I. Procesul de decizie in cadrul Comunitatilor Europene Generalitati: Comunitatile europene au un sistem institutional propriu, original, desfasurandu-si activitatea in domenii dintre cele mai diverse, in special economice, fara a le exclude, insa pe cele politice. Intreaga activitate a institutiilor comunitare se materializeaza in decizii, ce pun in aplicare sau finalizeaza politica intr-un domeniu sau altul. Se face distinctie intre dispozitiile Tratatelor de la Roma, Actul Unic European din 1987 si Tratatul de la Maastricht.Intreg procesul de luare a deciziilor, in formarea si dezvoltarea sa, a cunoscut trei etape (faze) . Etapele procesului de luare a deciziilor Prima etapa a fost cea de inceput corespunzatoare eforturilor destinate constructiei comunitare.A doua etapa este cea in curs, iar cea de-a treia apartine propunerilor pentru perioada ce va urma. a) In conformitate cu prevederile Tratatelor de la Roma, prima etapa a carei titular era Comisia, avea drept scop stabilirea orientarilor generale ale unei decizii, care orientari erau discutate la modul generic de catre comisarii intersati si directiile generale din care faceau parte.In continuare urmau lucrarile preliminarii, avand ca titular directiile generale, cu experti independenti, cu organzatii nationale si internationale, cu organe statale competente, cu alte organisme.Toate acestea se concretizau intr-un raport privitor la un proiect de decizie.Acesta era inaintat comisarului titular al domeniului de activitate, care lua forma unui anteproiect de decizie.Era din nou discutat la Directia general juridica si se intocmea un proiect pe baza studiilor facute la Cabinetul Comisarului.Avand in vedere orientarile generale, acum se ajunge la elaborarea unui proiect de catre comisarul pe domeniu, cu avizul Directiei generale juridice.Proiectul este inaintat apoi Comisiei, ce il adopta cu majoritatea de voturi si il transmite Consiliului. b) Etapa a doua cuprinde sub aspectul competentei, Consiliul si Comisia.Astfel, Consiliul transmite proiectul spre studio Comitetului reprezentantilor permanenti si consulta Parlamentul European in luarea deciziei.COREPER transmite proiectul inapoi Consiliului.Proiectul va fi inscris fie pe lista A, fie pe lista B, a ordinii de zi a Consiliului.In actuala conceptie a Tratatelor de la Roma, Parlamentul este consultat, iar Consiliul hotaraste pe baza propunerilor Comisiei.In prezent conform Actului Unic European, procedura de luare a deciziilor este alta; Inregistram o cota mai mare de participare a Parlamentului la procesul de luare a deciziilor.In ceea ce priveste prima etapa nu sunt modificari, ramanand competentele stabilite prin Tratatele de la Roma.Modificarile au survenitcu privire la cea de a doua etapa si anume: in aceasta etapa nu mai poate fi vorba de un dialog Comisie-Consiliu, ci cuprinde activitatea Consiliului, Parlamentului si Comisiei.Proiectul de decizie este adoptat de catre Comisie, sub forma unei propuneri transmise cu avizul Comitetului economic-social, Parlamentului European si apoi acest aviz impreuna cu propunerea, se transmit Consiliului.Deci, inainte de a ajunge propunerea la Consiliu, ea trece pe la Parlament pentru a obtine avizul.De la Consiliu se transmite propunerea la COREPER, care ia avizele si consultarile de la diverse organism si transmit propunerea din nou Parlamentului prin intermediul Consiliului. Parlamentul poate sa aprobe tacit sau expres propunerea, aprobare in urma careia proiectul va fi adoptat.Parlamentul poate de asemenea sa adopte amendamente cu majoritatea absoluta a membrilor sai.Proiectl se intoarce la Comisie, acesta il reexamineaza si il trimite la Consiliu.Consiliul reprimand proiectul nu poate sa il adopte decat cu majoritate calificata.In situatia in care Comisia nu retine amendamentele facute de Parlament, Consiliul poate sa decida, dar cu unanimitate. Daca Parlamentul, respinge proiectul, atunci Consiliul poate sa il adopte, dar la fel cu unanimitate de voturi.Rezulta de aici ca rolul Parlamentului European este sporit in procesul decizional, dar decizia finala apartine practice Consiliului, care uneori poate chiar ignora ceea ce a votat Parlamentul, intrunind conditia unanimitatii.Se observa ca in toate problemele comunitare, Consiliul este cel ce poate decide in unanimitate. In viitor, potrivit Tratatului de la Maastricht, rolul Parlamentului European se consolideaza si mai mult, fiind mai amplu cuprins in procesul de decizie comunitara. II..Aspecte generale privind procedura legislativa a Comunitatilor Europene. Spre deosebire de sistemele nationale unde Parlamentul este forul legislative, in cadrul Comunitatilor Europene elaborarea deciziei este un process care implica mai multe institutii si organism comunitare, procedura legislativa comunitara avand la baza principiul echilibrului institutional, conform caruia toate institutiile participa la procesul legislative.Institutiile comunitare care interactioneaza in cadrul procesului decisional sunt: Consiliul European, Parlamentul European, Consiliul UE, Comisia Europeana sau alte organsime comunitare precum Comitetul Economic si Social sau Comitetul Regiunilor, care au un rol consultativ.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).