Procesul Bugetar al Republicii Moldova

Cuprins referat Cum descarc?

I. Procesul bugetar
II. Rolul autoritatilor publice in procesul bugetar
III. Etapele procesului bugetului de stat.
1. Elaborarea proiectului de buget
2. Examinarea si adoptarea legii bugetare anuale.
3. Executarea bugetului de stat
4. Intocmirea darii de seama cu privire la executare legii bugetare anuale si aprobarea ei
IV. Controlul bugetar
V. Bibliografie


Extras din referat Cum descarc?

I. Procesul bugetar
Procesul bugetar poate fi definit ca ansamblul de activitati si operatiuni, care se succed anual, integrate coerent si convergent orientate, derulate stadial si cuprinzand: elaborarea proiectului de buget; adoptarea acestuia; executia bugetului; incheierea si aprobarea contului de executie bugetara; controlul bugetar.
Aceste activitati se desfasoara intr-un cadru constitutional si administrativ - institutional, care prezinta particularitati de la tara la tara, determinate de evolutia istorica a fiecareia dintre ele. Indiferent de particularitati si de conditionalitati, procesul bugetar prezinta insa si trasaturi comune:
o PB este unul de decizie, care consta in ordonarea prioritatilor si in alocarea resurselor necesare finantarii obiectivelor vizate, avand utilitate publica. Decizia ce trebuie luata este una dintre cele mai grele, intrucat resursele mobilizabile sunt limitate si se situeaza, in toate cazurile, sub nivelul necesitatilor publice ale perioadei;
o PB este predominant politic, intrucat deciziile privind alocarea resurselor bugetare mobilizabile nu se intemeiaza pe criterii sau informatii ale pietei, ci au la baza obiectivele din programul de guvernare, fixate de partidul care detine majoritatea parlamentara. In consecinta, decizia finala, concretizata in legea bugetara anuala, este adoptata prin mecanismul reprezentarii si a votului.
o PB are caracter complex, ca urmare a faptului ca este realizat prin participarea unui mare numar de subiecti, de natura diferita, fiecare cu interesele, nevoile si posibilitatile sale.
o PB este ciclic , realizandu-se succesiv si dupa un calendar riguros, potrivit cerintelor principiilor anualitatii si publicitatii bugetare.
o PB este strict reglementat, astfel in derularea sa concreta se impune respectarea legislatiei in domeniu si a normelor metodologice elaborate in acest scop de catre Ministerul Finantelor.
Procesul bugetar in Republica Moldova este reglementat prin legea 847-XIII din 24.05.1996, care defineste in articolul 3, procesul bugetar ca "procesul care incepe cu elaborarea bugetului si se termina cu aprobarea darii de seama despre executarea lui pentru anul bugetar respectiv. Anul bugetar pe teritoriul Republicii Moldova incepe la 1 ianuarie si se termina la 31 decembrie ale fiecarui an."
II. Rolul autoritatilor publice in procesul bugetar
Potrivit reglementarilor legale si a situatiei de fapt care are loc in decursul procesului bugetar, principalii participanti la procesul bugetar sunt:
1) entitatile care sunt finantate de la buget (institutii, unitati administrativ-terotiriale etc.), cunoscute ca ordonatori secindari sau tertiari de buget,
2) ordonatoriiprincipali de buget (conducatorii autoritatilor publice, ministrii si conducatorii celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale)
3) Ministerul Finantelor
4) Guvernul
5) Legislativul (Parlamentul)
6) Grupurile de interese si cetatenii.
Executorii de buget (principali, secundari, tertiari) se considera ca incearca sa-si extinda activitatile entitatilor pe care le reprezinta, cererile lor fiind aproape nelimitate. Motivele pentru dorinta acestora de expansiune includ prestigiul, mai multi subordonati, mai mult spatiu, mai mari salarii etc.
Ministerul Finantelor elaboreaza pentru Guvern proiectul bugetului de stat in baza proiectelor bugetelor locale. El are sarcina de a comunica executorilor principali limitele de cheltuieli stabilite in baza politicii financiare a Guvernului, in vederea definitivarii proiectelor de buget. Sarcina principala a Min Fin este ca pe baza proiectelor de buget sa intocmeasca proiectul bugetului de stat pe care sa-l depuna la Guvern.
Guvernul, dupa ce isi insuseste proiectul bugetului de stat elaborat de MinFin, il supune spre aprobare Parlamentului, insotit de un raport privind situatia economico- financiara a tarii si proiectia acesteia pentru anul viitor.
Parlamentul aproba bugetul de stat pe ansamblu, pe capitole, pe articole si pe executorii principali de buget. Legislatorul incearca de mai multe ori sa majoreze cheltuielile publice. Motivatia consta in faptul ca parlamentarii sunt constienti ca alegerile viitoate vor depinde de abilitatea de care dau dovada pentru furnizarea de servicii publice, de realizare unor programe si cresterea numarului de locuri de munca in circumscriptiile pe care le reprezinta.
Grupurile de interes sunt preocupate si ele de cresterea bugetului de stat. Ele cauta sa obtina mai multe avantaje pentru membrii sai si sa fie sprijinite fie prin cresterea cheltuielilor publice in favoarea lor, fie prin reducerea impozitelor pe care le platesc.


Imagini din acest proiect Cum descarc?

Descarca gratuit aceast referat (0 €)

Completezi numele, prenumele și adresa de email. După aceea primesti prin email link-ul pentru descărcare. Completeaza o adresă de email validă.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.



Hopa sus!