin constrangere.
Pentru ca o anumita regula obisnuielnica sa devina cutuma este necesar sa indeplineasca urmatoarele conditii:
-sa aiba un caracter uniform;
-sa se aplice in mod repetat ;
-sa aiba o anume durata.
Astfel simpla repetare a unor practici nu inseamna in mod necesar crearea unei cutume. Practica generatoare de cutume trebuie sa fie uniforma, repetabila si sa aiba o durata in timp. Toate aceste atribute trebuie sa se aplice simultan. In dreptul international o anumita cutuma poate fi consfiintita si constatata de un organ de drept public.
Avand in vedere faptul ca aceasta norma de drept nu este scrisa, ea se caracterizeaza prin o deosebita mobilitate. Pentru a se constata continuitea normelor cutumiare, s-a impus codificarea cutumelor. Codificarea are efectul intreruperii caracterului evolutiv al cutumei, si de aceea, cu toate ca se poate forma o noua cutuma, ea nu va putea contrazice norma cuprinsa intr-un cod de legi sau norma uniforma. Cutuma se intemeiaza pe cazuri concrete, la care se face referire, fiind evocate aceste cazuri ca precedente. In sistemul de drept anglo-saxon, dreptul cutumiar este un important izvor al dreptului. De asemenea, in dreptul international public, obiceiul juridic este izvor principal de drept alaturi de tratat, reprezentand exprimarea tacita a consimtamantului statelor cu privire la cunoasterea unor reguli determinate ca norme de conduita obligatorie in relatiile dintre ele.
In Romania, pozitia dreptului obisnuielnic (cutumiar) s-a pastrat puternica pana la inceputul veacului al XIX-lea, alcatuind obiceiul pamantului sau legea romaneasca: JUS VALAHICUM sau IUS VALACHORUM. Primele legi romanesti ale lui Alexandru cel Bun, Vasile Lupu, Matei Basarab, Codurile lui Calimach si Caragea lasau loc de manifestare fortei obiceiului si faceau referire expresa la dreptul cutumiar. Dupa aparitia Codului civil din 1864, rolul obiceiului se restrange, iar codul face trimitere expresa prin cateva articole la obiceiul juridic: 548, 600, 607, 1351, 1456, 1443.


Fisiere in arhiva (1):

  • Proiect Individual la Drept.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!